Hej byggahus!

Jag och min sambo funderar på att flytta till hus, och då sambons föräldrar äger mark utanför våran hemstad är tanken att bygga nytt där.

Denna mark vi tänkt bygga på är enligt kommunens översiktsplan från 2010 (som jag kan få ut utan att ringa), markerad som "Framtida bostadsområde", det finns även mark som är "Planlagt bostadsområde", som jag kan hitta detaljplaner på. Det saknas alltså detaljplan för området.

Vad är oddsen för att vi får bygglov för detta, utan att kommunen sätter sig på tvären och vill göra ett detaljplan för området så att vi måste vänta på denna?

Tilläggas kan att marken vi tänkt stycka av tillhör familjens gård, där det idag endast bedrivs ridskola och att området runtomkring består av bostäder samt hagar.
 
O
Omöjligt att svara på... Är det så att de håller på med detaljplanen eller har de i tankarna brukar de ibland vara väldigt kinkiga.... Men det bästa är väl att ringa kommunen å prata med don...

tänk på att om ni bygger på föräldrarnas mark att det huset kommer stå på ofri grund. Det brukar inte banken gilla...
För då äger ni huset men inte marken... så fundera på att göra en avstyckning....
 
Jag lyckades missa nästa del av översiktsplanen, där har man valt att i första hand exploatera andra delar av kommunen. Området ligger kvar som "möjligt bebyggelseområde" efter perioden (2025). (Man blir lite snurrig av att läsa dokument på 400sidor totalt).
Så det känns just nu som att det inte är planerat att bebygga området i närtid, därmed borde en detaljplan inte vara på väg så vi får försöka förhålla oss till att det ska likna omliggande bebyggelse (som är en salig röra av 1900, 70, 80, 90 samt 00-tal)

Tanken är givetvis att stycka av tomten, ofri grund är inte önskvärt, men tack för varningen!
 
Tips är att söka ett förhandsbesked om bygglov för att kolla om kommunen sätter sig på tvären. Vi fick nej av Höganäs kommun på en tomt utanför detaljplanerat område, med motiveringen att de nån gång i framtiden vill detaljplanera där. Det går köra vidare även med ett negativt förhandsbesked, men det lär krävas rätt mycket mer processande för att ev. få bygglovet godkänt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.