Ska montera fönster inom en vecka ca, tittade på detta med utvändig smyg, eller salning som en del säger. KOmmer att montera i den varma delen, spikläkt(gles) samt panel hamnar utanför. Har tänkt mig gles i 28x70 och stående läktpanel med bottenbräda i 21x145 eller 21x170. Totalt sett blir alltså smygen 28+21=49mm. konstigt mått:x Har jag tänkt rätt här?:rolleyes:
 
Du har tänkt rätt.

Men klyv inte upp alla bitar på en gång utan mät på varje fönster så det blir rätt.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Flytta ut 4 mm om du nu inte orkar klyva, förutsatt att måtten blir samma överallt.
Mkt sällan om inte huset skulle va löjligt rakt :)
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
smiler skrev:
Flytta ut 4 mm om du nu inte orkar klyva, förutsatt att måtten blir samma överallt.
Mkt sällan om inte huset skulle va löjligt rakt :)
Intressant idé, man skulle ha en mall så de hamnar 4 mm ut runt om, kanske finns?:cool:
 
Eller vilket jag tycker är rätt smart så monterar man foder runt fönsterna innan man monterar smygen, foderna sätter man (beroende på fönstertyp) så att de livar utsida av karmen. Sen sätter man fönsterblecket och till sist smygen. Smygen gör man några millimeter grundare än vad det är från utsida fönster till utsida foder för att det blir snyggare så samtidigt som viss snedhet tolereras. Smygen sågas i botten i samma vinkel som blecket faller. På detta sätt kommer man undan att jacka in blecket i smygen, vilket man bör göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Eller vilket jag tycker är rätt smart så monterar man foder runt fönsterna innan man monterar smygen, foderna sätter man (beroende på fönstertyp) så att de livar utsida av karmen. Sen sätter man fönsterblecket och till sist smygen. Smygen gör man några millimeter grundare än vad det är från utsida fönster till utsida foder för att det blir snyggare så samtidigt som viss snedhet tolereras. Smygen sågas i botten i samma vinkel som blecket faller. På detta sätt kommer man undan att jacka in blecket i smygen, vilket man bör göra.
Ok, hörnan, eller vad vi ska kalla den, där smyg-foder möts, kommer alltså ha smyg längst ut i stället för foder? Är det så du menar? Blir det lika tätt som den mer traditionella monteringen?
 
SBTJohansson skrev:
Ok, hörnan, eller vad vi ska kalla den, där smyg-foder möts, kommer alltså ha smyg längst ut i stället för foder? Är det så du menar? Blir det lika tätt som den mer traditionella monteringen?
Ja det är så jag menar. Det blir tätare nere vid blecket. Du klämmer ju uppviket på blecket med smygen. Smygen kapar man så att det blir någon cm luft mellan bleck o smyg.
 
verktygsgurun skrev:
Ja det är så jag menar. Det blir tätare nere vid blecket. Du klämmer ju uppviket på blecket med smygen. Smygen kapar man så att det blir någon cm luft mellan bleck o smyg.
OK, det var ju ett intressant alternativ, men en sak konfunderar mig: Skarven mellan smyg/foder hamnar utåt fasaden, i stället för inåt mot fönstret. Alltså blir mera utsatt för väder/vind. Vad tror du om det?
 
Har ingen betydelse. Inte alltid vinden eller regnet kommer rakt framifrån. Måla in allt när alla foder o smygar e på plats så blir det tätt och håller minst lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.