Har ett nybyggt 1-plans hus med 17 graders takvinkel.

Har träpanel och bra luftning uppe vid takfoten. Ca 2-3cm glipa med insektsnät. Ingen lufning uppe i nock.
Vinden är trång och ute vid takfoten har jag ca70-80cm lösull och ännu mer in emot mitten av huset. Vinden är inte nåbar utifrån nu efter isoleringen är sprutad. Den är i princip full med lösull med en liten luftspalt kvar bara.
Endast sättet att se eller komma in på vinden är via 2-3cm glipan uppe där panelen slutar vid takfoten alt att dosborra ett hål på en gavel högst uppe vid nock.

Pratade med han som isolerade och han har krypit på en del vindar genom åren :cool:
Han tyckte jag inte skulle sätta gavelventiler.

Men jag funderar på om jag ska undersöka detta vidare.
Hur avgör jag om det behövs gavelventiler eller inte?
 
Redigerat:
Det verkar att ventilationen kan skapa problem. Orsaken lär vara klimatet.
Kolla här.
http://www.lfs-web.se/ventilation.htm


"Förutom takfotsventilation vill jag att byggarna ska göra nockventilation. Är det något ni skulle rekommendera?
Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind, varken med takfotsventilation, gavelventilation eller nockventilation eller kombinationer därav. Ventilation har visat sig ställa till med problem i form av fukt och mögel. Ska man ha någon form av ventilation är det mycket viktigt att ha en kontroll genom att göra kontinuerliga fuktmätningar samtidigt som isoleringstjockleken i vindsbjälklaget hålls tunn (ca. 10cm). "
 
Redigerat:
Atom skrev:
Det verkar att ventilationen kan skapa problem. Orsaken lär vara klimatet.
Kolla här.
[länk]


"Förutom takfotsventilation vill jag att byggarna ska göra nockventilation. Är det något ni skulle rekommendera?
Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind, varken med takfotsventilation, gavelventilation eller nockventilation eller kombinationer därav. Ventilation har visat sig ställa till med problem i form av fukt och mögel. Ska man ha någon form av ventilation är det mycket viktigt att ha en kontroll genom att göra kontinuerliga fuktmätningar samtidigt som isoleringstjockleken i vindsbjälklaget hålls tunn (ca. 10cm). "
Tack. Hur kan man tänkas göra lite mätningar själv?
Nu har jag ju lite ventilation så den är ju som den är. Bor på torr och blåsig plats.
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Atom skrev:
Gör en återförslutningsam lucka i gaveln. Sen tar du en 2m list med påmonterat fuktgivare och sen är det bara att se vad händer. Efter ca 1 år byter du bara batteri. Därför är det bra med en förlängare / list.
[länk]
[länk]
Ahh underbart! Smart hade inte ens tänkt på något trådlöst. Då ska jag dosborra ett hål i en gavel och sticka in den på en pinne. Kanske kan skarva denna med 5m så slipper jag batteribyten på vinden.

Kan väl vara smart att se max, min värden samt ha larm när den går över ett visst värde
SH122AX.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.ebay.com/itm/LCD-Digital...129?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c33199a01

Var vill jag ha den, så nära nock som möjligt men i fria luften?
 
  • _12.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Trots att det blir ett "slutet" utrymme, kommer luften att röra på sig. 1 m in räcker. Bäst hade det varit att isolera från isoleringen. Typ en bit masonitskiva som du kan lägga på isoleringen. 8cm remsa räcker. Bara så, att det sjunker inte i isoleringen.
 
Suhagg skrev:
Kanske kan skarva denna med 5m så slipper jag batteribyten på vinden.
Jag tror tyvärr inte att någon av dessa två sensorer du länkade till har fuktsensorn i "sladden". Det är nog bara för temperaturavkänningen. Fuktsensorerna brukar sitta bakom ett litet galler i enheten.

MVH

Anders
 
Det MÅSTE vara hygrometer. Jag trodde Ts ville förlänga 5 m med batteri. Tänkte inte på hur enheterna såg ut.
Det är som du skriver. Fuktsensorn sitter bakom ett litet galler i enheten. Har inte sett någon med trådat givare.
De som jag länkade till är ok.
 
Uteluftsventilerade vindar kommer följa uteluftens fukthalt, vilken kan vara rejält blöt i längre perioder. Jag är med lfs-web.se om att inte ha någon ventilation alls (hygrometer är alltid bra).
 
Farmor Anka skrev:
Uteluftsventilerade vindar kommer följa uteluftens fukthalt, vilken kan vara rejält blöt i längre perioder. Jag är med lfs-web.se om att inte ha någon ventilation alls (hygrometer är alltid bra).
Då får det vara som det är. Ventilation uppe vid takfoten i och med att panelen slutar där. Inget annat.
Ska se till att övervaka vad som händer på vinden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.