Jag har köpt pannplåt som efter många år med tillfälliga takdropp, huvudbry och svordomar nu läcker riktigt mycket. Taket är 5 år gammalt och jag har upptäckt att modellen saknar vattenlås i profilen, suck.

Det känns rätt hopplöst att försöka säga till säljaren att hans modell av takplåt är felaktigt tillverkad!

Kan försäkringsbolaget hjälpa? Taket har ju inte varit tätt nån gång och är rätt lagt, vattnet tar sig in kapillärt i sidoskarvarna.
 
Villaförsäkringen tar inte skador som beror på utifrån kommande vatten.

Du måste reklamera produkten till säljaren; om du köpt och betalat för en produkt med vattenlås, men inte fått det du köpt måste du reklamera produkten till säljaren.

Har du lagt taket själv eller gjorde säljaren det? Om säljaren lagt taket åt dig är säljaren ansvarig för både jobbet och taket.
 
O
Vad jag funderar på är, brukar man inte lägga papptak under? Då borde det inte läcka in... Eller är jag ute å cyklar?
Det händer ibland :)
 
Hur menar du med vattenlås?
Är det i långskarvarna det saknas ett veck?
 
Pannplåt ska läggas med 2 toppars överlapp. Sedan låter det som du inte har något kondensskydd under plåten så det är inte så att det saknas och det är kondens som droppar.
 
O
Vi behöver nog mer information här...
Men om det gått 5år så känns det lite halv tufft å komma tillbaka å klaga...
 
Matti, du kan ha rätt i att det kan vara kondens om plåten ligger på reglar och utan tätt undertak men sk pannplåt har sina toppar 28-30 cm isär så mer överlapp än en topp går nog inte. Vattenlås i längdskarvarna på denna typ av plåt har jag aldrig sett och sidledes brukar kapillärproblemen vara mindre än i ev tvärskarvar.
 
Får man fråga vad lutningen är på dit tak?
 
Johan, enl hackatail så :"Det är lagt efter DESSA anvisningar http://www.areco.se/PDFs/Pannplat.pdf " som innebär att taket har skarpare lutn än 14 grader och har mjuktät i tvärskarvarna. Alt vid lägre taklutning så är det tätning även i längdskarvar. Pannplåtsprofil har funnits i minst 60 år men jag har aldrig sett den med vattenlåsprofil i längdskarven men har iofs inte sett kondensskyddsludd på den profilen heller. Kan möjligen luddet, om det täcker även skarven, hjälpa till att suga in vatten där, vilket i så fall sjulle verka vara en felkonstruktion.
 
Fråga för det står där att det går ner till 7 grader vilket jag inte håller med om och om nu ts skulle ha så låg lutning är det inte enligt mej konstigt att vatten letar sej in.
 
Nej det är riktigt, även om man tätar aldrig det så kryper det åtminstone upp under vägg eller nockbeslag där det är ännu värre att täta
 
Jag upprepar Odjurets fråga i #3:

Vad är det under plåttaket?
 
KnockOnWood skrev:
Jag upprepar Odjurets fråga i #3:

Vad är det under plåttaket?
Ts nämner att plåten har kondensskydd och då är det garanterat inget mer under.
 
Och vad är "kondensskydd"?
att man sprutat på något fibröst som absorberar fukt till en viss mängd, som sedan får torka ut.
Men en lång, mycket fuktig vinter som denna kanske det inte räcker.
Så då droppar det ned i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.