Hej

Vi har en nybyggd kåk med garage under. Garaget har två väggar där det är motfyllt på utsidan, så att säga källarmiljö. Dessa är byggda i leca, är väldränerat på utsidan och har 20 cm isodrän.

På insidan nu vill jag göra väggen mer användbar så att säga, leca är ju, i alla fall så långt jag behärskar, ett mycket besvärligt material att arbeta med, såsom att skruva fast hyllor, klamra kabel på osv.

Så hur gör man bäst en insida som är bra? Jag tänker mig ett trämaterial som OSB som jag har i resten av väggarna ,där man kan jobba obehindrat.

Ett exempel på ev rimlig lösning är att regla upp med plåtreglar ett par centimeter ifrån lecaväggen och där köra OSB och gips.

Kanske måste det vara en luftspalt där bakom? Kanske måste den också kunna byta luft. Det gör inte så mycket om denna vägg faktiskt har springor någonstans in bakom, så luften kan bytas ut.

Men för att spara plats vore det ju trevligt att smacka på en OSB direkt på lecan, men den lär ju ruttna bort snart vågar jag tro.

Tack för alla tänkbara tips :)
 
M
Kanske montera några hyvlade brädor vertikalt med syllpapp bakom och i dessa skruva fast plyfa, som visserligen är dyrare men något mindre fuktkänsligt jämfört med OSB.
 
45mm plåtreglar, osb, gips.
 
Visst är leca lite bökigt, men det finns skruv som fäster i leca och annars är det plugg som gäller.
Mitt garage är i leca och det fungerar utmärkt utan innerväggar.
 
an får ju fundera på hur mycket det är som ska upp direkt på väggen....
 
Själv har jag valt två olika lösningar i vårt souterränghus som också är dränerat/isolerat med 200mm Isodrän. Längs yttermur har jag reglat 45mm stålregelvägg med en luftspalt på ca 25 mm mot muren. Har sedan förankrat stålreglarna med vinkeljärn i muren för att styva upp konstruktionen. Denna kläs sedan med osb/plyfa och gips. Fördelen är att man får som ett installationsskikt innanför regelverket.
Längs innermurar har jag fäst glespanel med syllisolering under som sedan kläs med osb/plyfa och gips.

DSC_1289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ang lättbetongskruv så har jag provat lite olika tillverkare och de fungerar lika. Det som skiljer är utformningen av den grova gängan och hur tjockt material skruven är gjord för att skruva upp. Detta skiljer även om dimensionen på skruvarna är lika.
 
  • Gilla
Mehdi89
  • Laddar…
Tack för bra tips gott folk, kul med bild också. Det ser skitbra ut Robert!

En sak jag inte riktigt kan räkna ut själv, säg att man bygger in en luftspalt mellan väggarna, den blir ju då rimligtvis ganska tät (instängd). Fyller en luftspalt någon väsentlig funktion om den är "isolerad"? Lär inte luften bytas ut för att kunna transportera bort fukt, eller fyller den en funktion ändå? Jag inser att det inte blir helt tätt även om man bygger ihop väggarna, men ganska tätt blir det ju.
 
Vitsen med en luftspalt är att den är ventilerad, dvs det ska finnas springor någonstans.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.