hej alla där ute. jag hoppas att ngn kan hjälpa mig med mitt problem som jag kommit på idag och mitt kök kmr om 2 veckor. jag håller på o förbereda inför mitt nya kök och märker idag när jag tar bort den sista mosaiken att väggen som väggskåpen ska fästas mot inte är så tjock som jag först trott. det visar sig att den är ungefär 6,5 cm - i lättbetong. på andra sidan är badrummet och det är tillomed mätt från kaklet så antar att jag får utesluta ytterligare ngn mm.

när jag knackade kaklet kom jag nämligen in mot ngn som jag inte riktigt vet vad det är (det är inte kaklet på andra sidan för det var bara 2 cm in som jag träffade på detta oväntade). nu behöver jag allas hjälp för hur jag ska lösa det här..

grannen i huset, i en likadan lgh som min har monterat nytt kök i samma vägg så på ngt sätt måste det fungera. han har dock flyttat så kan inte fråga honom.

vore extremt tacksam för alla svar!
 
Kanske en bild kunde underlätta för ett bra svar? ;)
 
Bild på det du träffade på?
 
Du får väl regla på väggen och sätta nytt gips i värsta fall. Köket fästes då i de reglar du sätter.
 
IMG_2765.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här kommer en bild. efter lite slarvig mätning så skulle det kunna vara baksidan på uttaget som sitter till badrummet, kan det se ut så?? men i vilket fall, om det är så att resten av väggen enbart är lättbetong, räcker det då med en kanske 6 cm djup plugg för att fästa köket i?

hur tjocka reglar behövs om jag ska sätta det? har inte jättemånga cm o spela på.

tack för hjälpen
 
Här du ett uttag/strömbrytare på andra sidan väggen där?
 
Det ser precis ut som baksidan av en eldosa. Det är med största sannolikhet till uttaget du skrev om :)
 
okej det gjorde mig lite lugnare iaf.. haha! ja jag har en termostat till golvvärmen och ett uttag på andra sidan, tänkte inte alls på det först. men klarar en 6 cm djup plugg av att hålla upp ett väggskåp tro? el måste jag regla upp?
 
Pluggarna vågar jag inte svara på men var försiktig och borra inte under dosan då kablarna till golvvärmen går där. Väldigt tråkigt att behöva byta dem
 
tack, jag ska tänka på det. ngn annan som har erfarenhet om pluggar till lättbetongvägg?
 
hmm 65 mm känns lite riskabelt. jag tror väggen är typ 6,8 tjock och sen är väl kaklet i badrummet ngn millimeter tjock också, ngt annat man måste ta hänsyn till? men kan en plugg, ev.nylonplugg, på 50-60 mm fungera tro?
 
Känns lite, många skruvar så du inte bär så mycket på varje kanske...
 
okej. varje skåp är 57x57, så inte jättestora väggskåp och har väl porslin som en vanlig människa med en uppsättning av allt. säg att jag tar en 60 mm plugg(djup) med ngn extra skruv i varje skåp?? ska självklart gå till en bygghandel och fråga vad dom anser är rimligt men är tacksam för alla svar.
 
Om väggen är 6,8 cm tjock så lär det väl inte vara nån fara?
Hur tjockt är materialet i skåpen du ska skruva upp?
Där lär det väl tillkomma typ minst 2 mm?
Och sen kaklet som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.