Har sedan en tid haft problem med att fjärrkontrollen till sat-mottagaren i sovrummet inte fungerar bra. Igår insåg jag att den bara fungerar bra när TVn är avstängd ELLER inte visar någon bild.

Att TV-apparater stör ut IR är inget nytt men efter att ha testat lite får jag ingen ordning på det, och söker därför nya mirakelkurer.

Testat:

1. IR öga för sat i olika vinklar, olika avstånd från TV.
2. Maskeringstejp på IR öga på satmottagare (känt knep som tydligen funkar rätt ofta!)
3. Stänga av bildförbättringsfunktioner i TV samt energisparfunktioner (som ofta använder IR för att mäta ljusförhållanden etc i rummet

Inte testat ännu:
1. Använda annan remote, tex min universal Logitech Harmony

Har ni några andra voodo-trix som borde testat innan jag kastar TVn på tippen?
 
Byta batteri i fjärren.
Rikta fjärren mot digitalkameralinsen och titta på skärmen samtidigt som du trycker på olika knappar på fjärren, dlir det olika intensitet på ljuset från IRögat?
 
Vi hade stora problem med fjärren till sovrums TV:n tills jag kunde härleda det till att problemet fanns endast då en sänglampa med lågenergilampa var tänd. Släckte vi lampan fungerade fjärren perfekt. Nu har jag bytt lampa och fjärren fungerar.

MVH

Anders
 
Lysrör och lågenergilampor är kända bovar.
 
  • Gilla
AndHay
  • Laddar…
Müssli skrev:
Lysrör och lågenergilampor är kända bovar.
Nu även för mig. :)
 
Demmpa skrev:
Byta batteri i fjärren.
Rikta fjärren mot digitalkameralinsen och titta på skärmen samtidigt som du trycker på olika knappar på fjärren, dlir det olika intensitet på ljuset från IRögat?
Det var det första jag gjorde. Men när jag även bytte ut hela mottagaren ink fjärr och det fortfarande var problem insåg jag att problemet var ett annat.

Vad är det som testas med digitalkameran på detta vis?
 
Müssli skrev:
Lysrör och lågenergilampor är kända bovar.
Har provat att tända och släcka alla lampor i rummet, ingen effekt.

Dessutom, just nu funkar det av någon anledning......
 
MathiasS skrev:
Vad är det som testas med digitalkameran på detta vis?
Ir dioden på fjärren ser man normalt inte, men genom en kameralins så kan man se ir ljus och därigenom testa om dioden lyser.Se på dioden genom exempelvis mobilkameran och sen trycker du på en knapp.

MVH

Anders
 
MathiasS skrev:
Vad är det som testas med digitalkameran på detta vis?
En digitalkamera ev även en analog ser det infraröda ljuset (som ett människoöga/hjärna normalt inte ser/registrerar) och omvandlar det till synliga punkter.

På jobbet har vi använt digitalkamera/mobilkamera i väldigt många år för att kolla så att IR-sändare skickar ut IR-ljus.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen knapp på fjärren tryck in (IRögat släckt)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En knapp hålls intryckt (IRögat blinkar)

Ju mörkare det är i rummet ju lättare är det att se IRögat blinka.
 
Ok. Men problemet här är inte att fjärren är trasig. Den funkar.
 
När jag skrev tipset om att titta på IRögat genom digitalkamera så viste vi inte att du hade:
- Bytt batterier (i nuvarande fjärr)
- Provat annan fjärr (samma modell?)
- Provat en annan sat-mottagare (samma modell?)

Att vi sedan förklarar varför och hur etc man kan använda en digitalkamera för att se IRljuset är pga din följdfråga, både för att ge dig fakta för framtida felsökning och om andra letar information i framtiden, det är även därför jag lade upp bägge bilderna (för att du och andra ska kunna se hur det kan se ut).
 
Det är ok Demmpa och jag tackar för tipset - men, problemet är som sagt störningar i just mitt fall, inget annat. Bra med mer info i tråden för den som behöver.

Att det just nu funkar utan problem tolkar jag som att det är en yttre källa som stör, förutom TVn själv. Frågan är bara vad......
 
Akvarie (lampan), växtlampa, värmelampa, PIRdetektor (larm), närvarostyrd lampa/strömbrytare, fjärrkontrollförlängare, dator med IRport?
 
Tyvärr inget av det........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.