Vi håller jui på säljer vårt nuvarande hus. Tyvärr är det inte lika effektivt som i Stockholmsregionen, utan det är visning "lite nu och då". Hus skall jag göra som säljare - vara hemma eller hålla mig borta? Vi säljer med mäklare så det är bara att välja. Men vad uppskattar köparen mest? Att få "snoka runt" själva utan att känna att vi stör, eller att vi finns tillgängliga för eventuella frågor? Känns det ointresserat om vi inte är hemma? Knepigt detta... Tacksma för lite input! :)
 
Det låter lite som försäljningar (i allmännhet) brukar gå till i våra krokar, dvs. huset säljs vanligtvis inte på första visningen.
I de fallen tycker jag, att jag som kund uppskattar att få se huset första gången utan ägaren närvarande, den ev. andra gången ;) tycker jag det är positivt att säljaren är med så att man har möjlighet att ställa lite mer ingående frågor.

//Christina.
 
byggimpert skrev:
I de fallen tycker jag, att jag som kund uppskattar att få se huset första gången utan ägaren närvarande, den ev. andra gången ;) tycker jag det är positivt att säljaren är med så att man har möjlighet att ställa lite mer ingående frågor.
Håller med Christina ;)! Många mäklare är av samma åsikt.
 
F
Jag har gått på oändligt många husvisningar och jag tycker oftast det är skönt om ägarna inte är hemma. Då kan man känna sig mer avslappnad när man går runt och tittar. Mäklaren ska dock kunna svara på alla frågor eller återkomma med svar senare.

Men det är otroligt viktigt med en bra mäklare också. Du ska verkligen träffa flera innan du bestämmer dig för vi har stött på så många konstiga mäklare under våra turer i jakten efter ett hus.

Vi köpte dock vårt hus av säljaren direkt då han hade en privat visning för oss. Han höll sig undan hela tiden vilket var perfekt och svarade på de frågor som vi ev. hade. Affären gjorde vi dock upp med en mäklare vilket kändes skönt.

Lycka till!
 
Vi var inte hemma vid första visningen, men de som verkligen var intresserade kom på en andra visning när vi var hemma och kunde svara på eventuella frågor osv. Passade i alla fall oss och de som till slut köpte huset bra. De var så mycket folk på första visningen att man i alla fall inte hunnit prata med så många. På andra visningen kom ca 4-5 familjer och då hann vi i alla fall inte prata riktigt bra med alla. Blev i alla fall en ordentlig budgivning, för att vara i våra trakter.
 
Jag skulle uppskatta om ägaren inte var hemma vid visningen.

Om ägaren är hemma måste mäklaren informera om det tycker jag, Vi var nämligen på en visning där ägarna satt och tryckte i rummet längst in i huset och efter att ha gåttrunt och kommenterat och sågat vissa saker så upptäckte vi att de var hemma *pinsamt* !!!

Mäklaren hade inte sagt ett ljud om att de var hemma !!

De mäklare jag talat med föredrar att ägaren inte är på plats. Man kan ju nås på mobil om det skulle vara frågor som måste besvaras bums !

 
Tack för alla svar! :D

Vi gjorde så att vi höll oss hemifrån. Men nu lär det inte bli fler visningar på ett tag, eftersom vi fått en vattenskada (förb*** diskmaskin! >:( ) så hela köket är upprivet. >:( Ska nog passa på och försöka få badrumsmattan bytt också när de ändå håller på (fast betala för det alltså! *S*) och sen får vi börja om med visningar igen. TYPISKT!!! :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.