Tillbaka på min favoritsite igen efter 5 år på en liten stålbåt. Mitt förra hus byggdes mellan 2006-2009, blev klart tillslut med såldes. Jag kallade det Husetvidhavet.se. Några PM har ramlat in genom åren för att få höra hur det gick. Kul! Tråden finns HÄR

Lite bilder på bygget (FB)

Lite bilder på resultatet (FB)

I och med att jag nu sålt båten efter en segling från Sverige till Antarktis och sedan tröttnade i Buenos Aires (båtar är faktiskt mer pyssel än hus, tro det eller ej) så tänkte jag mig ett nytt bygge.

Har nu "bott" i 5 år på effektiva 13 kvm och tänkte att ett LITET boende skulle passa mig. Då en tomt i området där jag vill bo kostar 3 milj minst föll tillslut valet på att bygga ett

ATTEFALLSHUS SOM EN BÅT?

Om det går vill säga... Tanken är att maxa det för funktion och förvaring men ändå ha allt man behöver. Huset skall byggas nära havet men eftersom jag tröttnat (!) på havsutsikt tänker jag mig att bygga i en grop. Förhoppningen kan jag vinna lite höjd på detta sätt och få till något som liknar ett LOFT.

Vi får se hur det går. Alla loftlösningar och tips tas tacksamt emot samt alla smarta detaljer för att maximera allt från inbyggd förvaring i golv, sittbadkar, multifunktionsmöbler och annat smart.

Byggstart blir 1 juni. Innan dess planering.

Välkommer att följa!

binky.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husetvidhavet å en av mina gamla hundar
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Några bilder för de som frågat. Tyvärr den stora bloggen med 1000 bilder och video nere.

Jag seglade från Sverige innan jul 2009. Genom orkan på Nordsjön till värmen i Portugal, från stekhet flod i Spanien till ramadan i Marocko, från Canarieöarna till avslappnade Natal, en fantastisk lång kust via karneval i Salvador, Rio, Urguguay till Buenos Aires. Från tjugomiljonerstaden senare till små blåsiga byhålor, allt mer tuffa vatten och så slutligen till ´världens ände´, spetsen av Sydamerika och Ushuaia. Sen till Antarktis, valar, is och fantastisk miljö. Vinter i paradiset och sedan runt Kap Horn med vådlig landstigning vid fyren. Veckovis genom dom mäktiga kanalerna i Chile, mycket is och djurliv. Via Falklandsöarna med alla får, sen slösegling mellan Argentina och Uruguay. Sen kärleken och sen sälja båten. Vi kommer nu försöka bo lite i Sverige och behöver då ett litet hus.

commerson.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sett så många olika fiskar att det räcker för en livstid

hoppner.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag och min båt

hoppner2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många sköna ankringsplatser har det blivit, båten till vänster i bild

cinco.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söderut är det bra med skyddad ankring

is.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Is till frukost middag och kvällsmat
 
Men du måste väl också ha en tomt att ställa huset på? Då är du ju på 3 miljoner i alla fall...
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
"Tänkte inte på det" som Peter Dalle brukade säga. Men jodå, den biten är faktiskt löst. Och det funderas till och med att bygga så det en gång går att lyfta därifrån. Skall bara prata mobilkranar och försäkring när jag kommer hem från Argentina. Kanske i två delar med balkar och gömda lyftöglor :)
 
Här är "gropen" jag tänkte röja ur lite, gräva mig fram i, dra fram vatten/avlopp/el/fiber sen fylla upp lite. Jag lyckades får till nio meter på mitt förra hus fast reglerna sade 3,5 meter så allt går om man funderar ordentligt :)

Självklart kommer Byggnadsnämnden ha invändningar men om man bara motiverar så bör det gå. Tycker jag.

Det finns alltså ett bostadshus på tomten idag. Så detta är bara en komplement-stuga enligt Attefallsreglerna (som bekant får man även bygga "källare" på sådana)

grop.jpg

Totalt fritt från havsutsikt! (om man inte står på taket...)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Detta ska bli kul att följa, Härligt att du e tillbaka. Har funderat lite på hur det har gått för dig ibland.
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Låter som ett spännande bygge. kommer att följas.

//Mathias
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Hur har det gått för dig?
 
MagnusSt skrev:
Hur har det gått för dig?
Lite krångel blev det allt, särskilt med försök till lösning att bygga huset delbart i två delar eller sektioner för ev flytt i närtid (inte säkert att tomten är kvar senare) så nu ser det ut som att det flyttas antingen till en större fiskebåt eller den husbil jag redan har på 8 meter. Funkar det med.
 
Jag har sett ett och annat program om Tiny House on wheels och det skulle kanske fungera? Kanske bygga i sektioner, som enkelt kan kopplas ihop till ett större hus.
little-homes-on-wheels.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Värst vad man är velig... Det tog ett år, nu tillbaka med samma projekt igen. En Attefallskåk, 5 meter hög som skall gömmas lite. Fick aldrig kläm på Sketchup ovan men labbar lite med annat program. Det är INTE så enkelt att få in alla funktioner på 25 kvm, många har väl misslyckats för mig. Sova gott, äta gott, träna gott, slöa gott och samtidigt ekonomiskt, välbyggt och snyggt... Fundera fundera... IMG_0054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.