Precis :) vad gjorde ni för tillval? Varför just villa Kalmar? :)
 
Jag ville ha Nybro, men maken ville ha Kalmar. Han tyckte att Nybro är för stort för vårt behov, och nu i efterhand håller jag med. Kalmar räcker gott och väl! Vi kommer ju inte ha barnen hemma resten av livet.
Vi har valt till takkupa, innetrapp, fönster i gavelspetsar, kök nivå 2+, kamin, ekparkett, badkarsblandare, comfortvärme i badrummet. Sen kommer jag inte på om det är nått mer. Också valde vi bort tapeterna för det var inga som vi tyckte om.
 
Okej. .absolut det är ju en smakfråga, kostnadsfråga samt vilket behov man har. Vi hade ett hus redan på 158 kvm. Och det var rätt lagom iofs. Fast älskade just detta med att planlösningen blir så öppen å trevlig med nybro och att det blir en vinkel också. Nä för oss känns det rätt :) okok men då blev det lite val iallafall. Kul!
 
Jag har hellre mer yta i trädgården än boyta, så Kalmar blir perfekt. Vi bor på 122 kvm nu och det är mer än nog egentligen. Prisskillnaden är ju inte så jättestor, så det var inget problem. Mer att det känns onödigt att ha så stort hus när vi ändå oftast är tillsammans ändå. Vi har delat upp i lekrum, och sovrum så barnen har inte ett sovrum var eftersom vi ändå samsover. Och inte minst för miljön.
 
Precis! Förstår dig :) Det är olika behov och smak och tycke ..
 
  • Gilla
Ashe
  • Laddar…
Banken kan ta tillbaka lånelöftet om de upptäcker det. Puckade ex.maken råkade ut för det 4 dagar innan tillträde på lägenhet, han informerade glatt dem om att han nu skulle bli sambo. Men en dam som har ett gediget förhållande med kronofogden ..hehe... de blev INTE imponerade och drog sig ur direkt!
Han försökte få mig att stå med på lånen, självklart Inte!! Må bara lite blond men inte så puckad. Tillslut förbarmande sig en annan bank över honom och han fick lån med rätt hög ränta. "Sambon" finns med i bilden, men får inte skriva sig där.
 
Fast det är ju stor skillnad på att vara sjukskriven tillfälligt med ordnad ekonomi och ha anmärkningar hos Kronofogden ;)
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Otrolig skillnad jo , men förstår vad du menar...att dom kan ta tillbaka lånelöftet ja. Fast nu menar jag i vår situation :) plus att detta handlar om nybygge osv :)
 
Zeer, om du nu är så övertygad om att det är en övergående svacka som inte kommer belasta ert ekonomiska läge så är det väl lika bra att informera banken om det. Då slipper du nalla orosmoln.
 
Det man inte vet har man inte ont av säger man ju ibland. Blir det diskussioner så är det bara att säga sanningen: "....men ni har ju inte frågat?" ;)

Är det något jag lärt mig de senaste åren som entreprenör är det man aldrig vinner om man inte satsar och att man bara förlorar på att vara korrekt och lagom helyllesvensk.

Har ni redan signat med SMV så ska ju pengarna fram oavsett lånelöfte eller inte.
 
Thomas. Det är vi ju! Om inget går fel vid operationen? ! Det vet man ju aldrig. Fast vadå ?! Jag kan bli överkörd av ett fyllo om ett år också eller någon annan olycka som gör att jag inte kan jobba. Det går inte att tänka så... jag tror faktiskt att vid nästa möte så kommer vi säga att sambon ska opereras och förhoppningsvis har han fått tid för operation då. Dom bryr sig ju inte om det som var innan utan vad som händer framöver ;)
 
Mexitegel tror nog så också ;) Och sambon har tid den 10 mars och då kanske han får veta när operationen är planerad. Efter pratat med folk här och även i min omgivning känns det helt tryggt. Jo vi har ju skrivit på papper, men förhandsbeskedet när det gäller tomt måste ju också gå igenom innan vi kan gå vidare med smålandsvillan.
 
Hej

Huset är förmodligen värt lika mycket som lånet, så enkelt fixat, dra ut spiken och flytta det.

Värre är ni "bygger" med Småfelsvillan, dyraste hustillverkaren, precis allt tillkommer! Myglet börjar på hemsidan, när inte ens grunden ingår i priset! Men visserligen rätt, kan knappast räknas som grund, sen att EJ Småfelsvillan bygger grunden, detta avtal skall tecknas med annan entreprenör, sen börjar huset spricka/sjunka, så står tvisten mellan dem., Om man vill ha lite modern standard, så billigare att köpa ett modernt hus direkt med riktig platta på mark med golvvärme, eller tapetserat renstängsel no1, Älvsbyhus om ni vill bo i sommarstuga, precis lika som Smw..med avfuktare/fläktar i grunden som skall gå hela året.

Här i stan sjunker dessa hus ned i backen, så Smw lyfter upp dem och gjuter platta under dem!
 
En liten reflektion är att om man skriver av sig i forum så kan ju motparten lätt få reda på den informationen. Man vet inte om och vad man förlorar på det - men man vet att man absolut inte kan vinna något. Och då det varit mycket aktivitet i tråden har den nu gått ut som massutskick från forumet per mejl. Just i ert fall tror jag någon bank kommer bevilja lån, men som generell tanke kan det vara bra att vara lite sparsam med personliga detaljer när man ligger i juridisk tvist eller har en grannfejd, man ser dåliga exempel här ibland. Och som sagt, banken är inte någon social inrättning, utan ett affärsmässigt företag med vinstkrav.
 
N
zeer skrev:
Ibgu. Förstår inte riktigt hur du menar? Han har varit sjuk i 6 mån nu. Han kan ju röra sig det är bara de att han inte kan arbeta förens en operation görs. Han kan inte använda vänster arm då extra benet i halsen kommer i kläm.... om inte han skulle närvara skulle dom ju vänta tills båda är friska och kan närvara?
Normalt skall väntetiden för operation inte överstiga 2 månader. Om denna tid överskrids kan man vända sig till sjukhusets vårfkoordinator som får leta efter andra sjukhus som har kortare väntetid.

Sedan vet man ju inte om operationen lyckas. Har han ett arbete att återgå till?

Jag skulle nog avvakta till efter operationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.