Hej på er alla. :D

Är i full gång med att renovera vårat duschrum och bastu. (elbastu)
Huset är ett trähus ,byggt -78. Platta på mark.

Bastu samt dusch är från -78 så en översyn är behövlig.
Ska bygga om och göra duschrummet lite större samt helt ny bastu. (bifogar en preliminär skiss)
Golvet blir klinkers med ev vattenburen golvvärme i duschrummet + bastu.
Väggar blir antingen kakel eller våtrumsskivor. Från början plastmatta på golv och väggar.

Jag har lite funderingar och frågor.

1: Bastuns ventilation (elbastu) ? Hur göra där, för att få till en vettig lösning från det utgångsläge jag befinner mig nu i?
Från början så är det 2 ventiler ut i det fria. En i golvhöjd bredvid aggregatet och en i takhöjd. Se bild. Duschrummet har en ventil i takhöjd med mekanisk frånluft.

2: Aggregatets placering. På bifogad bild är det bredvid dörren men från början var den monterad mot garagevägg bredvid golvventil. Vill flytta aggregatet enligt bild för att få till en bättre planlösning på bastun.

3: Väggarna? Bastu mot yttervägg, bastu mot våtrum?
Ursprunglig konstruktion var bastupanel, läkt(ventilation), alumit, regelverk+isolering. Alla väggar.
Verkar ha funkat bra hittills, för jag hittar inga fuktskador eller dylikt.
Någon som testat våtrumsskivor från Fibor Trespo? Funkar det mellan bastu och våtrum zon 1?

4: Golvvärme i bastudel?:what: Ja jag vet, det låter lite absurt, men då jag ändå ska gjuta in det i duschrummet så varför inte? Bastun används även till att torka kläder. Nått att se upp med/tänka på här??

Ok. det var det. Mycket tacksam för tips och råd.
Har i dagsläget rivit i princip allt men vill dubbelkolla så man inte bygger in fel när man börjar väl börjar bygga.

Mvh Matti
20150226_110033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ofta bygger man nu bastun som ett rum i rummet. Man bygger alltså först hela badrummet med väggar och tätskikt och sånt, och sedan ställer man dit en bastu. Men även platsbyggda förekommer säkert. Då är isoleringen SaunaSatu från SPU värd att titta på.

Numera är den rådande tanken att bastun ventileras mot badrummet intill. Man har alltså inte ventiler som går ut genom yttervägg. Man har en ventil för tilluft under aggregatet och en ventil för frånluft och där finns olika skolor. Det rekommenderas också att aggregatet placeras vid dörren.
 
satte in mekansik ventilation då pluggade jag "självdragsventilen" i taket på bastun men ventilen nere vid aggregatet ut är kvar, man behöver frisk tilluft.
Se bara till att du har tex springa i bastudörren undertill tex så det blir frånluft till duschrummets ventilation.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Ofta bygger man nu bastun som ett rum i rummet. Man bygger alltså först hela badrummet med väggar och tätskikt och sånt, och sedan ställer man dit en bastu. Men även platsbyggda förekommer säkert. Då är isoleringen SaunaSatu från SPU värd att titta på.

Numera är den rådande tanken att bastun ventileras mot badrummet intill. Man har alltså inte ventiler som går ut genom yttervägg. Man har en ventil för tilluft under aggregatet och en ventil för frånluft och där finns olika skolor. Det rekommenderas också att aggregatet placeras vid dörren.

Kanske i Sverige. Annars är det nog mest vanligt att bygga integrerat.bägge sätten fungerar bra, bara man bygger riktigt. SPU är som du säger ett bra alternativ, men vanlig bastufolie med tejpade sköter fungerar också bra, precis som TS har sett i sin egen bastu.
Ang. ventilation tycker jag att du är lite väl bastant. Fins flera möjiga sätt att lösa detta på . t.ex om man ska ha balancerad ventilation så är det helt ok at kopla ventilerna i bastu/bad til ventilationen. Placering av ventilerna är inte heller helt given. Olika aggregat kräver olika placeringar.

Således skulle jag råda TS till att följa aggragatproducentens rekommendationer ang. ventilplacering. dvs välj passande aggregat först, läs monteringsanvisningarna och rekommenderat ventilationslösning för du placerar ventilerna. ¨Öppning under bastudörr är alltid bra.
Om man bygger bastun "platsbyggd" eller integrerat så är det mot badet man har en liten utmaning med konstruktionen då man kommer at få två täta skikt i väggen. Då måste det finnas en ventilerad spalt bakom bastuväggsisolationen =(panel- läkt- folie-isolation- spalt- väggskiva/membran- klinker) denna är iofs problem också vid rum-i-rum om dusch placeras direkt mot bastuvägg

MVH
Sakke
 
Hej igen och tack för svaren.

Bastuaggregaten blir nog ett Harvia med styrenhet.
Kommer följa tillverkarens råd där ang. ventilation.
Men tanken där är att ventilera ut i badrummet intill.
Bastun blir integrerad, blir dels billigare samt sparar lite plats.

Ok, i dagsläget ser det ut så här:

Underarbete på väggar i duschrum klara, taket är bytt och målat i duschrum. El och VVS förberedelserna i princip klart, det jag kan göra för stunden.

I bastudelen så är förarbetet gjort. Bara panel och lavar och aggregat kvar, men det får bli lite senare i projektet då jag är i större behov av att få igång duschrummet. Väggen mellan bastu och duschrum kommer bli en glasvägg. Tror det kommer bli snyggt och samtidigt ge mera volym till badrum/bastu.
Blir eventuellt ett nytt fönster också.

Golvet...
Ja där har jag stött på patrull. Inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra där.
Konstruktionen idag är ju oisolerad platta på mark.
Första planen var att gjuta in vattenburen golvvärme och montera klinkers.
Men ett problem jag har är att det får inte bygga för mycket på höjden. 5-8 cm max men helst bara 5.
Problem 2 är att plattan är inte direkt plan utan buktar ganska mycket ner i mitten av bastudelen.
Sen måste jag flytta avloppet också.

Har läst runt ganska mycket på forumet och Google och det finns ju lite olika lösningar att tillgå men vill ändå ha lite feedback, förslag.

Alt 1: Gjuta upp med cement direkt på plattan och gjuta in golvvärmerör, typ 5-6 cm tjock platta. Sen avjämningsmassa samt tätskikt i kanterna och på duschplats samt klinkers på det. Alternativt gjuta in golvvärmerören i avjämningsmassan.
Fördelar - billigaste alternativet. med golvvärme (tror jag)
Nackdelar - ej isolerat under, lång torktid på betongen, hur göra med tätskikt? kiilto keramix?

Alt 2: 30-50 mm isolering, Typ LK spårskiva 50 mm, Golvvärmerör på det sen avjämningsmassa , tätskikt hela golvet samt klinkers.
Fördelar - isolerat golv, kan komma igång snabbar än alt 1.
Nackdelar - underlaget är inte plant, är det tillräcklig stadigt, tål det att sättas i bastu, tätskikt kiilto folie?

Alt 3: Som alternativ 2 då fast med EPS cement istället. (isolerar sämre men underlaget behöver inte vara plant)

Alt 4. Skita i golvvärmen och snygga till golvet samt sätta klinkers direkt på avjämningsmassa. + tätskikt då givetvis.
Fördelar - slipper tjorva med golvvärmen, billigaste alt.
Nackdelar - ej isolerat under, golvkallt, hur göra med tätskikt? kiilto keramix?

Alt 5. Nått av ovanstående alt fast med plastmatta.
Ja , alla mina funderingar har fått mig att på allvar sätta in plastmatta istället....:confused:

Hur hade ni gjort och varför?

Ja det blev ett lite långt inlägg, men vill som sagt få lite förslag och kritik på mina förslag.

Det jag lärt mig med att renovera lite äldre hus är att ibland får man kompromissa, det är inte alltid lätt att följa alla branschregler och krav som finns idag. Både börsen och tiden är två parametrar som styr. Men å andra sidan vill man ju bygga rätt.

mvh Matti
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.