Två frågor har jag faktiskt. sitter googlar, funderar, räknar. Nån som har nåt bra tips på hur ni räknar ut hur ni ska placerar reglarna i en väggarna.
T.ex det är ju inte så enkelt som att om om jag har 12m, så är det ju inte direkt bara att ta 12000/600mm och få 20 st och sen placera ut dem med med 600mm mellanrum, utan man lär väl räkna med regelns tjocklek, och i hörnen lär de väl bli nån extra så man har på sidan spika den korsande 2tum2 regeln på.

fråga två har väl också lite inverkan på första frågan kanske, spikarna ihop hela väggen och lyfter med kran, eller delarna ni upp t.ex den 12m i fyra block på 4m t.ex? tappar man isolering då när man har lite fler reglar där då? Eller spikarna ni regel för regel på nåt vis direkt?
 
Det är cc 600 som gäller, dvs mitten till mitten, så du får en regel per 600 ja. Jag är inte riktigt med på vad det är du funderar på, tror en skiss skulle underlätta för att få bättre svar.
 
12000/600=20 sen får man lägga på 1 eftersom man börjar väggen vid noll.
Man räknar alltså inte 1,2,3,4 utan 0,1,2,3,4 osv.
Är grunden 12 meter så gör man väggen (om man tex använder 170 reglar ) 12000-170-170= 11720mm lång. Då får du ett innerhörn som du kan skruva osb gips i.
I ytterhörnen får du ett hålrum som du isolerar. Väggarnas ytterhörn skruvas ihop med BMF vinklar när de är injusterade i lod.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
ja, mitt fina konstverk. =) regelavstånd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja, vet inte riktigt hur jag ska förklara. men alltså jag tänkte att man har 600mm mellan reglarna? kant till kant. men det är fel som i fig 1?
Men du menar alltså fig2, man sätter reglarnas mitt på på 600mm?
 
Du har inte 600mm kant till kant. Det är regelns mitt till nästa regels mitt som är 600mm:)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Du har inte 600mm kant till kant. Det är regelns mitt till nästa regels mitt som är 600mm:)
aha, tänkte lite fel där. =)
 
holmberg87 skrev:
Du har inte 600mm kant till kant. Det är regelns mitt till nästa regels mitt som är 600mm:)
Jo det har man....600mm från kant till kant är ju samma sak som mitten till mitten (CC)
Lättare att rita ut ett streck som markerar regelns kant o srn ett kryss som markerar på vilken sida av strecket dom regeln skall vsra på än att rita ut mitten .
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Jo det har man....600mm från kant till kant är ju samma sak som mitten till mitten (CC)
Lättare att rita ut ett streck som markerar regelns kant o srn ett kryss som markerar på vilken sida av strecket dom regeln skall vsra på än att rita ut mitten .
:p

Regeln är 45 mm tjock. Så mellan reglarna skall du ha 600 - 45 = 555 mm.
Har du tittat hur breda isolerskivorna är? Oftast 565 mm, dvs lite bredare än 555 mm för att fylla helt.

Men mät du från "vänsterkant" till "vänsterkant" och sätt streck för alla reglar så blir det rätt.
Men inte från vänsterkant till högerkant som du ritat.
 
  • Gilla
Jens33 och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Jo det har man....600mm från kant till kant är ju samma sak som mitten till mitten (CC)
Lättare att rita ut ett streck som markerar regelns kant o srn ett kryss som markerar på vilken sida av strecket dom regeln skall vsra på än att rita ut mitten .
Ja absolut kan man göra så, det blir ju samma sak och enkelt dessutom. Jag uppfattade att TS undrade hur brett det skulle vara mellan reglarna:)
 
aha =) se, tackar =) ja just de, när jag tänker på de, när man drar el så har dem ju den korsade två tum två på mindre än 60 om jag minns rätt. oftast.

Nu har jag en fråga, ena kortsida på 7m: om jag ska köra saxtakstol, och ska ha en port som kanske är säg t.ex 2.8m hög kanske, och övriga sidor är som säga är på 2.5m om de nu spelar nån roll. Men hur reglar man den sidan bäst. Man kan ju inte lägga direkt den där överliggarn som dem andra väggarna, utan man ska ju ända upp till takstolens topp, eller kör man dem två väggsidorna sidan om porten ändå som dem övriga väggarna sen reglar man takstolsytan i efterhand som säga? På den överliggarn? men de blir väl ändå fel t.ex även med porten.?
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Ja absolut kan man göra så, det blir ju samma sak och enkelt dessutom. Jag uppfattade att TS undrade hur brett det skulle vara mellan reglarna:)
nej, jag räknade 12000/600 fick jag 20 st, men skulle jag köra 600 mellan reglarna så stämde inte de, och skulle blir antingen för litet avstånd mellan reglarna eller så hamna utanför 12m, så jag fick de inte att stämma. Därför jag undra om ni hade nåt tips på hur man räkna ut det på nåt bra sätt eller undra hur man räkna för att få de att stämma. =)
 
Vägglängden stämmer väl i stort sett aldrig med X x 600 + 45 mm.
Så någonstans måste man ta upp differensen genom att sätt två reglar lite tätare.
Och hur man gör detta påverkas också av hur dörrar och fönster skall sitta.
Det får bli lite finlir på slutet. Det är då det behövs en yrkesman :)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
The_Nyll skrev:
..
Nu har jag en fråga, ena kortsida på 7m: om jag ska köra saxtakstol, och ska ha en port som kanske är säg t.ex 2.8m hög kanske, och övriga sidor är som säga är på 2.5m om de nu spelar nån roll. Men hur reglar man den sidan bäst. Man kan ju inte lägga direkt den där överliggarn som dem andra väggarna, utan man ska ju ända upp till takstolens topp, eller kör man dem två väggsidorna sidan om porten ändå som dem övriga väggarna sen reglar man takstolsytan i efterhand som säga? På den överliggarn? men de blir väl ändå fel t.ex även med porten.?
Det där var tyvärr omöjligt att förstå. I alla för mig :confused:
 
KnockOnWood skrev:
Det där var tyvärr omöjligt att förstå. I alla för mig :confused:
mmm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jao, kanske blev svårt att förklara, men mena kortsidan, med en saxtakstol som inte har en underligger och en port som är högre än som säga väggarnas höjd, går ju inte att regla upp som en rekangel som övriga. hur gör man där lixom? om nån hänger med.
 
Aha, du menar så :)

Just vid gaveln behövs ju egentligen ingen takstol.
Väggens reglar bär ju upp taket.
Men man sätter en takstol där ändå, för att det är enklare, och det skall bli lika längs hela taksvallet.
Jag vet inte vad brädan heter, men längs hammarbandet (som är en liggande 45 mm regel ovanpå de stående väggreglarna) sätter man ofta också ett "stående hammarband" för att ta upp vertikalkrafterna där inte takstolarna hamnar rätt över de stående väggreglarna.
Som i detta inlägg ungefär
http://www.byggahus.se/forum/smahus...jekt-frigga-2009-a.html?perpage=15#post838277
Så du sätter en sådan stående regel över din port, och den får vila på reglarna på sidan om porten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.