MaTu skrev:
Jag missade att det var skruv under pluggarna, trodde du hade narat ihop delarna. Kanske inte lika viktigt att tänka på hur man tar ut pluggen då, men narar man är det viktigt att tänka på att ta ut dom längs med fiberriktningen istället för tvärs igenom.

När du skriver att det inte har möjlighet att svälla, hur menar du då? Trä är ju ett hygroskopiskt material och kommer alltid att ta upp och släppa ifrån sig fukt, alltså svälla och krympa. Säger inte att ditt skrin nödvändigtvis kommer gå sönder av det, men rörelse kommer det alltid att finnas. Teak har dessutom ungefär hälften så stor fuktrörelse som ek så att det skrinet har klarat sig är inte en garanti för att det nya kommer att göra det. Än värre är att det är byggt under en tid när den relativa luftfuktigheten är låg, under högsommaren så kommer det oundvikligen att svälla. Om det får några konsekvenser får framtiden utvisa.

Skrivet i all välmening, jag håller tummarna för att det klarar sig!
Ja men som sagt de är bara estetiskt med pluggarna så..

hehe nja nu har du nog missuppfattat mej lite, jag förklarade nog lite knasigt, jag menar att om trät vill svälla så går skrinet sönder, det finns liksom ingen sväll mån. Dessutom kan du på bilderna från teak och lönn skrinet se att den lilla lådan inuti (i lönn) har en likadan botten som innerlådor på ek skrinet, vet inte hur lönn och ek förhåller sej till varandra men kan tänka mej att de har ungefär samma fukt rörelser.

KnockOnWood skrev:
Nu tro jag inte att det har någon betydelse rent teknisk hur fiberriktningen i pluggarna går.
En träplugg med kanske ø10 och längd 5 mm kommer inte att spräcka någon bräda.
Utan det är mer en utseendefråga.
Samt att det gör det lättare när man skrapar och sicklar att alla fibrer går åt samma håll.
Haha bra ögonmått! diametern på pluggarna i den stora lådan är 10mm och de fyller upp en försänkning på ca 5mm.
 
Som sagt så skriver jag i välmening, synd om man bygger något fint som sedan går sönder på grund av fuktrörelser.

Har själv gjort misstaget, nu var det förvisso på en verktygslåda så det spelar inte så stor roll, tar med det som en lärdom istället. Locket är alltså falsat och ligger halvt nersänkt innanför sidorna.
IMG_1879.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sir Anton skrev:
...
Haha bra ögonmått! diametern på pluggarna i den stora lådan är 10mm och de fyller upp en försänkning på ca 5mm.
Tack! Har man ägnat halva livet åt att plugga så :)

Samt renoverat några gamla träbåtar.
Jag har tre storlekar med pluggfräs/försänkarborr, samtliga av Stanley's fabrikat.
Men de ligger mest och skramlar i verktygslådan numera.

Fullkomlig lycka var när man hade limmat i en mahognyplugg och den inte syntes utan förstoringsglas.
 
Det blev ruskigt snyggt Anton, även om jag också skulle ha vänd pluggen åt samma håll ;-)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.