Hej
Jag har en tvättmaskin i mitt hus som fanns där när vi köpte huset 1997. Vi är en 3-barnfamilj där den äldsta var tre år när vi flyttade in=tvättmaskinen har verkligen fått slita. Kollade årtal i instr.boken och den säger 1991 vilket kan betyda att tvättmaskinen fyller 24 år i år. Känns som den lever på lånad tid eller är det den livslängd som en tvättmaskin har? Är det den livslängd som även nya maskiner har? Det är ju isåfall en kostnad på 200 kr/år. Oslagbart!
/LOB
 
Jag skulle förvånas om dagens maskiner har samma livslängd.
 
Electrolux/Husqvarna av de den gamla skolan från dessa år kan hålla än idag. Men moderna brukar tackla ihop efter 8-9 år. Jag har börjat byta Siemens maskiner som är från 06-07 de är inte lönt att laga när drivningen till trumman pajjat. Samma för Elux av nyare år. Tyvärr mycket sämre kvalitet. Ska du ha en maskin som håller lika länge som din gamla finns det bara ett märke : Miele
 
Jag har ju fått byta en drivrem. Och räddat en behåbygel som hamnat utanför trumman��
Miele att sikta in sig på alltså. Finns det något mer att tänka på? Är alla Miele ok eller måste man upp i ngn speciell prisklass?
/LOB
 
Redigerat:
intressant tråd :)

Det här är mina tankar så ta det för vad det är :rolleyes:

Jag hade en gammal tvättmaskin förut som höll i över 25 år (tror det var en asea/elektro Helios men kommer inte ihåg riktigt) den var byggd som en stridsvagn o vägde bly!
Jag köpte då en billig 3000kr tvättmaskin (samsung) som vägde i princip 1/3 av den gamla maskinen.
Under garantitiden så hade jag en servicekille ute som fick byta lucktätningen då luckan börjat skallra på den under tvätt.
Jag passade då på o fråga om livslängden på maskinerna idag o han sa att dagens håller inte alls lika länge som dom gamla o trodde att min billiga hade en livslängd på max 7-8 år.
Jag frågade då om jag hade köpt Miele som ska vara det "bästa" som går att ha idag men som kostar runt 3 gånger så mycke som min maskin får jag då ut 3 gånger så lång livstid dvs 21-24 år på den o det var han ytterst ytterst tveksam till idag då även Miele inte är samma kvalite som förr enligt han.

Så jag kör med ide´n att hellre köpa billigt ( men inte för billigt ) o byta lite oftare, det är ju kul att byta grejer också, vem vill ha en tv som är 20 år gammal idag t.ex :)

Men som sagt det är ju mina tankar o det är ju inte så kul om tvättmaskinen bara håller i 3,5 år så att garantin inte täcker men min tvättmaskin har i alla fall hållit i 5 år nu, får hoppas man inte jinxar det nu :p
 
  • Gilla
Rubicon och 1 till
  • Laddar…
Köp den billigaste maskinen med minst extrafunktioner och tråkigaste design med den längsta garantin.

Denna Samsung t.ex med 10 års motorgaranti:
http://www.elgiganten.se/product/vi...-wf70f5e5p4w?scid=EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

När garantitiden är slut så köp direkt en ny likvärdig maskin vid första allvarliga fel då det inte lönar sig ekonomiskt att reparera den gamla.

Gå inte på Miele-myten heller om du inte är beredd att gå upp i pris till Professional serien.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Helioz, tror du tänker helt rätt. Själv passade jag på när det var rea på en siemens-maskin, 3500kr betalade jag för en standardmaskin med bra centrifug etc. Händer något basic utanför garanti kan jag antagligen fixa det själv, vid större haveri är det ändå billigare att köpa en ny.
 
  • Gilla
Rubicon och 1 till
  • Laddar…
Jag hade varit tveksam till värdet av 10 års motorgaranti. Troligen är det något annat som går sönder innan och om det inte är lönt att fixa blir garantin på motorn ju aldrig aktuell.
 
Tror dessutom att arbete inte igår på motorgarantin. Har ju naturligtvis en sån maskin själv, då jag föll för 10-årsgaranti. Tog ju för givet att det gällde hela maskinen bär jag handlade...
 
Om Miele är en myt så har jag två sådana stående hemma hos mig själv, torktumlaren tror jag är 15 år gammal.

En historia offtopic
På tiden i östblocket när folk fick köa i flera år innan de fick köpa exvis ett kylskåp eller tvättmaskin, då kunde det inte gå sönder efter 5 år. Då satte staten upp regler för att tillverkarna skulle använda ingående komponenter av sådan kvalite att vitvarorna skulle kunna gå i minimum 20 år.

Kul att någon enstaka tillverkare har anammat dessa regler =) Har för övrigt kvar även en B&O tv (med bildrör från Philips) som är tillverkad 1991. Mest för att den har så bra ljud )
 
A
Så den sovjetiska planekonomin är/var bra?
 
När vår >15 år gamla Bosch började tröttna kändes den ganska omodern. Det hade säkert gått att förlänga livscykeln några år till, men hela maskinen kändes gammal. Vi har nu en Miele och vi får se hur pass bra den håller. Den är klart mycket enklare att använda trots fler möjligheter och den sliter mindre på tvätten.
 
arneri68 skrev:
När vår >15 år gamla Bosch började tröttna kändes den ganska omodern. Det hade säkert gått att förlänga livscykeln några år till, men hela maskinen kändes gammal.
Det är så det ska vara. Att man byter ut prylar för att produktutvecklingen gjort dem obsoleta - inte för att de har gått sönder. Så gör man ju med datorer, och det är ingen som tycker att det är konstigt. Det skapar dessutom en andrahandsmarknad med låga priser som gör att ingen behöver avstå en funktionell tvättmaskin av kostnadsskäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.