I vårt fritidshus är badrumsventilationen satt i väggen och till ventilen är en fuktstyrd paxfläkt kopplad. Denna fläkt sitter i samma höjd som tilluftsventilerna i sov och allrum. Detta innebär väl att det inte blir ett naturligt självdrag? för då måste väl utloppet från badrummet sitta högre än tilluftsventilerna, korrekt? När fläkten inte är igång så blir den ju lika mycket en tilluftsventil som de övriga.

Första funderingen var att göra en genomföring i taket med en huv, det verkar inte finnas så väldigt många nyckelfärdiga lösningar för detta utan ev. måste en plåtslagare anlitas eller? Badrummet är en utbyggnad på ena långsidan (söder) med bandtäckt plåttak, jag har förstått det som så att man kanske inte skall ha genomföringar här eftersom plåttaket kan röra sig väldigt mycket i och med temperaturskillnaderna. Stämmer detta? det låter vettigt i alla fall.

En alternativ lösning som jag funderade på är då att sätta ett 90 graders rör utanför den befintliga ventilen och dra upp ett spirorör en bit över taket, skulle detta ge samma effekt som en takgenomföring?

Har ni några synpunkter eller tips angående de olika alternativen för att få ett fungerande självdrag?
 
Ingen som har några tips?
 
Egna funderingar för att få igång diskussionen:

* Det bör väl inte vara några problem? kaminen fungerar ju med samma princip, och då är "insuget" (spjället) bara någon decimeter ovanför golvet!

* Kondens, varm fuktig luft som sugs ut genom ett spirorör bör väl kylas av relativt snabbt vid kallare väderlek, kondensvatten borde då rinna tillbaks ner och ev. tillbaks in i badrummet? Bygga in röret i någon huv och isolera? Detta kan kanske också bli en höjning av usteseendet om man använder samma material/färg som i fasad/tak? Eller kan man dränera ut ev. kondensvatten på något sätt?
 
Du måste isolera kanalen i hela sin längd hur du än löser kanaldragning, du vill inte ha kondensvatten som rinner i kanalen och kan lä'cka ut i vägg etc. (fuktskada)

Sedan ser jag ingen större finess i att göra en "skorsten" på kanalen, kommer inte ge någon större självdragseffekt om det inte blåser från "rätt håll" t.ex.

Och skulle du strunta i att isolera skorstenen får du inget drag alls i den.

Lår PAX'en gå alltid så slipper du bekymmed med fukt i huset.
 
Ja isoleringen har jag förstått att jag måste göra, men vad gäller självdraget? Om jag drar upp ett rör genom väggen och ca 1 m upp, förhindrar det åtminstone inte att luft tränger in/ner denna vägen? och frågan kvarstår fortfarande, blir det någon skillnad att dra genom väggen (ca 20 cm under takhöjd, och sen på utsidan upp) jämfört med att sätta en ventil i taket och rakt upp? Det senare är väl mer eller mindre standard, men kan vara svårt att genomföra under mina förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.