Har problem med mina utemöbler som är av teak. Jag vill behålla den träfärg de har från början och inte få den silvergrå färg som kommer efter ett tag. Därför oljade jag dem först vilket nog var ok förrutom det otroliga jobb med att tvätta och olja om igen. Nästa gång använde jag en olja med sealer som jag nu inte kan få bort. Trät blir trots sealern svartprickigt. Är det någon som vet hur jag skall få bort detta svarta och sealern? Hur skall jag sedan bäst behandla trät för att behålla träfärgen?
???
 
Det är mycket jobb med teak, så enkelt är det tyvärr :(

Men vill man ändå ha dem fina så bör man slipa av dem lätt en gång per år.
Olja in dem med en ok olja och torka av dem ordentligt efter en 20 minuter.
Det svarta är smuts som har fastnat i oljan och det fastnar mindre om man ser till att det är lagom med olja.

Sedan skall man underhålls olja dem en gång mitt under sommaren.

Mycket jobb, men jäklans vad snyggt det är ;D ;D

Ps. innan du köper olja kolla hur mycket olja den verkligen innehåller. Ex har byggmax en mycket billig olja, men då den innehåller små mängder olja så är det oftast billigare med en annan ändå.
 
Tack för svaret! Det är toppen att det finns mäniskor där ute som tar sig tid. Jag bara undrar vad du menar med "slipa av dem lätt". Skall jag använda sandpapper på dem? Slipmaskin, eller är det för mycket?
Ha en bra dag :)
 
Slipmaskin är ypperligt, men det beror på hur möblerna ser ut.
När jag köpte möbler valde jag de som hade lättslipade delar, dvs raka delar.

hur mycket man skall slipa beror på hur slitna de är (uppenbarligen ;)) men desto finare papper du slutar med desto finare yta.
om du har en fin yta blir inte vattnet stående lika lätt och då håller sig trät bättre.

Jag avslutade med 210 papper.

Ha en underbar dag i det sköna höstvädret, som gjort för slipning. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.