Hej!

Jag har precis köpt en etta på 37kvm och vill bygga om den till en tvåa.

En exakt likadan lägenhet i samma hus två våningar under har gjort samma flytt men hon som bor där nu köpte den omgjort så hon visste inte hur det gick till.

Jag vill göra det mesta själv, somrars kök, plocka ner det gamla osv. Men el och rördragning behöver jag hjälp att göra.

Någon som vet hur omfattande det är? Hur mycket det kostar osv?

Tacksam för all hjälp jag kan få, har bifogat bild på min nuvarande planlösning samt på den spm redan är ombyggd ☺️
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Vatten och avlopp är väl det knixiga men det finns ju hyfsat nära i badrummet så beroende på hur dina vattenledningar ser ut i badrummet kan det kanske gå att göra. Risken är iofs stor att du måste bryta tätskiktet i badrummet och det kanske inte uppskattas av föreningen. Skulle kolla med styrelsen om de var inblandade i den tidigare renoveringen av din grannes lgh. De kanske har en del tips och/eller pekpinnar.
Ventilationen för ev spisfläkt bör du också ta med i beräkningen.
 
Fein skrev:
Hej

Vatten och avlopp är väl det knixiga men det finns ju hyfsat nära i badrummet så beroende på hur dina vattenledningar ser ut i badrummet kan det kanske gå att göra. Risken är iofs stor att du måste bryta tätskiktet i badrummet och det kanske inte uppskattas av föreningen. Skulle kolla med styrelsen om de var inblandade i den tidigare renoveringen av din grannes lgh. De kanske har en del tips och/eller pekpinnar.
Ventilationen för ev spisfläkt bör du också ta med i beräkningen.
Hej!

Ja jag som har noll erfarenhet av bygg( men gärna vill lära mig) tycker det känns svårt att veta hur mycket jobb det är. Har du någon uppfattning om kostnad? Tror inte styrelsen varit inblandad i det för han som jag köpte av är med i styrelsen och han sa ingenting..

Måste man kakla om hela badrummet då? Känns synd då det roralrenoverades 2007.
 
Måste en spisfläkt vara kopplad till ventilationen? Tänker att det finns sådana utan? :)
 
Lissens123 skrev:
Hej!

Ja jag som har noll erfarenhet av bygg( men gärna vill lära mig) tycker det känns svårt att veta hur mycket jobb det är. Har du någon uppfattning om kostnad? Tror inte styrelsen varit inblandad i det för han som jag köpte av är med i styrelsen och han sa ingenting..

Måste man kakla om hela badrummet då? Känns synd då det roralrenoverades 2007.
Om det är nyrenoverat så får du antagligen svårt att få ut vatten genom väggen utan att sabba tätskiktet. man skulle kunna dra rör från gamla köket till det nya men det blir kanske inte så snyggt. om avloppet från handfatet går in i väggen kanske man kan öppna upp och koppla på sig men beroende på material i väggen så kan det vara svårt att inte skada badrummet. Kolfilterfläktar finns men det kan i lägenheter vara så att fläkten är kopplad på hela husets ventilation och då kan det blir problem. Kolla med styrelsen.

Efter som du inte ska göra det själv så är det bästa att ta kontakt med en hantverkare som kan kolla på plats och prata med styrelsen.
 
Fein skrev:
Om det är nyrenoverat så får du antagligen svårt att få ut vatten genom väggen utan att sabba tätskiktet. man skulle kunna dra rör från gamla köket till det nya men det blir kanske inte så snyggt. om avloppet från handfatet går in i väggen kanske man kan öppna upp och koppla på sig men beroende på material i väggen så kan det vara svårt att inte skada badrummet. Kolfilterfläktar finns men det kan i lägenheter vara så att fläkten är kopplad på hela husets ventilation och då kan det blir problem. Kolla med styrelsen.

Efter som du inte ska göra det själv så är det bästa att ta kontakt med en hantverkare som kan kolla på plats och prata med styrelsen.

Hej!

Ja det är klart.. ja jag får nog göra det, tack för svar! ☺️
 
Jag antar att proppskåpet sitter i hallen, och då är det inte svårt att dra den till nya köket.

Det vore också enkelt att gå igenom väggen med vatten från badrummet och med köksavloppet in under badkaret. Finns det alltså ingen möjlighet att göra det enligt tätskiktsreglerna? Typ ta bort ett par kakelplattor, skrapa bort gammal fix, täta på nytt med gucka och manschetter så att det ansluter snyggt till gamla tätskiktet, sätta dit nytt kakel. Det är dock ett jobb som man gärna tar in hantverkare till

Fråga först bostadsrättsföreningen om du får flytta köket, men eftersom andra lägenheter fått göra det så gör nog likabehandlingsprincipen att du kan kräva det även om de trilskas.
 
Dra in avlopp och tappvatten till vänster om handfatet, då är det minimal risk att något händer trots att tätskiktet punkteras.
Tappvatten och avlopp kopplas mot befintliga ledningar till handfatet. Köp inte ikeas kök bara, de har numera bara 8cm fritt utrymme under skåpen, värdelöst enligt mig, då man inte längre kan sidodra rör i sparksockeln....
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Trist planlösning från början. Det här projektet vill jag se mer av! :)

Det känns som att det väldigt mycket är stammarnas placering som kommer att avgöra omfattningen och kostnaden. Och kanske vad det är för vägg som sitter mellan badrum och vardagsrum.

Försök kolla vart stammen i badrummet sitter. Och hur långt du skulle behöva gå genom väggar och så för att ansluta vardagsrummet dit.
 
Styrelsen MÅSTE ge sitt tillåtande och du MÅSTE skicka in en bygganmälan till kommunen. Inget komplicerat alls bara praxis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.