Står i akt och mening att byta ut alla gamla ojordade uttag och knappar i vårt hus byggt på 70-talet och installera nya fina med bra kvalitet och framförallt framtidssäkra (serie som finns kvar i några år).
Har alltid gillat Eljo Trend och det är ju något som funnits en längre tid, så det var mitt förstahandsalternativ.. fram tills precis nyss då jag börjar tveka. Är rädd att det kanske är så att Schneider drar ner och slutar med denna serie till förmån för andra varianter?

Noterade före jul att Clas Ohlsson helt plötsligt började sälja ut alla Schneider Trend produkter. Lade inte allt för stor vikt vid detta, även om en tanke av oro lade sig i bakgrunden..

Det som föranleder denna postning är dock att när jag noterat att Bauhaus verkade ha bästa priserna på dubbeluttag Schneider Trend så ringde jag dem för att beställa. (De hade inget på lager.)
Då visar det sig att även Bauhaus ska sluta sälja dem och köper inte in nya.

Är det så att de drar ner på tillverkningen av dessa? Även om det kanske finns kvar en liten produktion av dem för framtiden så känns det ju bättre med något annat alternativ. Är det fler som hört något eller kan sprida lite ljus i denna fråga?


Och finns då tips på någon annan tidlös framtidssäker serie av god kvalitet?
 
Det kan inte bara vara så enkelt att väldigt få privatkunder vill ha Schneider Trend? Själv får jag bara flashbacks till skolor och kommunhus av den serien och många andra kanske tänker likadant?
 
Nej gnagare så är det inte,

Det är så som jallek tror, dom vill sluta tillverka serien som förmån för Exxact
Dom höjde för några år sen priset på trend för att man skulle köpa Exxact istället, trend finns kvar hos elgrossister men kommer nog bara finnas för dom som vill byta ett trasigt uttag typ
 
Eljo Trend är uttaget som ingen kommer bli arg på dig för att du installerade men ingen kommer å andra sidan tacka dig heller...
Nackdelen med att Trend förvinner är, tycker jag, att det är en relativt komplett serie allt du kan tänkas vilja ha finns och många tredjeparts saker finns i "Trend format".

/Peter
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eljo trend är för landet lagom :)
 
Pratade med en säljare på Ahlsell som sa att Eljo trend ska sluta tillverkas detta året. Så ska du byta till nytt så byt till något som kommer fortsätta att tillverkas.
 
Trend kom väl någon gång i slutet på -80 talet och kan väl inte vara saknad....
Tror inte det kommer finnas någon som håller så länge men välj ett bra fabrikat typ ABB, Elko eller Exxact
 
Eljo trend kommer inte att tvärdö. Dock så kommer försäljningen att upphöra nästan helt. Alla butiker för utom grossisterna kommer att kunna fixa fram det. E- nummer´na kommer tas bort. Detta säger dock inte att man fortfarande kan knalla in till en grossist och handla Trendserien ändå.

Jag hade nog kört Exxact serien Alt ELJO RS.

Jag köpte faktisk på mig några påsar med Trenduttag mm. Håller för fullt på med att byta ut alla uttag och brytare hos föräldrarna. Då de gamla Svenska noname uttagen som sitter där börjar göra sitt. Snurr brunn är inte de smidigaste och ojordade uttag är väl den nackdelen jag ser. Jag hade kunnat köra RS serien men då hade jag fått byta ut mängder med dimmrar och lite uttag. Så enklare att köpa en gammal serie tyckte jag. Trend är beprövad och bra. Enda jag inte gillar är vissa lamputtag i trendserien. Brukar faktiskt bli några från RS serien då. Infälld brunn och mer slimmad krok döljer oanvända uttag lite bättre tycker jag.

I min lägenhet så bytte jag dock ut de 39kr uttagen från Feltema som någon tyckte var skitfina. Merparten av alla brunnar var dock helt söndriga. Detta på under 3 år. Några brytare hade slutat fungera dessutom. Nu sitter det RS serien överallt.
 
psau skrev:
Eljo Trend är uttaget som ingen kommer bli arg på dig för att du installerade men ingen kommer å andra sidan tacka dig heller...
Nackdelen med att Trend förvinner är, tycker jag, att det är en relativt komplett serie allt du kan tänkas vilja ha finns

/Peter
Fast Exxact är ju en mycket mer komplett serie som dessutom är mycket mer flexibel än Trend!

Jag kan endast se en nackdel med Exxact jämfört med Trend och det är att det ser fruktansvärt fult ut att montera 2-vägsuttag i utanpåliggande dosa.

//Patrik
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Det kan inte bara vara så enkelt att väldigt få privatkunder vill ha Schneider Trend? Själv får jag bara flashbacks till skolor och kommunhus av den serien och många andra kanske tänker likadant?
Trend-serien har varit den dominerande strömbrytarserien i Sverige i typ 25 år, så det är knappast så.
Dock har det gått fort nu på slutet så Trend är det få som installerar i en kåk eller lägenhet.

//Patrik
 
tommib
Jag kan se en stor nackdel med Exxact och det är att den är ful som stryk. Det är naturligtvis en personlig uppfattning men varje gång jag ser den ryser jag lite. Ramarna är stora och fula och ser allmänt klumpiga ut. Jämfört med den föredrar jag trend varje dag. Får jag välja bland de vanliga serierna så blir det iofs Elko RS som tack och lov fortfarande finns och frodas, förutom att jag inte kan hitta lamputtag till den. Finns det alls?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja, som sagt personlig uppfattning. Jag satte upp Exxact Vita Primo hos en kund i går som hade valt ut dom, och han tyckte att dom var så fräscha och snygga och framförallt eftersom dom faktiskt var vita.

Vill man inte ha nykänslan som Exxact ger, så får man välja ELKO RS, som du säger.

Men dom sagt, 2-vägsuttagen i ram håller jag med om. Dom har t.o.m. säljare på Schneider Electric själv erkännt inte är dom snyggaste.

//Patrik
 
Om man gillar Trend kan man ta en titt på Exxaxts ramar Basic. Primo är standard men Basic är bra mycket snyggare i mina ögon. Fattar inte att man kan tycka den där jäkla dammsamlarkanten på Primo är snygg... 😊
 
Jag passade nu på att byta resterande gamla uttag/brytare till hyfsade priser så att det nu bara finns Trend, betalde t.ex. 40:- för ojordade uttag.
 
Välj inte någon av Elko rs färgade brytare bara, dom har inte genomfärgad plast så som t.ex. exxact serien har. Elkos rs brytare skavs färgen av på efter ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.