Jag ska byta ut mina bensindrivna trädgårdsverktyg mot batteridrivna; gräsklippare, häcksax och trimmer. Kommer att köpa av samma märke där alla maskiner använder likadant batteri. Är främst gräsklipparna jag funderar på och undrar om någon har några erfarenheter av dem?

Ryobi
Gräsklippare: RLM18C34H25. 34 cm klippbredd. 2x18V 2A batterier. Lång laddningstid, verkar vara en sämre laddare än de som vanligtvis följer med.
Tillsammans med trimmer, häcksax och ett paket med bättre laddare och två extrabatterier 18V 4A 7284:-
Bosch
Gräsklippare: Rotak 43 Li M. Drivs av 1x36V 4A, följer med ett extra batteri. Alla sakerna är dyrare än Ryobis, trimmer och häcksax dubbelt så dyra. 9094:-

Den enda fördelen jag ser med Ryobis maskiner (förutom att det blir billigare) är att gräsklipparen enkelt kan fällas ihop, medan Bosch handtag måste lossas med skruvmejsel. Annars föreställer jag mig att maskinerna är starkare med 36V batterier och vad jag förstod av att ha Ryobis driven av två 18V batterier så funkar maskinen bara som det sämre av de två. Sen är ju den större klippbredden med Bosch även det en stor fördel.

Någon som har erfarenhet av någon av dem eller ser något jag inte ser?
 
Bosch har precis lanserat en ny serie trädgårdsredskap i deras blå (proffs) sortiment:
http://www.bosch-professional.com/static/specials/cordless-garden-tools/se/sv/index.html

Använder sig av 36V 6A batterier (två st på gräsklipparen) och är det enda som jag skulle säga är direkta ersättare till bensinmaskinerna.

Maskinerna du nämner ovan går bra till mindre villaträdgårdar, Boschen är absolut den bättre maskinen av dem, men det du behöver minst 2 st 36V (helst 3) batterier för att kunna klippa kontinuerligt.
 
Redigerat:
En fördel med Ryobis är också att du kan använda batterierna till andra maskiner, det finns ju hur mycket som helst att köpa till dom. Ett 36 volts Bosch batteri har nog ett ganska litet användningsområde. Ryobis ide är ju just att du köper batteri och laddare, och sen maskiner efter behov.

Angående Ryobis 18v battrier, så kan det vara så att dom är seriekopplade i maskinen, och ger då 36 volt precis som Bosch.
 
Tack för synpunkterna! Att man kan använda alla batterierna till fler känns viktigt, men jag har svårt att tänka mig vilka fler maskiner jag skulle kunna tänkas behöva i framtiden. Sen verkar ju Bosch ha samma idé, att batterierna ska kunna användas till fler än en maskin. Jag har inte en självgående gräsklippare idag till mina 700 m2 och med den lättare vikt dessa har så tror jag inte jag behöver satsa på det, så dessa proffsmaskiner blir nog överkurs kanske, men jag ska definitivt kolla upp dem.
 
  • Gilla
Leoh
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
En fördel med Ryobis är också att du kan använda batterierna till andra maskiner, det finns ju hur mycket som helst att köpa till dom. Ett 36 volts Bosch batteri har nog ett ganska litet användningsområde. Ryobis ide är ju just att du köper batteri och laddare, och sen maskiner efter behov.

Angående Ryobis 18v battrier, så kan det vara så att dom är seriekopplade i maskinen, och ger då 36 volt precis som Bosch.
Om batterierna är seriekopplade ger de endast 2Ah vid 36V annars 4Ah vid 18 V. Boschen vinner därför i båda fallen med sitt 36V 4Ah batteri.
 
  • Gilla
Richard.e
  • Laddar…
Jag köpte Bosch 43 cm batteridrivna gräsklippare med 2 st 4 amp/36v batterier. Du kan fälla handtaget på boschen(middendelen) utan verktyg.

Batterierna är effektiva helt klart. Jag valde bosch pga att det var så kraftiga batterier. Kollade på ryobin med men kände väl någonstans att snabbladdningen samt batteristyrkan vägde tyngre. Sen lyckades jag prismatcha och spara 1500 på köpet med ;)
 
Boschen är ruggigt plastig iallafall. Känns som man tagit en klippare för barn och satt in en elmotor i den. Sen är batterierna svindyra. Trevlig maskin annars. Räkna med att klippytan den klarar är kraftigt överdriven. Den blå Boschen verkar grym! Skulle defensivt satsa på en sån.
 
klipparen är väldigt plastig. Troligtvis för att hålla nere vikten och att den skall bli lättdriven.
huset är i metall vilket gör att den håller ändå.

Jag upplever kniven som lite vek, blir lätt jack i den. Dock är jag kanske inte helt oförsiktig heller...

Batterierna håller förvånansvärt länge. Trodde att de skulle dö tidigare.
Motorn orkar inte med långt vått gräs med kort klipphöjd. då fastnar den. Får man köra två gånger istället.
Mulcherfunktionen fungerar sådär, av någon anledning fungerar det bättre om man drar den baklänges istället för framåt.

Hjulen har börjat gnissla lite, något som stör mig, men den behöver väl lite kärlek antar jag ;)


batterierna är snordyra att köpa separat. Håller de några år så är det ok. men det lär tiden utvisa.


överlag så klipper den bra, fungerar bra, och har låg ljudnivå, något som jag värdesätter. Jag är än så länge nöjd med köpet, trots mina ovan kommentarer.


Har inte sett blå bosch, men det är klart, blått är alltid finare än grönt ;)
 
Om klipparna ligger i den prisklassen så kan man väl lika gärna köpa en robotklippare? Den är också eldriven :)
 
Kolla in Stihl/Vikings sortiment med. Www.stihl.se

Finns både konsument och proffsgrejer, och man köper allt för sig så man kan plocka ihop ganska vettiga paket med t.ex. bra gräsklippare och lite enklare häcksax då den går färre timmar.
 
Roligt att du är nöjd med din Felde, det var skönt att höra! Batterierna håller väldigt bra fick jag besked om, säljaren sa att de nog varar längre än maskinerna (och jag hoppas han med det menade att batterierna är bra, inte att maskinerna håller max två år :)). Och man får ju med ett extra så jag hoppas jag slipper lägga ut pengar för fler. De blå boscharna är lockande, men ganska dyra - jag tror att smålänningen i mig säger nej :)

En robotgräsklippare skulle vara lockande om tomten inte var uppdelad i en mängd smådelar i olika nivåer och med massor av rabatter och buskar. Sthil ska jag kolla in, tack!
 
Säljaren sa.... :p
 
Hehe, säljare säger väldigt mycket ;)

Hört många som fått problem med sina batterier. Dock inte 4A batterierna. Får se hur de håller. Har dem inne och underhållsladdar, borde göra gott :)
 
Haha, jo ni har en poäng. Har i alla fall kollat de bäst i test som finns tillgängliga, Ryobi bäst i ett (fast annan modell), Bosch i ett annat. Vikings fick lite lägre poäng. Blir nog en Bosch för mig, känns som att fördelarna är störst med den. Tack för hjälpen/bollandet! Ska bli så skönt med mer samarbetsvilliga och miljövänliga verktyg! Elstart (y)
 
Lycka till :)

Har du hornbach i närheten så prismatchsr de mot webben. Sparade 1200-1500 på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.