R
Ska måla om huset så fort det börjar bli varmare ;)
Jag fick då höra att Demideck numera erbjuder att få färgen man vill fast i matt utförande istället för den normala som är lite blank när de torkat.
Mitt hus ska alltså bli helvitt, har andra här testat att måla med matt färg, är det ett bra alternativ just för vit färg så att de inte skriker i ögonen på en?
 
Antar att det är en smaksak, men jag skulle välja matt.

Ett tips vi fick när vi stod och valde vit fasadfärg var att inte välja riktigt så vit ton som man tror att man vill ha när man kollar på färgbutikens små provbitar. Välj istället en ton som går väldigt svagt åt grått. På en stor yta som en fasad så kommer det ändå att se riktigt vitt ut, men utan att man blir bländad av att titta på den när solen ligger på.
 
Tycker helt klart att matt färg är snyggare på hus, det är därför jag valde Falu Rödfärg.
 
  • Gilla
Loppz
  • Laddar…
Tror att smuts fastnar lättare på matt färg än på blank.
 
  • Gilla
AdinaJ
  • Laddar…
R
Henri skrev:
Tror att smuts fastnar lättare på matt färg än på blank.
jo de är ju detta jag funderat på också...men vad är er erfarenhet som har matt färg?
 
Roland112 skrev:
Ska måla om huset så fort det börjar bli varmare ;)
Jag fick då höra att Demideck numera erbjuder att få färgen man vill fast i matt utförande istället för den normala som är lite blank när de torkat.
Mitt hus ska alltså bli helvitt, har andra här testat att måla med matt färg, är det ett bra alternativ just för vit färg så att de inte skriker i ögonen på en?
Vi stod inför samma fråga när vi bytte panel på våran kåk, matt eller blank. Vårat är med helvitt och valet föll på blank, valet var ganska enkelt efter att ha provmålat 15-20m2. Vi tyckte att det såg "sollkigt" ut med matt och helt utan lyster, ungefär så en södergavel efter 8-10år.

Mitt råd är att provmåla innan ni bestämmer er.
 
Skulle tro att alla färghandlare har matta fasadfärger av olika fabrikat, men jag gissar att de inte trycker så hårt på dessa eftersom det är besvärligare att underhålla i.o.m. att smuts fastnar lättare m.m. Finns det tecken på att fasader i området lätt drabbas av påväxt så skulle jag hellre välja en blankare fasadfärg, istället för att få ett grådassigt matt hut efter första sommaren!
 
R
hmm ja kanske det.
 
Och jag tänker tvärtom, att smutsen och påväxten får man ändå, men det syns större skillnad mot en blank yta än mot en matt.
 
R
hmm jag får nog testa mig fram helt enkelt...målar en kvadrat med matt och ser hur de känns.
 
Anna_H skrev:
Och jag tänker tvärtom, att smutsen och påväxten får man ändå, men det syns större skillnad mot en blank yta än mot en matt.
För eller senare, ja, men då är blankare ytor lättare att få rena utan att repa färgen och det dröjer längre innan smutsen hinner fastna på dem. Effektskillnaden beror förstås på om man jämför helmatt à la slamfärg med spegelblank alkydfärg eller 15 akrylat med 20 akrylat, men principen är den samma.
 
Hur vanligt är det egentligen med matt fasadfärg? (Förutom falu då)
 
R
jag är bara rädd att om man väljer vitt och sen har den i glansig kulör, att det blir extremt skrikigt i solen. Matt känns då bättre...eller?
 
k_per skrev:
Hur vanligt är det egentligen med matt fasadfärg? (Förutom falu då)
Som sagt så har de flesta tillverkare matta alternativ (utöver rödfärg).
 
Roland112 skrev:
jag är bara rädd att om man väljer vitt och sen har den i glansig kulör, att det blir extremt skrikigt i solen. Matt känns då bättre...eller?
Du kan alltid provmåla med en halvmatt akrylat och kolla hur du upplever det. Jag känner spontant att en lite blankare vit ser fräschare ut än en matt, som jag inbillar mig skulle kunna uppfattas som solkig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.