Hej.
Jag går i köptankar.
Min tomt är ca 1500m2. Inte speciellt svår beträffande branter. Någon knix finns såklart.

Försöker bilda mig en uppfattning om hurvida man klarar sig med en billigare typ Worx/Gforce eller om jag bör gå på HQ 220ac som nu kostar 14500kr.
Om de billigare klipper lite sämre så kan det vara ok bara det inte strular hela tiden.
Köpte en robotdammsugare. Neato. Älskar den! Vill ha samma känsla till nästa robotkompis...
 
larsostman skrev:
Hej.
Jag går i köptankar.
Min tomt är ca 1500m2. Inte speciellt svår beträffande branter. Någon knix finns såklart.

Försöker bilda mig en uppfattning om hurvida man klarar sig med en billigare typ Worx/Gforce eller om jag bör gå på HQ 220ac som nu kostar 14500kr.
Om de billigare klipper lite sämre så kan det vara ok bara det inte strular hela tiden.
Köpte en robotdammsugare. Neato. Älskar den! Vill ha samma känsla till nästa robotkompis...
Då skall du definitivt gå på HQ-spåret!
 
Det kanske inte finns några genvägar?
De billiga kanske är för dåliga än så länge??
 
Viking 632 och HQ 315 kan vara alternativ kanske.
Bägge betydligt dyrare än den utgående 220ac. Osäker på vad jag vinner på att gå upp i pris??
Handlarna tycker att jag ABSOLUT!! måste ha den senaste. Men 220ac verkar ju fungera utmärkt, eller?
 
Har en kompis som haft sin 220ac i fem säsonger utan strul. Personligen hade jag nog inte köpt en utgående modell.
 
Varför inte?
Tänker att sista årsmodellen av en bil brukar vara den bästa. Första den sämsta??
Eller går utvecklingen för fort? Mjukvaran i nästa är så pass mycket bättre?
 
AM220 har betecknats som en utgående modell i flera år här på forumet men HQ fortsätter sälja den, den finns ju med på 2015 års line-up också, och det av en anledning. Det finns troligen ingen pålitligare robotklippare på marknaden.
Annars verkar många vara nöjda med Worx om man ska nämna nåt annat märke.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grahn85
  • Laddar…
Precis så jag tänkte.
Gammal är äldst.
Men är menyer å sånt lika snyggt som på en 15 år gammal mobiltelefon? Svårprogramerat mm?
 
Jag har själv en 330X men svärfar har en 220 som jag pillat en del med. Visst har det hänt en del på 10 år men det är faktiskt ingen jätteskillnad.
Jag upplever programmeringen på 220 som relativt enkel. Men som vanligt är en noggrannt utförd installation det viktigaste.
 
320 är ju billigare än 315. Så det känns omotiverat att köpa den med mindre kapacitet.

Är det HELT uteslutet att titta på Worx L / 1.0 eller vad den heter?
Har inte velat läsa igenom de 96 sidorna... Man kanske bara blir besviken och köper en HQ senare trots allt??
 
Var ute och mätte tomten. Den är inte 1500m2. Den är mindre. Ca 12-1300m2. Det är nog högt räknat det också.
Ändrar det något?
Finns det fler möjliga modeller då?
 
Tänk så här istället, ju mer överkapacitet roboten har desto större valfrihet har du med att bestämma vilka dagar/när på dygnet du vill att den ska klippa. HQ:s ytangivelser baseras på 24/7-drift.
 
Hoppsan.
24/7 var lite att ta i.
 
220 är pålitlig och lättskött. Lite mindre självförklarande än 3-serien, men det har ju med utvecklingen att göra.

Att 220 ändå finns kvar är nog främst för att 310/315 bara släpps i ett fåtal länder i år (SE, DE, CH, FR). 320/330 hade ju samma förfarande första åren de såldes, vilket var skönt för det var lite udda buggar i mjukvaran.

Gör man en korrekt installation av en Husqvarna kan klipparen gå en hel säsong utan oplanerade stopp (strömavbrott ej inräknat). Tveksamt om någon annan tillverkare är där än..
 
Har en worx L första modellen hos min sambos mormor har gått 4 säsonger helt felfritt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.