Behöver lite råd angående häck runt gammalt missionshus i Norduppland (zon 4). Missionshuset ligger utanför tätbebyggt område och med en väg nedanför som vi vill skärma av. Eftersom huset ligger på en kulle så vill vi ha en hög häck så vi slipper insyn från vägen. Eftersträvar en lite gammaldags känsla så därför går thuja, en och liknande "villakvartershäckar" bort. Annars vill vi gärna ha något vintergrönt eller lövhållande länge om det går. Ett stort plus är härliga blommor, färgprakt och/eller bär. Har funderat på ett par alternativ men vill gärna höra era råd om dessa:

- Snöbollsbuske. Gammalsvensk buske och stora vackra blommor. Kan man sätta en massa på rad och därmed få det till en snygg häck? Aldrig hört talas om en snöbollshäck innan men nån kanske har provat? Blir buskarna täta nedtill? Och hur ser de ut på vintern?

- Slånaronia ger ätliga bär och är vackert röd till hösten. Fördelar/nackdelar?

- Blodbok/rödbok- behåller löven länge på hösten, trots att de är bruna och vissna. Är det ett hundjobb att kratta löven på våren också eller kan man låta dem multna av sig själv i rabatten?

- Bärhäggmispel- blir gul/röd till hösten och ger goda bär. Fördelar/nackdelar?

Andra förslag som skulle passa?
 
  • 1453453_10151720512187676_1525175320_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En syrén häck kanske skulle kunna passa , finns i flera färger och dom luktar gott.:)
 
  • Gilla
Perk
  • Laddar…
Micro skrev:
En syrén häck kanske skulle kunna passa , finns i flera färger och dom luktar gott.:)
Tack för ditt råd. Syrén har vi funderat på men dels har vi en lång syrénhäck som vätter mot en granne redan (till höger i bild, syns inte) och som ger tillräckligt med skörd för min årliga syrénsaft. Vi tänkte därför att det vore kul med något lite mer annorlunda och gärna något som står ut lite, ex.vis med vacker höstfärg som lyser upp tomten, ymnig blomning eller roliga bär som kan användas för matlagning.

Någon annan som har förslag? Har hört om lindhäck. Är det något att ha?
 
Avråder från snöboll.
Sprider sig som ogräs med otaliga rotskott. Blir inte en rad, utan ett evigt svällande hav.
Giftiga bär också. Tror inte den ger funktionen ni är ute efter heller.
 
Klippt el friväxande?

Klippta häckar ger normalt varken bär el blommor.

Bok & avenbok är ju klassiska häckar som blir så höga och breda som man låter dem. (Klippta) Det är täta häckar och alla de kvarsittande bruna löven ger en hyfsad vintertäckning också, och är vackra tycker jag.

Hagtorn är också en gammal klassiker. (Klippt) Blir också stor om man låter den. (Ingen tar sig igenom en bred, hög och tät hagtornshäck, varken djur el människa.)

Oxel är också en gammal klassiker. (Klippt)

Syren är avhandlad.

Slånaronia kan vara ett bra val. (Friväxande => blommor och bär) Blir täta rejäla buskar. Kanske lite glesa nedtill med åren?

Häggmispel är vacker, men inte så tät.

Roshäck. Dock inte många rosor som blir 2 m höga, och täta friväxande. Blir ofta också lite glesa nertill. Dock, vresrosor fungerar. Den vanliga arten får stora doftande blommor, och sedan nypon, samt blommar om. Sprider sig gärna lite ogräsartat med rotskott. Inga direkta problem om det är en gräsmatta jämte. Höjd ca 1,5 m.
Hansa är i princip en fylldblommig mycket väldoftande vresros. Blir dock högre (2 m). Inga nypon.
Louise Bugnet.
Therese Bugnet.
Blush Damask är också en frisk och fin ros. Rosa väldoftande blommor. Lite hängande växtsätt. Blir därför inte så gles nertill. Höjd ca 1,5 m.
Rosa Helenae - Hybrida (Honungsros). Gulvita väldoftande blommor som följs av små nypon. Kan bli många meter hög med klätterstöd. Friväxande ca 2 m hög och 3-4 m bred. Frisk och fin sort.
Äppelrosor blir också rätt stora. Finns några olika fina varianter utöver arten, t ex Mannings blush.
 
Tack för svar!

Räknenisse- hmmm det tål att betänkas eftersom snöbollsbuske stod högst på min lista. Däremot har jag hört att rotskotten inte är värre än syrén som också sprider sig så. Men jag pratade med en trädgårdsmästare som sa att så länge man klipper gräsmattan så kör man av nya rotskott regelbundet så det är inte så illa som man kan tro.
 
Oldboy- vi har tänkt friväxande eftersom det är en så väldigt lång häck att vi aldrig skulle orka klippa den 1-2 ggr per år. Plus att som du skriver klippta häckar inte ger så mycket blommor/bär.

Hagtorn är vackert men går bort för att det är så stickigt om man ska beskära den. Hade en sån häck kring ett torp vi hade en gång och den var hopplös att försöka tämja. Så den vill jag gärna undvika. Men jag håller med- den är toppen på att hålla folk och djur på rätt sida. :)

Kul att höra att slånaronia blir täta nertill. Det är något vi eftersträvar. Kanske gleshet nertill kan motverkas genom lite ansning under åren?

Roshäck har vi inte ens funderat på men ska kolla upp detta nogrannare. Vi är inte så förtjusta i den rosa vresrosen, men den vita är ju fin. Däremot är de väldigt taggiga så de är ju inte så kul att ansa.

Men tack för dina svar- de är tänkvärda!
 
Uppsaladröm skrev:
Tack för svar!

Räknenisse- hmmm det tål att betänkas eftersom snöbollsbuske stod högst på min lista. Däremot har jag hört att rotskotten inte är värre än syrén som också sprider sig så. Men jag pratade med en trädgårdsmästare som sa att så länge man klipper gräsmattan så kör man av nya rotskott regelbundet så det är inte så illa som man kan tro.
Jag har ingen snöbollsbuske, men en stor vanlig olvonbuske som ju är vildvarianten. Den skapade knappt några rotskott alls förrän jag byggde en altan som skuggade den, då var det som om den började flytta sig ut i ljuset, som om den tog ett par steg åt sidan genom att skicka upp en massa rotskott däråt. Men du har nog rätt i att man kan jämföra den med syren. Och som sagt, klipper du gräsmattan så försvinner rotskotten också. Jag tycker faktiskt snöbollsbuske är ett riktigt bra alternativ för en friväxande häck för den har många fördelar. Dels är den härdig och anspråkslös och den har också vackert formade löv som har en frodig grön färg, slår ut tidigt på våren och har sprakande höstfärger. Nu är väl snöbollsbusken steril men annars skulle den haft vackra, orange bär som hänger kvar länge under vintern innan fåglarna tar dom.
 
Som Oldboy skriver, häggmispel är lite gles men...Bärhäggmispel fungerar alldeles utmärkt som häck och kan klippas snygg om man vill det. Googla lite så ser du hur det kan bli :)
 
Tack för era svar! Lutar nu åt snöbollsbuske eller bärhäggmispel. Men det är inte lätt att välja för jag har aldrig sett nån av dessa i verkligheten. Borde nog gå runt på lite plantskolor och i villaområden och kika på folks häckar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.