I
Nu är det väl inte tänkt att bara övervåningen ska ha uppvärmd tilluft, eller?
Om inte tilluftsventilerna fungerar på övervåningen i tvåplanshus med mekanisk ventilation är det konstruktionsfel och troligen en av våra största byggskandaler i modern tid.
 
Skandalerna avlöser i så fall varann,tom med byggdirektivens goda minne, alltifrån 60-talets gjutna betong-plattor direkt på packad sand till s.k självcirkulationsventilation i plåtrör mm. Kalla det konstruktionsfel om du vill. Naiv okunskap, oprövad teori eller bara byggmästarlobbyism. Du kanske har nån granne som kan låta dig ,Ion, göra detta enkla experiment.
 
Nästa naivitet och okunskap kommer bli kolfilterfläktar och bara grundflöde i kök på 10l/s som nu monteras i de flesta nybyggda hyresfastigheter i allmännyttan. Kommer bli kaos om några år med mögel, fett problem och os mellan lgh.
 
I
exerg skrev:
Skandalerna avlöser i så fall varann,tom med byggdirektivens goda minne, alltifrån 60-talets gjutna betong-plattor direkt på packad sand till s.k självcirkulationsventilation i plåtrör mm. Kalla det konstruktionsfel om du vill. Naiv okunskap, oprövad teori eller bara byggmästarlobbyism. Du kanske har nån granne som kan låta dig ,Ion, göra detta enkla experiment.
Platta på mark från 60-talet, jo mina föräldrar byggde ett sånt hus. Visst var det tankevurpor då men inte värre än att det fungerade ändå. På platta har jag också byggt lite annorlunda bara, inte minsta problem någonstans. Numera bygger man fortfarande på platta, ännu mer annorlunda. Utveckling med andra ord. Finns ingen anledning att tro att ventilationen skulle tillåtas vara icke fungerande i tvåplanshus. I TS fall skulle det troligen räcka justera om tilluftsdonen på bottenvåningen eller bygga större tilluftsventiler på ovanvåningen om ventilationen anses otillräcklig. Vilket jag inte tror på för, så pass mycket tror jag byggbranschen om, att de kan kalkylera rätt vid produktionen av huset. Skulle problemet uppkomma på grund av igensatta frånluftskanaler är det en annan sak.

Kan tillägga att jag har mek vent och att jag har en braskamin. denna kamins skorsten skjuter upp så hade jag haft en övervåning hade den ändå mynnat ut över taket. Jag har måst täta denna för att inte all luft ska komma från skorstenen. Så jag behöver inte springa in till grannen, men jag ska fråga honom nästa gång vi träffas, lovar.;)
 
Redigerat av moderator:
I
Tjoa skrev:
Nästa naivitet och okunskap kommer bli kolfilterfläktar och bara grundflöde i kök på 10l/s som nu monteras i de flesta nybyggda hyresfastigheter i allmännyttan. Kommer bli kaos om några år med mögel, fett problem och os mellan lgh.
En sån hade jag på 70-talet, en Husqvarna, har inte den tekniken förbättrats tycker jag synd om de som måste dras med dem.:thumbdown:
 
Gissa hur problemet med de rötskadade vägg o golvsyllar som var följden av icke fuktsäkrad grundkonstruktion. Jo man började använda tryckimpregnerade diton.Det dröjde in på 80-talet innan någon tänkte till och förordade tvättad singel som kapillärbrytande skikt under plattan. De flesta , bl.a du Ion, vet inte att de andas in den luft som kommit in och passerat vardagsrummet, trapphuset innan den kommer in i sovrummet för att sedan söka sig vidare mot otätheter uppåt mot vind och mot andra öppningar i byggnadsskalet.Så att ta med ett stearinljus och prova själv ger mer än att fråga grannen som troligen aldrig har tänkt på det Det är ingalunda livshotande på nåt sätt att andas in luft från undervåningen men ett påstående att byggbranschen alltid producerat välfungerande byggen är en illa fungerande sanning. Att du har kallras i en kall skorsten är en helt annan sak. Där har du inte alls den bromsande värmekudde som vid taket i ett uppvärmt rum.
 
I
exerg skrev:
Gissa hur problemet med de rötskadade vägg o golvsyllar som var följden av icke fuktsäkrad grundkonstruktion. Jo man började använda tryckimpregnerade diton.Det dröjde in på 80-talet innan någon tänkte till och förordade tvättad singel som kapillärbrytande skikt under plattan. De flesta , bl.a du Ion, vet inte att de andas in den luft som kommit in och passerat vardagsrummet, trapphuset innan den kommer in i sovrummet för att sedan söka sig vidare mot otätheter uppåt mot vind och mot andra öppningar i byggnadsskalet.Så att ta med ett stearinljus och prova själv ger mer än att fråga grannen som troligen aldrig har tänkt på det Det är ingalunda livshotande på nåt sätt att andas in luft från undervåningen men ett påstående att byggbranschen alltid producerat välfungerande byggen är en illa fungerande sanning. Att du har kallras i en kall skorsten är en helt annan sak. Där har du inte alls den bromsande värmekudde som vid taket i ett uppvärmt rum.
Varm luft stiger, jovisst, men har man fungerande tilluftsventiler på övervåningen och frånluftsdon på bottenvåningen ser jag inte varför luften skulle gå tvärt emot. Har man även frånluftsdon på övervåningen blir det en fråga om att balansera in systemet, det kan nog vara lite knivigt om man vill undvika få upp luft från bottenvåningen. En mekanisk ventilation bygger på att man har ett undertryck i huset.
Nej jag menar inte att byggbranschen skulle vara ofelbar, de experimenterar säkert och går det fel tar de inget ansvar om de kan slippa, http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/enstegstätning-ska-prövas-i-hd-19518 . Men konceptet tvåplan och mek vent är så vanlig och har så många år på nacken att det sannolikt fungerar.
Beträffande min spis och vent kan jag säga att det här är förbjudet att starta spisfläkten om det är fyr i braskaminen. Visst får man kallras i en kall skorsten men det är inte det som är mitt "problem".
 
Det är detta det gäller: tempskillnad.jpg Hade du ingen ventilation alls skulle övre halvan stå lika mycket i övertryck som den nedre i undertryck. Frånluftventilationen ligger ofta på ett undertryck på ca 6-10 Pa och vid detta undertryck i ett inte helt nybyggt hus så släpper alla otätheter in 2-5 liter luft/ kvm vilket innebär att det teoretiskt egentligen inte skulle behövas nåt friskluftsintag alls.Har man ändå satt in friskluftsintag på bottenplan så tar såklart en del av luften lättare in den vägen men redan här är den totala ersättningsluften till huset med råge tillgodosett och det finns inget undertryck kvar att suga in friskluft i sovrummen. Inte ens om friskluftsventilerna tätas igen på undervåningen kommer de 8 l/s som är normen för sovrummet att uppnås. Återigen :prova , 8l/s i en spaltventil känns ordentligt på 30 cm:rs håll
 
I
exerg, det är inte självdragsystem du pratar om?
Ett klipp från http://www.lufttathet.se/sv/Documents/lufttäthetsrapport 20100929(updated).pdf , som visserligen inte behöver vara en absolut sanning, men som stämmer väl med min uppfattning.
" 2.2.3
Mekanisk ventilation
Vilket ventilationssystem som används påverkar också tryckbilden i byggnaden.
Ett självdragsystem förlitar sig på termiska drivkrafter och ger övertryck i de övre delarna och undertryck i de nedre
och det krävs alltså en temperaturskillnad mellan inne och ute för att luften skall röra sig.
Ett frånluftsystem suger luft ut ur byggnaden och skapar ett undertryck i byggnaden vilket leder till att luft sugs in genom eventuella otätheter.
Ett från- och tilluftssystem skapar generellt sätt endast små tryckskillnader då det både suger ut och tillför luft
(Wahlgren, 2010).

Eller utgår du helt enkelt från att alla hus som är byggda för att vara täta. långt ifrån är det? Det kan man väl inte göra?
Men du säger ju nåt klokt, prova. Absolut det bästa om man är osäker.:)
 
Redigerat av moderator:
Det gäller styrd frånluft och kraven på tryckprovning av nybyggnader har inte funnits under längre tid. Dagens läckagekrav ligger runt 0,8 l/s/kvm vid 50 Pa. så en normalvilla stort hus får läcka 360 kbm luft/tim vid detta undertryck. Den ventilation som enl normerna bör vara är hälften av detta. För bara 15 år sedan läckte de flesta nybyggda hus 1,5-2 l/s/kvm och 60-70-talshusen betydligt mer.Den tryckskillnad som ständigt finns i ett hus gör att undertrycket längst ner i huset enkelt suger in den ventilationsluft som skall ersätta frånluften. Mao en friskluftsventil nere vid golvet i bottenvåningen kan exempelvis ge dubbelt så mycket luft som om den suttit uppe vid taket och hade den suttit vid golvet på övervåningen gett ca 1/4-del och i detta fall när luften sitter i taket - 2-5%. Att tejpa dit en bit fruktpapper på ventilen ger omedelbart utslag
 
Mikael_L
Vid 20°C har luften en densitet på ca 1,19 kg/m[SUP]3[/SUP]
Och vid -10°C en densitet på ca 1,32 kg/m[SUP]3[/SUP]

Detta har säkert en del med allt detta att göra.
Men jag är inte karl nog att räkna på det. ;)
(Ty det finns ju bl.a. också ett omgivande atmosfärstryck som ska bakas in i det hela)
 
Tack för svaren och intressant att lära sig mer om detta! Jag har ringt en ventilationskille (som dock inte svarade och har inte ringt upp) som förhoppningsvis kan komma i veckan och se över förutsättningarna och möjligheterna. En ftx-installation utan ingrepp i den redan färdigrenoverade nedervåningen vore optimalt. Som sagt, jag återkommer när jag fått veta mer! =)
 
exerg skrev:
Det är detta det gäller: [bild] Hade du ingen ventilation alls skulle övre halvan stå lika mycket i övertryck som den nedre i undertryck. Frånluftventilationen ligger ofta på ett undertryck på ca 6-10 Pa och vid detta undertryck i ett inte helt nybyggt hus så släpper alla otätheter in 2-5 liter luft/ kvm vilket innebär att det teoretiskt egentligen inte skulle behövas nåt friskluftsintag alls.Har man ändå satt in friskluftsintag på bottenplan så tar såklart en del av luften lättare in den vägen men redan här är den totala ersättningsluften till huset med råge tillgodosett och det finns inget undertryck kvar att suga in friskluft i sovrummen. Inte ens om friskluftsventilerna tätas igen på undervåningen kommer de 8 l/s som är normen för sovrummet att uppnås. Återigen :prova , 8l/s i en spaltventil känns ordentligt på 30 cm:rs håll
Så vad gör man då åt huset om man som mig har ett 2-plans med mekaniskt frånluft där sovrummen ligger på ovanvåningen. Är det bara FTX som gäller då?
 
FTX gör ju egentligen inte att undertrycket på övervåningen minskar utan istället tvärtom men den ventilerar rummen på rätt sätt och minskar fukthalten. Vid enbart frånluftsventilation är det annars fördelaktigare att ha luftintagen under fönstren i övervåningen istället för över. Detta för att trycket är mindre ju närmare golvet du kommer. Alltså: luftintag ovan fönster på nedervåning, (som justeras ner så det inte kommer in onödigt mycket luft,) och luftintag som monteras bakom elementen på överplan.
 
Inga ventilationskillar behagade att svara i telefon eller återkomma vid utsatta tider osv så det hela rann ut i sanden.
Nu lutar det iallafall åt Fresh TL80F-dBS i ytterväggarna på övervåningen. De är ljudreducerande och jag har inte lyckats hitta nån info om någon som är bättre (eller sämre). Tar gärna input om någon har kunskap/erfarenhet?

Jag skippar FTX för tillfället, har ingen lust att ha en utvändig "låda" med ventilationsrör i vårt sovrum. Nya ljudreducerande fönster blir det också, så får vi se om jag slipper vakna alltför ofta på nätterna av gasande moppar/trimmade bilar/snöskottare och annat som passerar 8 meter från fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.