Vi håller på att handla upp byggnation av vårt kommande stenhus. Det är tänkt att muras i lättbetong med en putsad fasad.
I samband med detta så har vi kommit i kontakt med olika byggare som propagerar för olika material och byggnadssätt. Någon anser att Leca är bäst och någon lyfter fram att de enbart jobbar med naturliga material (och att man inte skall hålla på att fylla betongblocken med isolering).
Någon pratar om Ytong och någon om Siporex.

Det är inte lätt att få en opartisk bedömning då vi talar med dem som pratar för sin egen vara.
Vore intressant att höra forumets uppfattningar om vad som är för- och nackdelar med de olika alternativen.

Tack på förhand


Lennart
 
Ytong och Siporex är väl två olika tillverkare av lättbetong har jag för mig.

Leca används till grunden då den inte suger vatten som lättbetong. Annars har Leca ett sämre isoleringsvärde än lättbetong. (Gäller solida block.)
 
Tänk på att få med en rejäl kantbalk i grunden för att slippa onödiga sprickor i huset senare.
 
Jag satsade på Leca Isotherm plus 350
Känns bra
Muras f n upp sten för sten
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lennartg och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Är det månne du själv som står och murar?

Vad fick dig att välja Leca istället för lättbetong?
 
Lecan ska tåla väta bättre säger dom
Kändes helt enkelt vettigt efter att ha diskuterat med ett par byggare
Nej jag murar inte
Ägnar mig åt att bygga en friggebod medans huset byggs
Planerar sen att dra vent själv, köpt FTX från Soliduct
Och sen göra övervåning tillsammans med sönerna
 
Och jag kan lova Johan att kantbalken är stabil
Gick åt mkt armering där om man säger 😅
 
  • Gilla
Johan Olsson
  • Laddar…
Hej

Jag/vi har gjort samma resa. Så här ser jag på saken.

Lättbetong tillverkas av en rad företag Xella under namnet Ytong Aeroc H+H Solbet finns säkert fler. Lättbetong isolerar bättre än lättklinker (Leca är ett produktnamn likt Ytong) och idag finns block med u-värde ner till 0,11 W/m²K (500mm) eller om man kan tänka sig att stoppa in isolering som lättklinkern använder sig av ner till 0,09 W/m²K (460mm).

Lättklinker tillverkas av Finja, Weber och andra och behöver en isolerande kärna för att nå några bra U-värden. Finjas Ergotherm Plus når 0,13 W/m²K (400mm). Weber 0,07 W/m²K (530mm)

När vi köpte fick man mer isolering för pengarna om man köpte lättbetong (skiljer sig mycket mellan leverantörerna, vissa satsar på lågt pris Aeroc andra på bra service H+H). Om du vill ha en tunn vägg vinner lättklinker med cellplastkärna mot homogen lättbetong. Om du inte vill ha plast i väggen är lättbetong enda rätta.

Tänk även på att lättbetong oftast putsas med tunnputser (Sto) som har mer eller mindre plast i sig för att kunna ta upp rörelser. Lättbetong går att putsa med traditionell tjockputs men det diskuteras det även om.

Vi valde lättklinker i suterrängdelen (källaren) pga fukt och sen homogen lättbetong för att slippa plast i väggarna samt billigare krona/isolering.

/Pär
 
Jag lyfter gärna fram Porotherm (lertegel) som ett alternativ. Finns med jämförbara u-värden, både med och utan isolering. Utmärkt putsbärare. Tar upp och avger fukt på ett bra sätt. Andas. Ingen inbyggd fukt som ska torkas ut. Bra värmelagrings-kapacitet ger svalt på sommaren och varmt på vintern. Mycket god ljudisolering. Enkel att bygga med när det ska putsas på båda sidor, blocken muras för hand och putsas sen.

Bland nackdelarna finns tex spårning för el.
 
Tycker skalblock känns helt överlägset sånär som på att det är nästintill omöjligt att hitta nån byggare som vill bygga med sådana block. Lite lättare är det att hitta prefab-väggar men det blir dyrt. För min källare slutade det med iso-leca ovan jord och massiv LECA med utvändig isolering under jord, beprövad och fukttålig metod, men även LECA var väldigt svårt att hitta folk till, få som vill bygga med tunga block, många byggare som bara vill bygga med betongfyllda cellplastblock nuförtiden.

Bättre att välja en bra byggfirma och ett mindre perfekt byggvblock än en dålig byggfirma och det perfekta byggblocket, alla system som säljs fungerar tillräckligt bra men det gör inte alla byggfirmor
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Vi byggde i vanlig lättklinker med utvändig isolering. Vilket ger billigt material men är rätt tungt att bygga. DSC_0181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141215_121836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde även att mura innerväggar i Leca och gjuta bjälklaget. Var beredd på att "vanliga" plattor inte funkar att ställa huset på utan ni kommer att behöva gå upp ett par nivåer i cellplast kvalité, ha i lite mer armering och ha en något tjockare betong. Ett tungt hus ställer även högre krav på markens bärighet.
 
  • Gilla
Johan Olsson
  • Laddar…
Vi byggde i vanlig lättklinker med utvändig isolering. Vilket ger billigt material men är rätt tungt att bygga. Visa bilaga 135731
Visa bilaga 135732

Valde även att mura innerväggar i Leca och gjuta bjälklaget. Var beredd på att "vanliga" plattor inte funkar att ställa huset på utan ni kommer att behöva gå upp ett par nivåer i cellplast kvalité, ha i lite mer armering och ha en något tjockare betong. Ett tungt hus ställer även högre krav på markens bärighet.
 
KjellT hur mycket isolerar ni utvändingt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.