Anledningen till frågan är att jag köpt en stomme, panel spikad till stor del och vitriolbehandlad från fabrik.

Pga skador från transport så skulle panel och läkt bytas på ett antal block och när snickare som jag haft till hjälp bara skakade på huvudet när dom började ta bort panel av följande anledning.

Panel längder ( gavel ) 3,5-5 meter

Spikade i topp med 2 spik samt botten 2 spik samt 1 spik på mitten.

Det är inte enligt AMA eller bransch standard men fabrik anser att dom gjort så i 20 år och det är inget fel. :eek:

AMA / Bransch vad jag kan utläsa säger cc 120 som tumregel på panel, i vissa fall kan det vara befogat med tätare också

Hänger inte ut vare sig tillverkaren eller fabriken dom anlitat i sin tur i nuvarande läge.

Jag avvaktar med mina tankar om detta till jag sett vad ni vänner på forumet anser om detta

VAD ÄR DIN ÅSIKT ?

. DSC01773.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01773.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AMA eller vad branschen säger är ju inte lag så då är det ju inte fel om inte BBR anger samma.
 
Min åsikt:
Bottenbrädorna spikas cc60 sicksack.
Lock spikas med 4" i mitten.
 
  • Gilla
swedjeep och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
AMA eller vad branschen säger är ju inte lag så då är det ju inte fel om inte BBR anger samma.
Förvisso men blir lätt nervös då trä är ett levande material som rör sig och på dom längderna utan förankring känns väldigt ignorant,
 
hantverkare1 skrev:
Min åsikt:
Bottenbrädorna spikas cc60 sicksack.
Lock spikas med 4" i mitten.
Precis som jag brukar + dubbel spik i topp o botten,
 
huggan skrev:
AMA eller vad branschen säger är ju inte lag så då är det ju inte fel om inte BBR anger samma.
BBR anger aldrig hur något skall utföras.
 
huggan skrev:
AMA eller vad branschen säger är ju inte lag så då är det ju inte fel om inte BBR anger samma.
Nja, en tjänst ska utföras fackmässigt enligt KTjL och en ribba för vad det är att man uppfyller branschpraxis och AMA. Så indirekt skulle jag vilja påstå att det kan vara tvingande och fel om man inte följer dessa två oavsett vad BBR anger. I det här fallet är det kanske lite oklart, men det låter som om TS köpt en vara (stomme) och inte en tjänst (spika ihop och leverera en stomme) så konsumenttjänstlagen kanske inte är tillämplig i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.