Halloj!

Jag flyttade in tillsammans med min sambo i ett radhus byggt -85 ,
för att vi skulle få elen direkt vid flytt så var vi tvungna att ta elen direkt ifrån nätleverantören(E.ON) då det skulle ta ett par dagar/en vecka att få elen ifrån en annan leverantör.
Vi fick tips om att byta till en annan leverantör direkt dock så de började leverera månaden efter då detta sätt att få el var "väldigt mycket dyrare".

Radhuset är på 60kvm
Beräknad årsförbrukning enligt senaste fakturan är 10.882 KWh.

Senaste fakturan såg ut såhär:

Elnätsabonnemang månadsavgift: 306kr
El, Rörligt pris: 476,7kr (34,77 öre/KWh)
Elavtal årsavgift: 32,61kr (384kr/år)
Moms 25% E.ON Elnät: 123,53kr
Moms 25% E.ON Försäljning: 228,10kr
Energiskatt: 403,07kr (29,4 öre/KWh E.ON Försäljning)
Elöverföring: 188,10kr (13,72 öre/KWh)

tot: 1758:-

förbrukning: 1371 KWh

Slår man ihop allting så blir ju inte priset per KWh så dyr?

Så då undrar jag , hur kan man säga att detta är ett dyrt alternativ? Är det någonting jag missar?
Jag försöker jämnföra på www.elskling.se men deras KWh är ju till och med dyrare??


Jag fattar ingenting av sådant här, tacksam för all hjälp.
 
Dom enda priserna som påverkas är elavtalets årsavgift och det rörliga elpriset. Alla andra avgifter är samma oavsett elleverantör.

Oftast är det små skillnader och förbrukar man lite el så sparar man inte mycket. Dessutom om du har kvar det som du har idag är att du får endast en faktura.
 
Skatten läggs ju ovanpå elpriset så den varierar ju med elpriset.
 
Nerre skrev:
Skatten läggs ju ovanpå elpriset så den varierar ju med elpriset.
Energiskatten är en fast avgift per kWh.
 
Jag menade momsen, sorry.
 
Mikael_L
Bösahus skrev:
Det kan ju löna sig på andra sätt..
[länk]
Och om man verkligen vill stödja kärnkraft istället, finns det leverantörer som garanterar att det är kärnkraftsel? ;)

Men jag helt med Bösahus. Det finns andra parametrar att välja på än lägsta pris. :)
 
Redigerat:
Välj en elleverantör som inte har någon aviavgift/månadsavgift/årsavgift, det är där det går att "spara" pengar på.

Hur nära inpå inflyttning tog ni kontakt med nätägaren?

När vi köpte huset så pratade jag med säljaren och fick anläggningsid hos nätägaren.
Ringde sedan till den elleverantör som vi hade till bostadsrätten, vi skulle ligga dubbelt i några månader, angav anläggningsid till elleverantören, det var lite mer än en månad kvar till tillträdesdagen.
 
H
Eon skulle jag aldrig välja pga av alla fakturor, först en preliminär, sedan en kredit och sen den rätta, VARJE MÅNAD! När vi skulle avsluta så ringe jag att bad dom göra en slutfaktura, ja den månaden fick vi 7 st fakturor! VI har nu vattenfall, en faktura varannan månad. Det man kan tjäna pengar på är om man binder en längre tid. En dyr post är nätavgiften som nätägaren tar ut, den kommer man ju aldrig ifrån. Tog fram statistik för 3 år sedan och kollade förhållandet mellan rörligt och fast pris, det skilde sig inte mycket totalt sett. Men det kan ju ha ändrats. Det är dock skönt att veta att fakturorna är rätt lika varje gång.
 
Redigerat:
Kanske lite utanför, men hur kan det komma sig att eon tar dubbla momsen (25% elnät och 25% försäljning) ? Har själv fått en hel del säljare som ringer och vill att man byter bolag och dom säger att det ska bli billigare o billigare men blir det det i slutändan?
 
Nät och el är två skilda poster.

Du gör av med X kWh.

Då betalar du för elen: fast avgift, plus elpris gånger X, och sen 25% moms på det. Plus elskatt gånger X.

Så betalar du för elnät: fast avgift, plus elnätsavgift gånger X, och sen 25% moms på det.

Problemet är alltså hur de stolpat upp det på fakturan, de har inte delat upp det enligt ovanstående utan av nån anledning buntar de ihop grejerna konstigt.
 
E
Själv föredrar jag att använda mig av Energimarknadsinspektionens hemsida Elpriskollen när jag jämför de olika elbolagen, då vet jag att det inte är några pengar inblandade utan att det sker en opartisk bedömning mellan elbolagen utifrån mina egna behov. (y)
 
Innan vi fick välja bolag vi köpte elen ifrån så var det betydligt färre poster.

- Elnätsabonnemang & Elavtal årsavgift var en post.
- El, Rörligt pris & Elöverföring var en post
- Moms 25% E.ON Elnät & Moms 25% E.ON Försäljning var en post
- Energiskatt fanns inte, är senare påfund.

När det sedan blev tillåtet att byta elleverantör så har alla nätägare blivit tvungna att separera alla poster för att man ska kunna jämföra dom olika elleverantörerna.
 
Man tjänar inte några jättesummor av att byta om man inte är en storkonsument tex om man värmer med el.
Däremot rekomenderar jag att byta för att ge så lite till e:surprised:n det bara går.
Välj en el leverantör som har 100% grön energi och inte ska ha "extra betalt" för det som vissa bolag.
Visst det är väll inte just den gröna som kommer till ditt hus kanske men man ska stödja dom miljömedvetna
 
Många av de små elhandlarna erbjuder specialvillkor det första året som kund.
T.ex. ingen fast avgift första året, bara den rörliga kWh-avgiften.
Sedan stiger avgifterna brant.

Så det gäller kanske att byta elhandelsbolag varje år :)
 
  • Gilla
gokm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.