Vi håller på att bygga nytt kök men har fastnat lite när det gäller placering av downlights och val av belysning under väggskåpen. Köket är ca 10m2

Belysning vi kommer att ha:

1. Led-spottar
2. Fönsterlampa
3. Ev. Plafond under takdosan

Vi har ca 235cm i takhöjd och kommer ha 2m högskåp på vänstra sidan på ritningen. Här har jag tänkte försöka centrera downlighsen så det passar in med skåpen, hur långt ifrån skåpen in mot rummet bör de sitta?

På Högersidan tänkte jag sätta downlightsen 50cm från vägg men placering i sidled?

Jag kan köpa fler spottar men måste då även byta transformator.. Tips på taklampa samt belysning under väggskåpen?

Skärmklipp 2015-02-28 11.27.57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi fräste in ledlister i täckskivan som sitter under väggskåpen. Blev kanon!
 
Jag rekomenderar med en led-list. Då får du en jämn belysning hela vägen. För att få bäst ljus över högskåpen så kan du ju koppla in spotten med en förlängningssladd och helt enkelt testa var du får bäst ljus

P.S Sätt en plafond med. Det kan vara bra att få ljus i mitten av rummet när man tex städar eller om något skåp får skugga mot sig
 
Redigerat:
Var har ni köpt era ledlister? Jag har funderat lite på ikeas: OMLOPP Led list vet ni om det är okej, hur är priserna jämför med andra alternativ?

Eftersom jag inte har ett enda skåp hemma kan jag inte testa så mycket
 
Jag har köpt hide-a-lite ledlist. Finns på elbutik.se bl.a. Finns i olika färger 2600k-6000k beroende på hur gult/vitt/blått ljus du vill ha (2700k motsvarar färgen på en vanlig glödlampa). Det är svårt att säga avstånd från skåpet för spotten. Det beror på vilken spridning det är på ljuset från den. I den inredningen jag har sitter de såhär:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.