Hej,

jag behöver lära mig att automatisera lite min SPC4320 och behöver lite guide på hur man gör det i SPC Pro (v3.4.5) då Siemens manualerna är kass. T.ex. hur gör jag för att larma bara ett område på en viss tid på dagen? Jag vet bara att jag ska arbeta lite med händelser och Orsak/verkan under fliken Avancerat, men hittills har jag inte lyckats. Är det någon som kan vägleda mig med kanske lite step by step?

Tack för hjälpen
 
Hej,
Använder inte autotillkoppling av områden själv, men om jag förstår det hela rätt så måste du köra centralen i installationstypen Företag eller Finansiellt (och se till att du har "använd flera områden" ikryssad i de avancerade inställningarna). Då har du möjlighet att tilldela området en kalender som bestämmer när det ska vara aktiverat.
Denna funktion är alltså inte tillgänglig i Bostads-läge.
//Göran
 
RilleRock
gol skrev:
Hej,
Använder inte autotillkoppling av områden själv, men om jag förstår det hela rätt så måste du köra centralen i installationstypen Företag eller Finansiellt (och se till att du har "använd flera områden" ikryssad i de avancerade inställningarna). Då har du möjlighet att tilldela området en kalender som bestämmer när det ska vara aktiverat.
Denna funktion är alltså inte tillgänglig i Bostads-läge.
//Göran
Du har förstått det hela alldeles rätt Göran :)

En liten parantes är när man ställer in tiderna i kalendern under veckotyper för automatiskt styrning är att använda sig av "Frånkoppling / Tillkoppling"
Dvs först ställer man in när det skall frånkopplas och sen när det skall tillkopplas samma dag.
Lite bakvänt kanske men så är det.
Skall det bara tillkopplas ställer man bara in den tiden och låter frånkoppling vara tom.
PÅ/AV skall man inte bry sig om.

Sen måste man gå in på respektive larmområde och tilldela vald kalender samt bocka i om området har rätt att frånkopplas/tillkopplas oavsett vad kalendern säger så händer inget om inte de kryssrutorna är rätt.

Lycka till :)
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Tack för era svar! Nu verkar som jag har lyckats tack era tips, men får se om jag har gjort rätt. Först har jag ändrat installationstyp. Då dök upp 3 nya flikar under områdekonfiguration. Sen har jag skapat en kalender och definerat veckotyp. Där har jag valt bara AV/tillkoppling (förresten finns inte något sätt att ändra alla veckodagar på en gång istället än att öppna varje och en?). Under flicken schema i områdekonfiguration har jag valt kalendern och sen bokat Till (är bara intresserad av tillkopplingen).

Några minuter innan tillkopplingen sker, då starta panelen en countdown, och den piper varje minut och sista minut ännu oftare tills område tillkopplas. Frågan är, finns det något sätt att tysta ner countdown? Hittar inte den inställning.

Så man behöver inte använda händelse, orsak, mm för denna enkla uppgift. Men jag ser att man kan skapa en trigger under områdekonfiguration. När använder man den funktionalitet?

Sista fråga gäller användare. Jag ser att under "Konfig användare" att kan man välja upp till 5 profiler för varje användare, men förstår inte riktig varför ska man koppla en användare till flera profiler. Räcker det inte med en för specificera användaren rättigheter? Eller kanske är det för att kunna koppla användare till kalendrar så att användaren för olika rättigheter vid olika tidpunkter?
 
RilleRock
Italiese skrev:
Tack för era svar! Nu verkar som jag har lyckats tack era tips, men får se om jag har gjort rätt. Först har jag ändrat installationstyp. Då dök upp 3 nya flikar under områdekonfiguration. Sen har jag skapat en kalender och definerat veckotyp. Där har jag valt bara AV/tillkoppling (förresten finns inte något sätt att ändra alla veckodagar på en gång istället än att öppna varje och en?). Under flicken schema i områdekonfiguration har jag valt kalendern och sen bokat Till (är bara intresserad av tillkopplingen).

Några minuter innan tillkopplingen sker, då starta panelen en countdown, och den piper varje minut och sista minut ännu oftare tills område tillkopplas. Frågan är, finns det något sätt att tysta ner countdown? Hittar inte den inställning.

Så man behöver inte använda händelse, orsak, mm för denna enkla uppgift. Men jag ser att man kan skapa en trigger under områdekonfiguration. När använder man den funktionalitet?

Sista fråga gäller användare. Jag ser att under "Konfig användare" att kan man välja upp till 5 profiler för varje användare, men förstår inte riktig varför ska man koppla en användare till flera profiler. Räcker det inte med en för specificera användaren rättigheter? Eller kanske är det för att kunna koppla användare till kalendrar så att användaren för olika rättigheter vid olika tidpunkter?
Du kan ändra tiden på nedräkningen under Till/frånkoppling "Varningstid under larmområdet.
Default är 10 minuter.
Jag själv har 1 minut så man blir påmind men inte störd.
Vill du tysta den helt så välj "0".
Default är även att du kan avbryta tillkopplingn men du kan även kryssa i "Anv. fördröj" och köpa tid efter vad du ställer in under "intervall", samt hur många gånger man skall få göra detta under "limit".
När den automatiska tillkopplingen sedan sker och loggar in i map med din kod får du då valet fördröj eller avbryt tillkoppling.

När man vill något skall hända som behöver ett eller flera olika vilkor som skall vara uppfyllda.
Titta under "Händelse" under avanccerat.

Användarprofilerna kan du radera/editera hur du vill sålänge du har 1 användare med adminbehörighet.
På större objekt kan det finnas olika personal som har tillträde till olika utrymmen i en fastighet där det finns flera olika larmområde.
Då kan samma person ha flera profiler knutna till sig för att man skall slippa göra en personlig för var och en men inte så vanligt i en villa.
Jag tycker det är lättast att döpa användarproflen efter vad den kan/får göra tex "Endast till/från administration", "Entre samt verkstad" osv osv.
Det blir då lättare att knyta rätt behörighet till rätt användare om man sitter med 2-300 användare.
 
Vad bra nu har jag löst även det lilla problemet med countdown :)

Nu ett litet mer avancerat configurationsfråga:

Jag skulle vilja göra så att om larmet skulle gå på nätterna då ska allt funka som vanligt förutom den interna sirenen. Den vill jag att det ska äntligen vara tyst eller i momentant/pulsad läge. Hur kan man göra det?
 
RilleRock
Italiese skrev:
Vad bra nu har jag löst även det lilla problemet med countdown :)

Nu ett litet mer avancerat configurationsfråga:

Jag skulle vilja göra så att om larmet skulle gå på nätterna då ska allt funka som vanligt förutom den interna sirenen. Den vill jag att det ska äntligen vara tyst eller i momentant/pulsad läge. Hur kan man göra det?
På vald utgång så begränsar du den via en kalender du får göra.
Har du brandvarning så hade jag satt en egen siren till den då den alltid skall låta.
 
Har gjort efter denna besrkrivning och det fungerar väl som det ska men jag har bara 1 område med del deltillkoppling A som fungerar för skalskyddet och det är det som jag vill använda kalendern på. Hur gör man då? Måste jag skapa 1 område till och sluta använda deltillkoppling ?

//Thomas

RilleRock RilleRock skrev:
Du har förstått det hela alldeles rätt Göran :)

En liten parantes är när man ställer in tiderna i kalendern under veckotyper för automatiskt styrning är att använda sig av "Frånkoppling / Tillkoppling"
Dvs först ställer man in när det skall frånkopplas och sen när det skall tillkopplas samma dag.
Lite bakvänt kanske men så är det.
Skall det bara tillkopplas ställer man bara in den tiden och låter frånkoppling vara tom.
PÅ/AV skall man inte bry sig om.

Sen måste man gå in på respektive larmområde och tilldela vald kalender samt bocka i om området har rätt att frånkopplas/tillkopplas oavsett vad kalendern säger så händer inget om inte de kryssrutorna är rätt.

Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.