Har frågat tidigare om att måla furutrapp inne men nu är jag i startgropen och ska till och välja färg. Ni som målat er trapp - vad har ni valt för nyans? Helvitt, antikvitt eller vad? Jag har målat som sandfärgat/latte på väggarna och taket är vitlaserad pärlspont. Golvlisterna och lister runt dörrarna i hallen kommer att vara vitmålade.

Tacksam för tips och gärna bilder på era trappor - ni som redan målat!
 
Vi började med att ta v-slip,sedan målade vi över med tonad vit,blev hur snyggt som helst,dessutom la vi en sisalmatta på trappstegen så man inte skall halka och slå ihjäl sig då man går i den :)
 
Vad är en sisalmatta?
 
Vi gjorde en spegelpanel runt i hallen som blev målad i ljus grå. Lister och foder vart en mörkare grå. Trappen vart därefter målad med den mörkare grå på trappstegen och trappnosen och den ljusare på bakstyckena. Det vart riktigt bra. Hade trappen inte redan varit målad hade jag dock aldrig målat den. Räkna med att lägga på någon matta så den inte blir hal eller gör en avvägning mellan glans och hur hal ni kan tänkas ha den (mattare lack blir inte lika hal, men blir heller inte lika slitstark och hård).
 
Hej,
Jag skulle absolut välja samma kulör på trappan, som jag målat listerna och fodren med.
Det har vi gjort här hemma. Listerna och fodren är dock målade med högblank glans och trappan i halvblank. Tror inte att man ska blanda flera olika vita nyanser på snickerierna, det gör bara att vissa upplevs vitare eller smutsigare än andra.
Vi målade med Alcro servalack aqua, bruten med SS 1,0/ liter, alltså ett uns svart.
Funkar bra i det ljuset som vi har och upplevs som riktigt vit och fräsch.
Men om du redan målat dina lister och foder, så rekomenderar jag dig att använda samma kulör till trappan.
Det är mycket jobb, men värt varenda timmas slit :)

Lycka till
// Fia
 
Jag har börjat måla trappen nu och valde en vit nyans eftersom vi kommer att ha listerna på golvet vita liksom listerna runt dörrarna. Jag har bara målat en gång och det blir så vitt!! Det enda jag sparat i furu är själva trappstegen, så räcken och allt är vitt. Det känns lite ovant än när jag ser på det men det blir nog bra nä det är klart!

Det jag också undrar är över hur ni gjort med trappstegen om ni behållit dem i furu omålade? Jag tycker att de ser en aning gula ut i jämförelse med det vita. Ska jag slipa och lacka om dem eller?
 
Jag tycker att du ska passa på att slipa stegen också, nu när du ändå lägger ner så mycket jobb. Lacka dem sedan med en vattenbaserad golvlack, då kommer de inte att gulna lika mycket.
 
Bitte - kan du inte lägga in en bild sedan när du är klar! Har också tänkt göra som du och är så nyfiken på hur det blir!!

Ska man satsa på att betsa trappstegen när man ändå slipar dem? Eller gulnar det i alla fall?
 
Jag tror du gjorde helt rätt. Träfärgade steg och målade vangstycken är kanonfint! Man ångrar sig lätt då man målat stegen och det börjat gå färgbitar eller nedslitet. Fast det kan ha sin charm det med. Då vi flyttade in i vårat hus var det gjort så från början. Man hade målat med två nyanser och slipat fram underliggande nyansen genom översta lagret. Det var faktiskt riktigt fint, men vi målade om eftersom vi gjorde om hela hallen i helt andra kulörer.
 
Min furutrappa har vangstycken i halvblank NCS S0502-Y och trappsteg+sättsteg naturlutade+naturolja. Finfint blev det.
Jag hade också förmånen att känna trapptillverkaren och fick trappan levererad omonterad till farsan, där jag målade vangstycken och lutade resten liggande plant. När detta var färdigt körde vi tillbaka trappdelarna för hopmontering.
 
Jag mailar gärna en bild när allt är klart! Har just målat trappen två gånger men ser att det behövs en gång till! Har också bestämt oss för vilken färg sko/hatthyllor ska ha och det kommer att bli samma nyans som väggen, så att de smälter in på ett bra sätt.

Vi tänkte lämna in sko/hatthyllor som är i plåt för att få dem målade på ett bra sätt, men efter att ha hört mig för så har vi fått väldigt olika priser på jobbet hos olika plåtslagare. Vet någon här vad som är ett rimligt pris för att måla 2 hatthyllor, 2 skohyllor och en "dagisdel" (hängare för barnen med egna fack)? Jag har fått pris på allt från 2500 till 8500 kronor. Kanske någon bor i Gävletrakten och kan tipsa om vart jag kan vända mig?
 
H
:D Vi ska oxå vitmåla våran furutrappa, så detta är en väldigt bra tråd med smarta tips......

Men vi vill gärna ha lite mer åt det laserade hållet,
så att trät syns igenom. Alltså inget heltäckande. Just när man vitmålar så känns ju rummet oxå mkt ljusare och större..... ::)
 
Hej Bitte!

Vad valde du för lasyr till taket?!
Vi ska lasera vårt tak innan det monteras ( det kommer att vara 9 m upp efter montage och det är ju livsfarligt att måla då :surprised:)

Pappa varnade mig för att en del lasyrer inte är ljusäkta och gulnar efter ett tag, har du tänkt på det?

// Snäckan
 
Vi har använt Flugger vitlasyr och den ser fin ut fortfarande och jag hoppas att det fortsätter så....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.