I närheten av vårt kedjehus har man under flera månader byggt nya tågräls. Det har sprängts en del och ffa har det körts väldigt mkt stora och tunga arbetsfordon precis utanför oss. Det gjordes en kontroll av sprickor (tror jag) innan och efter och allt såg bra ut. Nu har vi dock upptäckt att köksskåpen inte sitter mot täcklisten längre, det finns nya sprickor i väggpanelen inomhus, en innerdörr kärvar och ett litet förråd på tomten har plötsligt fått en vägg som buktar kraftigt utåt.
Alla husen på gatan är sedan många år skeva, de ska tydligen ha satt sig på 60-talet, men de problem jag radade upp ovan är definitivt nya. (Har inte pratat m ngn granne ännu, men fler borde ha liknande problem)
Om det är så att detta är det enda som hänt så känns det väl acceptabelt, men oroar oss för att det kanske fortsätter. Har fotat och mätt några springor för ungefär en månad sedan, inget mer tycks ha hänt med dem. Att dörren kärvar tror jag dock är nytt.
Är det ngn som vet vad vi bör hålla koll på? Ngt särskilt ställe på huset som man vet att sättningarna syns tydligt på? Ser inga springor vid socklar, t ex.
Vi tänkte snart lägga nya golv, men det känns ju vanskligt om huset ska trilla omkull...
 
Redigerat:
Ytterväggar. Är det puts, kolla från utsidan.
Är det träfasad, från insidan. I hörnen brukar det släppa.
Det har att göra med att skivorna (väggbeklädnaden) brukar bilda en stor förstyvande yta, sitter ju i samma reglar. I hörnorna är det alltid flera reglar som kan röra sig. Och där spricker det först i 99% av fallen.
 
  • Gilla
sophiet
  • Laddar…
Atom skrev:
Ytterväggar. Är det puts, kolla från utsidan.
Är det träfasad, från insidan. I hörnen brukar det släppa.
Det har att göra med att skivorna (väggbeklädnaden) brukar bilda en stor förstyvande yta, sitter ju i samma reglar. I hörnorna är det alltid flera reglar som kan röra sig. Och där spricker det först i 99% av fallen.
Tack! Huset är i tegel på nedervåningen och trä upptill. Står på betongplatta på vad jag tror folk sagt är gammal sjöbotten. Kollar man tegel på samma sätt som puts?
 
Atom skrev:
Tegel, vet jag inte...
Tror dock att den spricker med. Beror på hur bra fogen sitter. Har den härdats mot teglet, kommer teglet att spricka.
Är den lite sämre, kommer sprickan följa fogen. Lite snä ... tror jag

[länk]
Tack! Ska bege mig ut och kolla snarast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.