Hej gott folk

Jag köpte i slutet av 2012 ett litet hus med rätt omfattande moderniseringsbehov, nu är försäljningskontraktet påskrivet och nye ägare tillträder nu i början av Maj.

Har under denna tid hunnit med följande förbättringar/renoveringar:
Bytte ur-gammal oljepanna mot bergvärme.
Bytt "stammar" (vatten o avlopp) ut till anslutningen vid gatan.
Målat fasaden (sjukt eftersatt).
Hela boningsplanet (70kvm) har fått nya ytskikt, målade/tapetserade väggar, nya golv, nya innertak. Samtliga lampknappar och eluttag nya
Köket allt nytt.
Källaren är grovutrymme, men nymålade vita väggar. Ny tvättmaskin o torktumlare.
Jag byggt en 3x10m carport utmed baksidan på huset, samt ett 40-45kvm stort trädäck på framsidan.

Har faktiskt varit duktig o sparat kvitton på alla materialinköp när jag gjort jobbet själv, samt givetvis sparat kvitton från anlitade hantverkare.

Nu sitter jag här o försöker få ihop det inför beräkningen av ev reavinstskatt.

Nått jag fastnar på när jag försöker tyda broschyren hos skatteverket är hur jag ska räkna på bergvärmeinstallationen. Den gick lös på totalt 130.000:- och jag har har redan dragit av runt 25.000:- i ROT. Kan jag dra av resterande 105.000:- på reavinstskatten nu?? Det är ju mindre än 5 år sedan, eller har jag fattat nått fel?

Stambytet har jag också redan dragit ROT på, kan jag ta resten av arbetskostnaden + materialkostnaden på reavinsten nu?

Vad det gäller ytskikt och vitvaror/maskiner så vill jag gärna få det till att jag ej behöver göra åldersavdrag. Grejerna är max 2 år gamla och huset har brukats ytterst sparsamt under denna tid. Hur säger reglerna att man ska räkna?

Kommer säkert fler frågor när jag funderar mera :D

Tack på förhand för alla ev svar (y)
 
För dom arbeten du fått ROT-avdrag kan du inte göra ytterligare avdrag för. Men du kan göra avdrag för värmepumpen och övrigt material.

Du ska inte göra åldersavdrag på vare sig material eller maskiner utan bara ange totalbeloppet.
 
Tack för svar

Men som jag läser på skatteverket så är dom rätt tydliga med att man kan ta "den andra halvan" av arbetskostnaden som avdrag på reavinsten, om jag inte läser helt tokigt. Jag citerar in lite från broschyren:

De bygger ett inglasat uterum vid ena husgaveln – en tillbyggnad. Kostnaden för uterummet är
150 000 kronor varav 50 000 kronor är arbetskostnad.
Företaget som de anlitade hade F-skatt och därför
kunde de få preliminär skattereduktion för rotarbete
redan i fakturan (den så kallade fakturamodellen).
Företaget drog av halva arbetskostnaden 25 000 kronor i fakturan och de betalade 125 000 kronor
(150 000 – 25 000). Eva och Johan får dra av det belopp de har betalat. Den arbetskostnad som motsvaras
av skattereduktion (25 000 kronor) är inte avdragsgill.
 
Jag ringde för ett par år sen till skv och ställde samma fråga som du. Svaret blev det jag skrev tidigare.
 
Det där låter som ett missförstånd. Du får dra av även ROT arbeten, men bara det du faktiskt har betalat, alltså inte den summa du "fått tillbaka" som ROT avdrag.
 
Tack o bock för svaren.

Det får helt enkelt bli ett samtal till skatteverket, men ju mer jag läser o funderar så tolkar jag det som hempularen skrev ovan.

Nått annat jag hängde upp mig på ang just byte av värmekälla är följande del i broschyren:

2008 – byte från oljepanna till bergvärme
110 500 kronor – delvis avdrag.
Kommentar: När oljepannan går sönder väljer de att byta till bergvärme. Det kostar 235 000 kronor. Att byta
till en ny oljepanna skulle kosta 124 500 kronor. De får avdrag för de merutgifter de har för att byta till bergvärmepump i stället för oljepanna som en grundförbättring med 110 500 kronor (235 000 – 124 500). Det blir inte aktuellt med avdrag för någon del av resterande utgift som reparation och underhåll. De har haft utgiften tidigare än försäljningsåret, eller något av de fem åren före detta.


Blir det delvis avdrag pga att de räknar som en "grundförbättring" eftersom bytet skedde för mer än 5 år innan försäljningen?? Går det att ta upp det som "reparation och underhåll" om bytet sker inom 5 år innan försäljningen?

Annat jag funderar på är överlåtelsebesiktningen, den som jag lät göra nu inför försäljningen är ju avdragsgill i sin helhet. Men jag gjorde ju även en likadan besiktning innan köpet för 2,5 år sedan, hur ska man tänka där?

Vad tror panelen?
 
Kasken skrev:
Hej gott folk

Jag köpte i slutet av 2012 ett litet hus med rätt omfattande moderniseringsbehov, nu är försäljningskontraktet påskrivet och nye ägare tillträder nu i början av Maj.

Har under denna tid hunnit med följande förbättringar/renoveringar:
Bytte ur-gammal oljepanna mot bergvärme. Ja hela kostnaden
Bytt "stammar" (vatten o avlopp) ut till anslutningen vid gatan. Nej det är underhåll
Målat fasaden (sjukt eftersatt). Nej det är underhåll
Hela boningsplanet (70kvm) har fått nya ytskikt, målade/tapetserade väggar, nya golv, nya innertak. Samtliga lampknappar och eluttag nya Nej det är underhåll
Köket allt nytt. Ja om köket avsevärt är ombyggt, nej om det bara är utbytt, diskmaskin ja om det inte fanns tidigare
Källaren är grovutrymme, men nymålade vita väggar. Ny tvättmaskin o torktumlare.Nej underhåll men Ja torktumlaren om det inte fanns innan
Jag byggt en 3x10m carport utmed baksidan på huset, samt ett 40-45kvm stort trädäck på framsidan. Ja hela kostnaden
Finns ganska bra förklarat hos skatteverket vad som gäller.
 
Har du gjort bytet ngt. av de senaste 5 åren så bör den vara avdragsbar i sin helhet.
 
Enk Projektet skrev:
Finns ganska bra förklarat hos skatteverket vad som gäller.
Absolut, men vissa saker formulerar dom lite luddigt.

Nu blir jag orolig.... missade du att jag skrev att jag köpte huset -12 och säljer nu -15? Allt som är gjort är således gjort senaste 5 åren.
Som jag förstår det funkar det fint att dra av allt som faller under "reparationer och underhåll" som är gjort senaste 5 åren innan försäljning. Men jag blir gärna rättad om jag har fel.
 
Så har jag också uppfattat det. Men en grundförutsättning är att det som görs skall vara värdehöjande. Så om du ex. köper ett hus med helt nyrenoverat kök. Och så ogillar du stilen, river ut alltihop, och sätter in ett nytt kök med ungefär samma kostnad som det du rev ut.

Då tror jag egentligen inte att det blir avdragsgillt. Du har ju så att säga idkat kapitalförstöring när du rev ut det "fina" köket.

Men det är troligen mer ett teoretiskt resonemang.
 
För att en utgift ska vara avdragsgillt gäller att det ska vara frågan om en förbättrande åtgärd. En åtgärd som bara återför något till ursprungsskick är inte avdragsgill. Därför kan byte av stammar och ytskikt vara svåra att få igenom men det är aldrig fel att försöka.
 
Jo skatteverket definierar reparation och underhåll (som avdragsgillt) just om det återställer bostaden (eller del av den) till nyskick, eller till det skick den hade vid köpet. Sedan fröväntas man göra åldersavdrag på sina renoveringar efter eget huvud. Jag tror att de flesta tillämpar 0% åldersavdrag fram till 5 års gränsen där skatteverket anser att en reparation blivit så gammal att den saknar värde.

Men reparationen skall vara just en underhållsåtgärd. Om ex. förre ägaren just bytt ut hela köket för ex. 300 000, men du ogillar stilen och river ut alltihop direkt och sätter in ett nytt kök för 400 000. Då är ju bara skillnaden 100 000 att anse som en förbättring. Hade köket däremot varit ex. 10 år gammalt så kan du dra av alltihop (inom 5 år).

Sedan, om man tar köket som ex. Om ex. förre ägaren investerat i ett väldigt udda kök, ex. återskapa ett 70-tals kök med giftgröna vitvaror och grälla färger på alla luckor osv. Då kanske man med gott samvete kan påstå att varje form av ändring är en förbättring.
 
Redigerat:
Du har fel:
Det beskrivs tydligt i detta klipp från Skatteverkets broschyr "Försäljning av småhus" sida 6, https://www.skatteverket.se/privat/...er/info/379.4.39f16f103821c58f680007697.html:

"Om du renoverar innebär det oftast att du rustar upp och snyggar till fastigheten, alltså i normal-fallet att du reparerar och underhåller fastigheten.För att du ska få avdrag för reparations- och under-hållsutgifter måste åtgärderna vara ”förbättrande”, alltså ha gjort att fastigheten är i ett bättre skick när du säljer den än när du köpte den. Därför kan du inte få något avdrag för sådana utgifter om fastigheten var nybyggd vid köpet. Du får bara avdrag i den månåtgärden är förbättrande. Det innebär i vissa fall att inte hela utgiften är avdragsgill."
 
Ja där lärde jag mig ngt. nytt. Länken var visserligen bruten, men jag hittade texten.

Jag misstänker att "ingen" tänker på att de begär avdrag för åtgärder på ett hus de köpte nytt för typ 20 år sedan.

Och det bör rimligen gå att argumentera att ex. ett kök från 2015 till sin funktion och uppbyggnad är så mycket bätttre än ett kök från 1975, att det bör vara avdragsgillt fullt ut. Även om köket från 75 råkade vara helt nytt när man köpte huset.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.