Lite OT.
Vilken elproduktion är "grön"?
Det behövs mer än 100 vindkraftverk för att teoretiskt kunna ersätta Sveriges älsta kärnkraftverk (O1:an), O1:an producerar drygt 400 MWh, 108 vindsnurrorna som byggs väster om England kan producera max 400 MWh, men i praktiken lär det ligga på max 150 MWh i snitt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Snart är både land och hav förfulat till oigenkännelighet.

Och vinsten av detta går till vindkraftsägarna, som håvar in elcertifikatspengar.
 
H
I Mars april brukar elpriserna vara lägre, det är då man skall binda. :)
 
ja vad som är grön kan man ju fråga sig.
går ju att ta det från vilken vinkel man vill
huvudsaken är att man måste utveckla och komma på nya sätt till förnyelsebar energi.
och att så kallad "grön" energi premieras sporrar kanske till vidare utveckling av "riktig" grön energi och mindre energikonsumtion.
 
Det värsta är folk som tecknar ett 'grönt' elavtal och sen på allvar tror att den el som kommer till just dem är 'miljövänlig'. Har visat en bekant som trodde så kartan där man kan följa våra elledningar till samma transformatorstation. Först då gick han med på att vi nog hade samma el. Jag får väl hoppas att jag inte förstörde hans 'goda' nattsömn.
 
HEM2121 skrev:
I Mars april brukar elpriserna vara lägre, det är då man skall binda. :)
Tror du verkligen elbolagen är så korkade att dom låter kunderna binda sitt elpris och göra en vinst just för att dom väljer att göra det en viss tid på året?

Det är klart elbolagen räknar hem en vinst, och givetvis med en liten marginal, så 99 gånger av 100 blir det ingen vinst att binda. Precis som med bankräntan.

Och precis som med bankräntan kan det "vara skönt att veta vilken kostnad man kommer ha X antal månader framöver".

Eller så skaffar man sig en lagom buffert och kör på rörligt.
 
  • Gilla
lbgu
  • Laddar…
H
Ja :) men det är inte korkat utan elpriserna varierar under året. Men du får ju gärna lägga en buffert köra rörligt :D det blir ju upp till dig.
 
Redigerat:
Mikael_L
lbgu skrev:
Det värsta är folk som tecknar ett 'grönt' elavtal och sen på allvar tror att den el som kommer till just dem är 'miljövänlig'. Har visat en bekant som trodde så kartan där man kan följa våra elledningar till samma transformatorstation. Först då gick han med på att vi nog hade samma el. Jag får väl hoppas att jag inte förstörde hans 'goda' nattsömn.
Det är ju inte riktigt så det fungerar. :)

Köper du grön, eller miljövänlig, eller kärnkraftsel, eller vad man nu har köpt för specifikt energislag, så upphandlar leverantören sin el ifrån den utlovade energiproducenten, men sen går strömmen givetvis genom samma ledningar.

På samma sätt så bygger man naturligtvis inte ett eget vägnät för att leverera kravmärkt mjölk.
Den kravmärkta mjölken körs på samma vägar som fulmjölken, det är producentledet man "köper".
 
S
Mikael_L skrev:
Köper du grön, eller miljövänlig, eller kärnkraftsel, eller vad man nu har köpt för specifikt energislag, så upphandlar leverantören sin el ifrån den utlovade energiproducenten, men sen går strömmen givetvis genom samma ledningar.
De flesta av oss har noterat att de som betalar extra för vindkraftsel har fungerande strömförsörjning även när det inte blåser. Visst kan man säga att man köper ett visst antal KW per år från en leverantör, men allt går ändå via elbörsen nordpool. Ärligt talat tror jag att elhandelsbolagen inte betalar ett öre extra för vindelen och skrattar åt dumma konsumenter som betalar mer.

huggan skrev:
Dom enda priserna som påverkas är elavtalets årsavgift och det rörliga elpriset. Alla andra avgifter är samma oavsett elleverantör.
Så är det tyvärr inte. T.ex. Energibolaget tar ut 6,5 öre för elcertifikaten. Frågar man dem så säger de att det är vad de betalar för elcertifikaten. Om man sedan frågar dem varför det är dubbelt så dyrt som medelpriset på börsen så får man väldigt svävande svar. I samband med att jag bytte elbolag så vägrade jag betala några tusen som jag räknade ut var mellanskillnaden. Efter lite diskussioner så slapp jag betala.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det är ju inte riktigt så det fungerar. :)
Jag vet mycket väl hur det funkar, det komiska var dock att denna person som köpte 'grön' el på fullt allvar trodde att de elektroner som hälsade på hos honom var 'gröna'.

Sen är min uppfattning att detta med grön el bara handlar om att vissa ska få känna sig lite goda. Det blir lite som katolska kyrkans avlatpengar. Man betalar lite pengar för att få frälsning och sen kan man med gott samvete ta med familjen till Thailand på semester.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
All elektricitet är grön, varenda elektron är ju återvunnen!
 
STB skrev:
De flesta av oss har noterat att de som betalar extra för vindkraftsel har fungerande strömförsörjning även när det inte blåser.
Kan du ange några tidpunkter det senaste året när vindkraftsproduktionen i hela norden varit noll?

Sen är det där resonemanget ungefär som när nån går till banken för att ta ut pengar och klagar på att det är inte samma mynt och sedlar som man gav till dem när man satte in pengarna.
 
S
KnockOnWood skrev:
Många av de små elhandlarna erbjuder specialvillkor det första året som kund.
T.ex. ingen fast avgift första året, bara den rörliga kWh-avgiften.
Sedan stiger avgifterna brant.

Så det gäller kanske att byta elhandelsbolag varje år :)
Så har jag nu och jag räknar med att byta efter ett år.
Spotpris utan påslag (bara elcertavgift), ingen fast avgift och 32 kr rabatt per månad.

Eon:s fasta avgifter för vårt elnät är värre...
 
Man behöver inte betala extra för "grön" energi
Tex bolaget telnet energi är 100% "grön" och brukar ligga i toppskiktet på prisjämförelser när det gäller billigast pris
 
NLA skrev:
Man behöver inte betala extra för "grön" energi
Tex bolaget telnet energi är 100% "grön" och brukar ligga i toppskiktet på prisjämförelser när det gäller billigast pris
Vi förbrukar ca 4500 kWh/år, vid den förbrukningen är Telinet dyrare än den elleverantör som vi har. Vi har "rörligt spot" och vårt pris/kWh har senaste året pendlat mellan 75,6-87,6 öre/kWh inkl moms (82öre/kWh i snitt) (plus 0,6 öre/kWh om man väljer 100% vattenkraft), enligt Telinets hemsida ligger snittpriset för "rörligt spot" & 5000 kWh/år på 78,4 öre/kWh plus månadsavgiften på 49kr/mån, det blir 90 öre/kWh.

Vad som är billigt beror på hur stor förbrukning man har.

Om det blir för mycket med "svajig" elproduktion tex vindkraft kontra stabil elproduktion tex kärnkraft så kommer elnätet att börja svaja både spänningmässigt och frekvensmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.