Jag har planer på att bygga till mitt hus, och har lite funderingar kring planlösningen i den nya delen.

Jag håller just nu på med en förstärkning av golvbjälklaget på övervåningen så för att få bort rester av stödväggar, som idag finns i form av en pelare.

Före/efter
http://berglund.eileen.nu/bilder/huset/cad/1.JPG
http://berglund.eileen.nu/bilder/huset/cad/2.JPG

Vägen och "framsidan" på huset ligger parallellt med huset i riktning nedanför balkongen och norr är rakt upp på bilderna. Detta är de två modeller jag överväger idag:

Version 1 (som jag föredrar)...
http://berglund.eileen.nu/bilder/huset/cad/3.JPG

Version 2
http://berglund.eileen.nu/bilder/huset/cad/4.JPG

En medveten önskan är att lämna möjligheten för ytterligare en vägg i framtiden, som delar av den vänstra delen i 2 rum. Måttet rakt över det smalaste partiet i passagen in till vardagsrummet är 2,2m

Enda grannen med insyn på tomten bor betydligt högre än mig uppåt/vänster på bilden och har därför insyn från den riktningen. Med sovrummet enligt version 1 finns dessutom möjlighet att göra en dörr till balkongen från sovrummet. Fönsterplaceringen är inte så genomtänkt i nuläget, så den kan tas med en nypa salt..

Trappans placering känns inte helt toppen nu, men p.g.a. låg takhöjd på loftet/övervåningen, måste den placeras relativt centrerat sett i husets bredd, och gör sig därför inte så bra någonstans.

Alla kommentarer är välkommna.

mvh
David
 
i båda förslag för du ett sovrum + en stoooor gångyta mitt i huset som man kan inte använda till annat än att bara gå genom för att komma till dom användbara "hörnplatser" i huset :-/. Klart sämre användning av boytan ( jämfört med nu- version) trots att den blev mycket större, tycker jag. Det blir ett mycket dyr sovrum ;). Känns som ett sovrum tillbyggd bakom badrummet skulle ge mer logisk planlösning. Badet blir utan fönster (-) men man får en ostörd sovrumläge. Bara en idee - vet ej om det är genomförbart ......
gaia
 
Jag har ingen konstruktiv ide ännu men jag håller med om att det verkar gå mycket kvadrat för ett rum, om du nu inte samtidigt vill utöka vardagsrummet förståss
 
Det känns idag lite trångt med den befintliga möbleringen, så en bakomliggande orsak till utbyggnadsplanerna är kännslan av behovet av mer rymd, snarare än behovet av mer rum. Särskillt trångt blir det om jag väljer att behålla både "matsal" och vardagsrum på befintlig plats och ändå ska ha plats med 2st dörrar in till 2 rum i tillbyggnaden. Eftersom köket idag inte rymmer någon möjlighet till matbord, vill jag oxå ha möjlighet att placera ett sådant så nära köket som möjligt. Och då blir alternativet att försöka "få iväg" vardagsrummet.

Men det gäller att tänka långsiktigt och jag håller med om det ni säger.
Försöker just nu tänka utanför lådan lite mer och återkommer när jag lurat lite mer.

Tack för feedbacken såhär långt!
 
David Berglund skrev:
Det känns idag lite trångt med den befintliga möbleringen, så en bakomliggande orsak till utbyggnadsplanerna är kännslan av behovet av mer rymd, snarare än behovet av mer rum.
Rymd är överskattat, tycker jag ;). Kanske anpassa möbler till huset i stället för tvärtom? Det våre synd att sätta igång ett miljonprojekt bara för att få en mängd oanvändbara m2. Jag skulle fundera på att köpa mindre bastanta möbler, satsa på ljusa färger, luftiga gardiner - såna där relativt små ändringar kan också skapa mer rymd till en mer förnuftig pris, tror jag .... som hatar att bo på en byggplats ;). Ditt hus verkar på något sätt mycket logisk i sin nuvarande planlösning och jag tycker faktiskt om den :).
Lycka till med planeringen!
gaia
 
Är det okej, i ett litet hus som mitt, att göra ett sovrum som är 2m brett, eller kommer det att kännas för trångt?

I ett av mina uppslag har jag skickat upp "vardagsrummet" på övervåningen och låter den tillbyggda delen bli 3 rum. Ett "stort" sovrum på 3,1x3,6 (~11kvm) samt två mindre rum/sovrum på 2,0x3,6 vardera. (återkommer med bild)

Jag är lite orolig för att detta blir för litet och funderar på om man ska offra lite utrymme i det stora sovrummet, för att lägga på någon dm eller två på de mindre rummen. Med nuvarande layout har jag drygt 900cm från sängens fotända till väggen i de stora sovrummet, om jag möblerar som jag tänker nu. Kanske man kan gå ner till 700 här?

Hur ska jag tänka?
 
David Berglund skrev:
I ett av mina uppslag har jag skickat upp "vardagsrummet" på övervåningen och låter den tillbyggda delen bli 3 rum. Ett "stort" sovrum på 3,1x3,6 (~11kvm) samt två mindre rum/sovrum på 2,0x3,6 vardera. (återkommer med bild)

Hur ska jag tänka?
Nja, jag har haft vardagsrum på övervåningen och sovrum på köksplanet en gång och det var ingen bra lösning. Evig springande med kaffe i trappan och ingen lugn sovmorgon när andra är redan i gång med frukosten ;). Eller gå på tå för att kunna läsa morgontidningen ifred utan att väcka dom sovande..... huset kändes uppochnervänt .
Är du inte tvungen att välja detta lösning så gör inte det.
gaia
 
2 X 3.6 blir svårinrett.

Du kan ju kanske ställa sängen på kortsidan och på så sätt få plats med ett skrivbord men du kan i princip bara använda en långvägg då den andra förbrukas som "gång" i rummet
 
En 70 säng och ett 60djupt skrivbord skapar juh 70 mellan säng och skrivbord, och de e juh tillräckligt för att skjuva ut en stol men inte mer  :(

Min sambos flickrum var 2,20 brett. Visst känndes det litet, men det var inte jobbigt litet. Det var dessutom snedtak i det. Här blir det isf fullhöjd.

Här är bilder på denna idén samt en snabbt ihopslängd övervåningen.
http://berglund.eileen.nu/bilder/huset/cad/5.JPG

Fortsätt gärna bubbla åsikter, jag vill kunna utvärdera alla tänkbara trångsmål.

EDIT:

Lurade vidare lite granna, med tanke på de ni sa och gjorde en sån här modell istället.
http://berglund.eileen.nu/bilder/huset/cad/6.JPG

Då är sovrummet tillbax på övervåningen (där det oxå är idag).
Det är istället två rum på bottenplan på ca: 13kvm vardera, och TVrummet är kvar på övervåningen.

"huvudsovrummet" försvinner från köksplanet, och jag får större rum där nere.
Förlusten är att jag blir av med rummet på övervåningen, men med snedtaket är det ett svåranvänt utrymme som det är.

Den nackdel jag kan känna spontant är att bottenplan skulle bli något lågutnyttjat.
Men så har mina föräldrar det, och det har väl aldrig varit något problem där.
 
En 70:s säng är smalt, det går som gästsäng men ska man ha den mer permanent så bör man unna sig en 90
 
mats_o skrev:
En 70:s säng är smalt, det går som gästsäng men ska man ha den mer permanent så bör man unna sig en 90
Jag sov i en 70-säng tills jag flyttade hemmifrån när jag var 20, lyckligt ovetandes om hur stor skillnad det blir redan med 90  :D

Inga övriga kommentarer till de senaste förslaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.