3 842 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Luftspalt, hur stor, liten eller ingen alls.
Hej
En fråga som vart uppe mycket, men skulle vilja ha lite råd i just mitt fall.
Jag bygger stort garage med stomme i stående 195x45. Det skall vara liggande 22x145 panel. Då är min fråga vad ni rekommenderar för luftspalt och vindskyddspapp. Eller gör jag bäst på något annat sätt?
Slamfärg blir det.
Tack på förhand
/Teodor
En fråga som vart uppe mycket, men skulle vilja ha lite råd i just mitt fall.
Jag bygger stort garage med stomme i stående 195x45. Det skall vara liggande 22x145 panel. Då är min fråga vad ni rekommenderar för luftspalt och vindskyddspapp. Eller gör jag bäst på något annat sätt?
Slamfärg blir det.
Tack på förhand
/Teodor
En vanlig glespanel 28x70 blir bra
Jag har 25x50 glesläkt (är bra billigare än 28x70 gles) och slamfärg.
Jag känner mig ej orolig för detta val då även slamfärgen i sig är rejält diffusionsöppen, nästan som obehandlad panel.
Men skulle jag välja att måla med akrylat så tror jag att jag skulle välja 28x70 för att garantera lite mer luftspalt, då denna fasad främst torkar upp mot baksidan.
Det finns ännu en anledning att välja 28x70 eller något annat kraftigare än 25x50, det är om spikläkten läggs utan bakomliggande stöd av reglar, då vill man ha något stadigare och kraftigare att spika i. Både för att få fler mm material för spiken att "dra i", och öht stadighet och styrka.
Dvs, med stående reglar bakom stående spikläkt (horisontell panel sen) så blir det ordentligt stöd bakom läkten.
Och samma med korsreglad stomme, t.ex. vågräta 45x45 med isolering, sen vågrät spikläkt för stående panel, blir också stadigt.
Blir det annat än dessa två fall är det nog bättre med minst 28x70 spikläkt.
Jag känner mig ej orolig för detta val då även slamfärgen i sig är rejält diffusionsöppen, nästan som obehandlad panel.
Men skulle jag välja att måla med akrylat så tror jag att jag skulle välja 28x70 för att garantera lite mer luftspalt, då denna fasad främst torkar upp mot baksidan.
Det finns ännu en anledning att välja 28x70 eller något annat kraftigare än 25x50, det är om spikläkten läggs utan bakomliggande stöd av reglar, då vill man ha något stadigare och kraftigare att spika i. Både för att få fler mm material för spiken att "dra i", och öht stadighet och styrka.
Dvs, med stående reglar bakom stående spikläkt (horisontell panel sen) så blir det ordentligt stöd bakom läkten.
Och samma med korsreglad stomme, t.ex. vågräta 45x45 med isolering, sen vågrät spikläkt för stående panel, blir också stadigt.
Blir det annat än dessa två fall är det nog bättre med minst 28x70 spikläkt.
För att inte starta en ny tråd i onödan så ställer jag en till fråga till er bättre kunnande här.. ursäkta om facktermer ej används rätt hela tiden
1. Är fortfarande lite i konstruktionsstadiet och funderar lite om det är värt att fälla in en liggande 195x45a överst i dem stående reglarna, under "överliggaren".
Eller skall jag skita i den grönritade regeln? väggen skall hålla upp 11meter långa takstolar som står cc110cm ungefär och tegeltak så det blir ju mycket vikt...
2. Jag hade från början tänkt ställa dem stående reglarna på 190x190x590mm lecablock. Varför vet jag egentligen inte. Men idag pratade jag med en före detta murare och han sa "nej ställ reglarna rakt på betongplattan med syllpapp under bara" skippa lecablocken helt altså... vad säger ni om det?
Tack på förhand!
1. Är fortfarande lite i konstruktionsstadiet och funderar lite om det är värt att fälla in en liggande 195x45a överst i dem stående reglarna, under "överliggaren".
Eller skall jag skita i den grönritade regeln? väggen skall hålla upp 11meter långa takstolar som står cc110cm ungefär och tegeltak så det blir ju mycket vikt...
2. Jag hade från början tänkt ställa dem stående reglarna på 190x190x590mm lecablock. Varför vet jag egentligen inte. Men idag pratade jag med en före detta murare och han sa "nej ställ reglarna rakt på betongplattan med syllpapp under bara" skippa lecablocken helt altså... vad säger ni om det?
Tack på förhand!
Redigerat:
Eller så endast bärlina, inget hammarband.
I inlägg 62 - 74 ungefär så har du resonemang om detta, som jag gjorde i mitt garage.
http://www.byggahus.se/forum/smahus...212-snik-garaget-3.html?perpage=30#post706667
I inlägg 62 - 74 ungefär så har du resonemang om detta, som jag gjorde i mitt garage.
http://www.byggahus.se/forum/smahus...212-snik-garaget-3.html?perpage=30#post706667
Tackar
Ja inget hammarband i ditt fall verkade ju bli bra! men du tror inte den konstruktionen blir ostadig eller fladdrig med mina 195or då? trä vrider ju och har sig. Dubbla infällda är ju en lösning annars (som jag tänkte ha över mina två garageportar.
Lecan är dumt att använda om jag tolkar dina ord rätt eller har jag missat något med det? Vad är egentligen vitsen med det byggsättet när man lika bra kan ställa trät på betongen direkt?
Ja inget hammarband i ditt fall verkade ju bli bra! men du tror inte den konstruktionen blir ostadig eller fladdrig med mina 195or då? trä vrider ju och har sig. Dubbla infällda är ju en lösning annars (som jag tänkte ha över mina två garageportar.
Lecan är dumt att använda om jag tolkar dina ord rätt eller har jag missat något med det? Vad är egentligen vitsen med det byggsättet när man lika bra kan ställa trät på betongen direkt?
Redigerat:
En LECA-sockel har två fantastiska fördelar.
1. Insidan, man får upp den fuktkänsliga väggen från golvet. Ingen större risk att lite smältvatten från snöig bil förstör väggarna.
Om man använder garaget uteslutande som förråd för saker som man inte använder, som majoriteten av svenska husägare, så spelar detta alltså ingen roll.
2. Utsidan, man får tillräckligt avstånd mellan mark och träpanel att panelen inte ruttnar på några år.
I övrigt är det bara nackdelar. Dyrare, mer jobb, en mycket sämre värmeisolering de två nedersta dm.
En del trix går att göra för att förbättra isoleringen-
1. Insidan, man får upp den fuktkänsliga väggen från golvet. Ingen större risk att lite smältvatten från snöig bil förstör väggarna.
Om man använder garaget uteslutande som förråd för saker som man inte använder, som majoriteten av svenska husägare, så spelar detta alltså ingen roll.
2. Utsidan, man får tillräckligt avstånd mellan mark och träpanel att panelen inte ruttnar på några år.
I övrigt är det bara nackdelar. Dyrare, mer jobb, en mycket sämre värmeisolering de två nedersta dm.
En del trix går att göra för att förbättra isoleringen-
Medlem
· Västerbottens län
· 17 862 inlägg
Ska du ha en snöig bil i garaget så kan inte syllen ligga direkt på betongen. Syllpapp räcker inte.
Jag har lärt mig den hårda vägen så jag ska palla upp mitt garage med polyetenskivor så det klarar någon cm vatten.
Stående hammarband är ett måste med det taket.
Protte
Jag har lärt mig den hårda vägen så jag ska palla upp mitt garage med polyetenskivor så det klarar någon cm vatten.
Stående hammarband är ett måste med det taket.
Protte
Har sett många som satt en plåtlist och sen silikonat noga ner mot betongen, kanske inte det seriösaste men borde ju funka. Var köper du den plasten/skivorna någonstans? Ett par centimeter måste ju räcka för fukten...
Kan man inte gjuta eller putsa en kant längst ner?
Tänker bara lite högt..
Edit, då blir det stående hammarband!
Kan man inte gjuta eller putsa en kant längst ner?
Tänker bara lite högt..
Edit, då blir det stående hammarband!
Liknande trådar
-
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Storlek på luftspalt i takfot.
Tak & Vind -
Liten text. Göra större?
Information & Feedback -
Hur stor eller liten diameter för att få bra tryck i PEM-slang?
Vatten & Avlopp -
Storlek kommod/tvättställ i liten toalett
Badrum