Hej

På mitt fönsterkarm sitter en knapp man kan trycka in (blå pil) men den verkar inte ha någon funktion. Den trycker bara in en metallpil (röd pil). I fönstret sitter en "bygel" med hack i (grön pil) men den befinner sig i luften och påverkas ej av knappen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad fyller knappen för funktion? Finns det någon spärr i fönstret, hur kopplar jag i så fall in den?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon har plockat bort delar av mekanismen, det har varit en spärr så att man bara har kunnat öppna fönstret lite grann, max öppning utan att trycka på knappen har antagligen varit <10 cm.

På en ungdomsgård som jag jobbat på så var vi tvungna (vaktmästaren gjorde jobbet) att ta bort spärren eftersom fönstret blev en nödutgång efter att vi hade byggt om lite.
 
Demmpa skrev:
Någon har plockat bort delar av mekanismen, det har varit en spärr så att man bara har kunnat öppna fönstret lite grann, max öppning utan att trycka på knappen har antagligen varit <10 cm.

På en ungdomsgård som jag jobbat på så var vi tvungna (vaktmästaren gjorde jobbet) att ta bort spärren eftersom fönstret blev en nödutgång efter att vi hade byggt om lite.
Går det att återställa spärren på något sätt?
 
Om du har alla delarna så går det kanske, tror inte att det finns som reservdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.