Installerade kommod med tvättställ från Westerbergs för ca 5 år sedan(inte billig). Sidostyckena började spricka uppifrån och ytskiktet separeras från spånskivan redan efter några månader. Jag reklamerade och dom kom tillslut och bytte sidostyckena. Jag frågade om det var några ytterligare skyddsåtgärder som måste till, nej var svaret. Efter ytterligare ett år var det likadant igen och jag gav upp. Skall precis nu byta ut det igen efter bara 5 år - det ser förskräckligt ut och det står i toalettdel ej nära dursch. Westerbergs = skitgrejer tydligen.
 
Så enkelt är det inte...
Vi fick byta badrumsmöbler ofta. Var 2-3 e året.
Tills vi började tänka på fukten. Ställde in frånluftsdonet och började torka möbler.
Jag tror att dessa möbler är inte fuktresistenta.
Men det är bara min åsikt. Trist i.a.f.
 
Redigerat:
Krilleman
Finns det några badrumsmöbler att köpa som är "fuktresistenta"?

Mitt ovetenekapliga svar är: Nej det finns det inte, oavsett prislapp.
 
krilleman_215 skrev:
Finns det några badrumsmöbler att köpa som är "fuktresistenta"?

Mitt ovetenekapliga svar är: Nej det finns det inte, oavsett prislapp.
Det som irriterar är ju att ingen leverantör är speciellt blyg att ta betalt för att möbler är gjorda för just badrum. Då betalar jag ju för den miljön och den skall naturligtvis hålla för det. Det finns stora skillnader mellan leverantörer och t.ex var deras produkter tillverkas. Billighetsproduktion i Kina t.ex syns inte heller alltid på prislappen då en större avans lockar mer än kundnöjdhet.
 
Vissa firmor, typ Björbo, tror jag bygger i trä men då kostar möblerna 3 ggr så mycket som Ikea.

Jag hade gärna lagt en femhundring till på en godmorgon för att få den i trä istället.
 
pelpet skrev:
Vissa firmor, typ Björbo, tror jag bygger i trä men då kostar möblerna 3 ggr så mycket som Ikea.

Jag hade gärna lagt en femhundring till på en godmorgon för att få den i trä istället.
Eller i ett annat bahandlat eller plastmaterial.
En gång lyckades min son köpa inplastade badrumsmöbler från Tyskland.
Är hela än. Trots att 10 år gått. Men är inte vita längre...
 
Med tanke på att ett vanligt badrum lätt ser ut som en ångbastu ifall någon långduschande värmeälskare härjat där så tycker man ju att man som tillverkare av badrumsinredning borde prioritera så att grejerna är relativt fukttåliga.
 
lbgu
Borde. Ja. Men så är det inte.
 
Atom skrev:
lbgu
Borde. Ja. Men så är det inte.
Fast konstigt är det. En båttillverkare skulle ju inte välja att tillverka en båt i ett material som inte tålde att vara i vatten längre perioder.

Problemet är väl som vanligt kundernas okunskap. Tyvärr tror nog de flesta som köper en badrumsinredning att den är anpassad för badrumsmiljö. Men att som tillverkare profitera på denna okunskap är inte snyggt och det är ju bra att åtminstone en del oseriösa tillverkare hängs ut här.
 
Det höga priset på badrumsmöbler beror på att trots allt är det inte spå stora volymer man tillverkar.
Materialet är det samma som till vanliga kök. Man kan ta vanlig IKEA kök och anpassa till att vara exklusivare badrumsmiljö ;)

Nu när vi har en renovering på gång, har vi tänkt till med placeringen av skåpen. Inken vatten får droppa på dessa. På insidan täpte till alla hörn med våtrumssilikon och alla kanter målades med vit oljefärg (sista mm) syns inte om man inte vet.
Just pga att det är där det sväller först.

För tillverkare är det mer lönsamt att byta några under garanti (inte många som kräver det) än att tillverka med impregnering. Som en del dyrare klick golv. Ni vet. EN del klickgolv har färgade kanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.