Vi håller på och planerar för ett "seniorsommarsäsongsboende". Vi har en stor tomt med havsutsikt i norr där endast en smal remsa är möjlig att bebygga pga 100 meters strandskydd. Vi ska riva befintlig stuga och bygga ett hus med bekvämt boende för två personer främst på sommarhalvåret men även vissa helger på vintern. På tomten finns två moderna gäststugor så minimalt behov av extra sovrum i den nya byggnaden. Byggplatsen är högt belägen på berg men det planar ut ovanför huset. Jag är tacksam för alla kommentarer och förslag kring planlösningen som byggahus kan bidra med!
 
  • Drawing58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beltis
  • Laddar…
Åsa Lund
Fin ritning och nivåskillnaderna är gjorda med eftertanke :)

Om man inifrån ska till spa-avdelningen måste ev gäster gå via ert sovrum?
Man kan inte se på brasan och utsikten samtidigt?
Pyttelitet gästrum?
Märklig trång gång bakom mot altanen bakom kylen? Kan vara trevligt att se in i köket från uteplatsen
Huset känns väldigt stort, hade gått att minska om man tullar på symmetrin. Flytta ner matbordet och ha sofforna framför brasan (som är på annan plats) Slopa gästrummet och gör om köket. Minska badrummet och ställ dit en bastutunna?

Entrén via uterummet kommer att bli jättevarm på sommaren.
 
Reagerade också på den inglasade entrén i söderläge, varför behövs det?
Min erfarenhet är istället att det blåser kallt från havet, även mitt i sommaren, kanske bättre att glasa in på den sidan huset. Eller har ni tidigare använt stugan och vet att det går att sitta mot havet på sommarkvällarna. Ni skriver iof inte vilket hav vi pratar om. :cool:
 
Tack för bra kommentarer! Ska se vad vi kan arbeta in i ett nytt förslag så småningom. Så här resonerar vi kring olika områden.
Passera sovrummet för att komma till spa-altanen. Helt ok tycker vi. Sovrummet behöver inte vara privat under dagtid och förhoppningsvis är sängen bäddad när man bjuder in gäster till spat.
Huset är ju av någorlunda starka skäl tvunget att bli långsmalt vilket gör att det är svårt att undvika genomgångsrum.
Brasa och utsikt är bättre att ha i lite olika vinklar.
Vi har varit lite tvekande kring gästrum. Landade i att det är bra att ha ett rum i huset (någon av oss börjar hosta, någon junior gäst är mörkrädd eller så). Annars har vi redan har två separata gästhus varav ett med badrum och ett med kök.
Köksbänken mot altanen har inga överskåp eller vägg. Däremot en höjd bardisk ca 110 cm. Tror kanske att det kan funka med den smala gången. Vi vill gärna att köket ska ha sikt mot altan och även innematplats men helst att stöket på bänkarna är dolt. Därav lösningen med höjd bardisk och på andra bänken ett halvhögt skåp för ugn/micro. Men vi är inte helt nöjda med köksänden på huset så det blir nog tillbaks till ritbordet där.
Vardagsrummet ska vi se om vi kan minska lite men fortsatt med funktionerna läs/mys framför brasan och prata/ligga i soffa framför tv.
Bastutunna ska det bli men då nere vid sjön, 100 meter och 200 trappsteg bort. Den lilla bastun i badrummet blir en egobastu med elaggregat.
Entrén ska vi definitivt fundera några gånger till på. Kanske ogenomskinligt tak och glasskjutdörrar som står öppna sommartid?
Havet är östersjön - alla tycker ju inte att det är ett hav :) Större fjärd i Stockholms skärgård. Sydliga vindar eller vindstilla - underbart att sitta ute i kvällssolen/solnedgången. Nordliga vindar - man tänker inte ens tanken att gå ut.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Så. Nu har vi ett nytt förslag framme. Vi har skrotat uterummet i söder och därmed även tagit bort inglasade verandan vid entren. Ett uterum/växthus får bli ett senare projekt i så fall. Vi har även utnyttjat möjligheten att expandera åt sydost. På minibilden har vi ritat in befintligt gästhus. Ytorna är lite krympta i matrum och vardagsrum. Totalt är det nu 106 kvm invändigt varav 29 på nedre etaget (vardagsrummet). Vad tror ni om den lite ovanliga placeringen på tvättstuga / teknikrum? Kändes lite konstigt men vi ser inga sakskäl till att det är fel. Troligen ska yttertaket vid entrén fortsätta förbi matplatsens fönster och ge skydd/skugga för en matplats ute i söder.Det ser ut som att det är få fönster åt söder men det sitter ett band av fönster uppe vid nock Drawing70.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lägga allt fokus på att ha sjöutsikt från när jag ligger i sängen, sitter i soffan och lagar mat i köket...
 
sjostuga2 skrev:
Vi håller på och planerar för ett "seniorsommarsäsongsboende".
...
Seniorboende? Skippa alla trappor och nivåskillnader då!
Förr eller senare kommer problemen med höft- och knäleder.

Sedan undrar jag om det där med tvättstuga och groventré.
Behövs sådant i en sommarstuga?
På sommaren hänger man tvätten ute, så en liten tvättmaskin i duschrummet räcker.
Och varför en "finentré" och en "groventré" i en sommarstuga?
Är inte det overkill? En massa onödiga dörrar bara.

Om jag sedan får vara lite elak (som vanligt :p ) så tycker jag att avdelningen med kök, gästrum, skafferi och korridor är pinsamt dåligt gjord.
Hur stort skafferi behöver man i en sommarstuga med två boende?
Hur litet gästrum krävs det för att skrämma bort gäster?
(Som dessutom inte ens kan ta en dusch utan att gå igenom värdfolkets väl tilltagna sovrum)
Hur trångt kan man göra ett kök och samtidigt hävda att det är "öppen planlösning"?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Förslag nummer två ser väl bra ut?

Förstår inte varför tvättstugan inte är groventré dock. Vad är groventréns syfte annars? :)
 
Jag tycker att ni ska ta in en arkitekt, jag ser flera saker som jag spontant skulle vilja ha annorlunda. Till att börja med tycker jag att ni lagt taklutningen åt fel håll. Stora glaspartiet mot sjöutsikten borde ge både ett jättebra ljusinsläpp utan störande solljus och vidunderlig utsikt. Sedan hade jag nog velat bygga ett vinkelhus med mer sjöutsikt. Kök/matrum och vardagsrum är viktigast att få mot havet. Och inga jobbiga nivåskillnader om det kan undvikas. Det ska gå smidigt att bo även om någon av er blir rullstolsbunden. Altan på både sidor av huset är bra, ibland kan det vara för blåsigt från sjösidan. Sedan också ett lämpligt garage vidbyggt.

Ett hus som har för få sovrum är svårtsålt. Bygg några fler, eller så till att möjligheten finns så att huset går att sälja sedan.

Typ något sånt här.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sjostuga2 och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite kluven. Å ena sidan gillar jag det nedsänkta vardagsrummet, å andra sidan tycker jag inte att utsikten och ljuset kommer till sin rätt med fönster åt bara ett håll. Tråkigt även att matbordet hamnar så långt ifrån fönstren. Hade jag fått välja hade jag nog placerat vardagsrummet högst upp med fönster åt tre håll (med en dörr, bra mörkläggningsgardiner och bäddsoffa kanske ett gästrum inte ens behövs).

Håller också med att om att det inte är så bra att det enda badrummet är innanför sovrummet. Även om ni har ordning och inte tycker att det gör något är det inte säkert att gäster tycker det är lika kul. Speciellt inte om de vill duscha tidigt på morgonen/sent på kvällen och någon av er sover.

Något åt det här hållet kanske kan vara något att fundera vidare på.

Untitled.jpg
 
  • Gilla
sjostuga2
  • Laddar…
Hej igen!
Inser på en del kommentarer att vi inte lyckats förmedla hela bakgrunden och kanske varit lite otydliga ibland. Utmaningen på tomten är nog mer den kuperade tomtplatsen snarare än norrläget. Strandskyddet gör att huset måste placeras på en bergig och sluttande yta. Fina berg så vi vill ogärna spränga. Idealt bör huset hålla låg profil mot vattnet för att inte sticka ut alltför mycket. Vår teori för att uppnå det är att försöka följa höjdkurvorna. Ett smalt hus som eventuellt tar ett steg nedåt (det nedsänkta vardagsrummet) för att följa med sluttningen. Det är också anledningen till pulpettakets lutning ned mot vattnet. Vi ska mäta lite mer exakt på hur långt huset kan vara. Det gränsar mot en ravin i öster där tillfartsvägen kommer (från norr / sjön). Och i väster så begränsas det av gästhuset. Tillfart till huset sker via trappa från öst.
Lite kommentarer till kommentarer.
Sommarstuga: Nää det är nog fel ord. Vi kommer bo där sommarhalvåret och dagpendla till jobb. Villan i förorten ska ska överges och mindre lägenhet anskaffas.
Gästrum och badrum: Det finns som sagt redan två gästhus på tomten. Det ena som ligger 2-3 meter från det nya huset har ett badrum (med sjöutsikt :) . Totalt 8 sängplatser i gästhusen. Beprövat med många nöjda gäster. Gästrummet i nya huset är därför troligen inte utnyttjat ens med relativt många övernattande gäster.
Groventré: Kommer vi definitivt ha. Vi har det nu i villan hemma och det är perfekt. Enda nackdelen är att den ligger i tvättstugan och det vill vi göra bättre nu :)
Skafferi: Bär, svamp är en vanlig sysselsättning på landet. Kommer behövas!
Rullstol, Höftleder m.m.: Hoppas slippa det närmsta 20-30 åren. Tomten är tyvärr långt ifrån anpassad för rörelsehindrade. En godkänd/användbar ramp från vägen skulle inte bli grann.
Trångt kök: Nä inte direkt. Rätt vanliga mått på köket. Helst skulle vi dock vilja ha "bardelen" ut mot resten av huset snarare än mot uteplatsen.
Fler sovrum: Vi tar till oss argumentet med säljbarheten. Vi bör nog få in ett till ok sovrum. I vårt fall kanske mest med användningen som hemmakontor och "reservgästrum".
Åtkomst badrum: I linje med säljbarhetsargumentet så ska vi nog ha ett badrum med access utan att man går via vårt sovrum.
Ljus på matplats: Ska fundera på placeringen. Utsikten åt söder är inte så mycket att trakta efter. Vår tro är att fönster vid nock ger mycket bra ljus.
Nytt förslag kommer !
Tack för alla kommentarer! :)
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Såg nu "Fredagshuset". http://www.byggahus.se/arkitektur/valplanerat-fritidshus-gaster-avkoppling
Många likheter med vårt planerade hus. "Fredagshuset" ligger iofs på en i det närmaste plan tomt jämfört med vår :)
Sluttande pulpettak mot sjön, rejäl takfot, nedsänkt vardagsrum, gästhus 2 meter från huvudhuset, norrläge. Känns som de kopierat oss! Eller just det - de har ju byggt huset och vi har bara skissat...
Älskar stilen på det huset. Så nu vet ni smaken. Men den ska man ju inte diskutera sägs det.
 
Kolla med kommun och länsstyrelse om det inte går att få en strandsskyddsdispens som gör att ni kan bygga på en mer lämplig plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.