Tjena!

Jag är nyinflyttad i radhus, lättbetong med plåttak i två plan på 140 kvm. Uppvärmningen i huset är direktverkande el med nyligen bytta element. Det finns en luftvattenvärmepump som sköter varmvattenberedaren samt är det tänkt att den ska sköta två vattenelement som är utanför tvättstugan ( de verkar det vara fel på då de är kalla trots luftning och motionerande av piggen). Luftvattenpumpen ska också ge värme till ett Rhoss konvektorelement som sitter i hallen men som inte fungerat på fem år enligt förra ägaren. Konvektorn sitter under trappan i hallen och det är väl tänkt att den värmer upp hallen och den uppvärmda luften stiger till övervåningen antar jag. Uppvärmningskostnaderna är låga 13-14kwh/år. Mina funderingar är nu enligt följande:
Ett badrum behöver renoveras, rören till konvektorn går genom badrummet och om jag inte ska ha konvektorn kvar är det ju ett bra läge att fimpa rören i samband med renoveringen.
Tvättstugan kommer att behöva renoveras och i samband med detta blir det nog att sätta in en ny varmvattenberedaren då den nuvarande inte klarar att leverera ett vanligt bad + lite disk och tvätt samma dag. I samband med detta fimpar jag nog vattenelementen då de är fula, fungerar inte och dessutom finns en väldigt tveksam rörgenomföring genom väggen till dessa.

Så till min fråga: är konvektorelement något att ha? Är det en föråldrad uppvärmningsmetod? Ska man satsa på luft- luft pump som komplement till elementen? Jag är ju inte ett stort fan avdirektverkande el men nu när kostnaderna är låga motiverar det ju inte en att göra stora ingrepp. Lite allmänna funderingar önskas!

Tack på förhand!
 
A
att elementen inte blir varma beror på pannan.
om inte varmvattnet blir varmt- beror oxå på pannan.
med största sannolikhet sköter även pannan ventilationen i huset.
så du kan inte sätta in vilken varmvattenberedare som helst.
kan man dra nytta av de element som i dag är kopplade till pannan så är det billigare energi än direktelen.
fläktkonvektorer är väldigt vanligt i dag.
Jag skulle som steg ett ta ut en röris/kyltekniner för att fastställa felet på nuvarande panna.
och ta beslut därefter.
det kan vara så enkelt att någon tidigare ägare kopplat ur elpatron eller cirkulationspump för att spara energi!!!
 
Ok! Ska få det kollat. Det som är lite förbryllande är att det finns ett gammalt centralt uppvärmningssystem med timers från Elektrostandard tror jag. Dessa ska enligt förra ägarnas besiktning vara urkopplade , åtminstone "sannolikt". Vilken sorts värme ger fläktkonvektorer, är det en varm behaglig luftström eller blir det dragigt? Finns det förresten någon form av "energikonsulter" som kan hjälpa en att fnula på en helhetslösning som är värd namnet eller är det försäljare som bara vill pracka på en sina saker?
 
Hur gammalt är huset? Hur gammal är installationen? Vad är det för LVVP? Är LVVPn äldre än 10-15 år får du nog räkna med att en kan vara slut. Vattenburna system (rör+radiatorer) skall normalt hålla mer än 50 år så det är nog inget fel på dessa om det inte är felmonterat. Kommer det vatten ur elementen och konvektorn när du luftar? Dvs är systemet påfyllt med vatten? VIlket tryck visar manometern?

I ditt läge känns det som att det bästa är att gå med direkt el för uppvärmning och en ny el VVB eftersom dina uppvärmningskostnader är så låga. Vv är inte den stora posten i Svenskt klimat om ni inte är 5 pers som badar varje dag.
 
Huset är från -87. Pumpen är från 2002. Jag har beställt en reparatör som ska kika på pumpen. Det är definitivt något fel på den. När man försöker slå på cirkulationspumpen (jag tror i alla fall att den heter så) så går säkringen. Häromdagen tog varmvattnet slut efter 1,5 dusch (ingen maratondusch). Min fundering är väl om rören till konvektorn ska tas bort då det blir badrumsrenovering i april. Jag är väl i grunden för detta minivattensystem, men då ska den ju fungera också. Å andra sidan är det ju ingen större kostnad att byta ut konvektorn så länge det är ett vettigt uppvärmningsalternativ som ger behaglig värme. Jag har som sagt ingen direkt erfarenhet av konvektorer. Det kommer vatten ir elementen, trycket är på 1,8. Det verkar vara cirkulationen av vattnet som inte funkar.

[


QUOTE=Anders_Nilsson;2188628]Hur gammalt är huset? Hur gammal är installationen? Vad är det för LVVP? Är LVVPn äldre än 10-15 år får du nog räkna med att en kan vara slut. Vattenburna system (rör+radiatorer) skall normalt hålla mer än 50 år så det är nog inget fel på dessa om det inte är felmonterat. Kommer det vatten ur elementen och konvektorn när du luftar? Dvs är systemet påfyllt med vatten? VIlket tryck visar manometern?

I ditt läge känns det som att det bästa är att gå med direkt el för uppvärmning och en ny el VVB eftersom dina uppvärmningskostnader är så låga. Vv är inte den stora posten i Svenskt klimat om ni inte är 5 pers som badar varje dag.[/QUOTE]
 
Byt cirkulationspump. Går säkringen när du slår på cirkulationspumpen låter det ju som att det är kortslutning i den.
 
A
Ja byt CP, och rengör flvp ev byt flvp, du kan inte bara ta bort den då ventilationen påverkas eller helt uteblir.
 
Aha! Det är en FLVP och inte en LVVP? Dvs det är en frånluftspump som även sköter frånluftwventilation? Du skrev luftvattenvärmepump och då tänker jag på LVVP som bruka stå på utsidan. Om det är en frånluftsvärmepump så måste du ha den för att ventilationen skall fungera som andra skriver.

Är den 13 år gammal är det inget akut men visst kan dom gå sönder efter sådan ålder. Dock är dom flesta FLVP inte speciellt effektstarka så jag är inte förvånad över om den har problem med kapaciteten. Fråga reparatören om har kan tala om effekten och om den räcket till för de vattenburna element du har. Det finns ju en anledning till att du har direktel om man säger så. Hade huset byggts för vattenburen värme hade man nog stoppat in en starkare modell men nu speuklerar jag så fråga reparatören vad han rekommenderar. Pumpen är ju bytt 2002 men är den tillräcklig för att driva elementen?

Kolla vad det kostar att byta till en ny FLVP. Om huset är från -87 och pumpen byttes -02 så antyder ju detta förväntad livslängd.
 
Ja, sorry. Det är en FLVP. Jag har varit lite förvirrad över alla olika pumpar som florerar. 13 år är ju ganska kort tid för något som kostar ca 40-50000 att byta men jag ska får höra vad reparatören säger. Det är ju bara 2 vattenelement och en konvektorfläkt som är kopplade till systemet. Resten är direktel.

Jag har sett att Vattenfall har "energikonsulter" som man kan rådfråga om olika saker. Nån som vet om de är opartiska eller mer som försäljare?
 
DrRost skrev:
Jag har sett att Vattenfall har "energikonsulter" som man kan rådfråga om olika saker. Nån som vet om de är opartiska eller mer som försäljare?

De är väl antagligen ungefär lika neutrala som en bankrådgivare. Självklart ser de till sin arbetsgivares bästa, att tro annat är nog rätt naivt.
 
"Bara" 2 element och en konvektor? En konvektor ger lät MÅNGA kW så en enda kan lätt suga vad en klen FLVP ger, många FLVP är på bara ett par kW och är mest gjorda för att klara de energinormer som gällde när huset byggdes med minsta kostnad för husleverantören så kolla först med reparatören. Men på en 13 år gammal FLVP hada jag inte lagt några större summor. HAr aldrig hört att de blir 20 år. Men byta cirkpump är väl ok.
 
Om du ska bygga om badrummet kanske det går att byta ut rören och fälla in rör-i-rör i väggen istället? Så slipper du utanpåliggande rör i badrummet.

Men börja som sagt med att kolla upp vad som är galet med pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.