Hur löser man följande på bästa möjliga sätt:
På fasaden som vätter mot väster behövs både fasta- och öppningsbara fönster. Alla fönster ska linjera, men eftersom fasta fönster har mycket smalare båge än de öppnigsbara kommer de således inte linjera. Finns det fasta fönster som på utsidan ser likadana ut som öppningsbara?

Det finns väl inga produktionstekniska hinder som gör att man inte kan tillverka fasta- och öppningsbara fönster, och använda sig av en lika bred fönsterbåge, inte sant?
 
Detta är den största anledningen att välja VELFAC fönster. Alla produkter, öppningsbara fönster, fasta fönster, skjutdörrar och altandörrar har precis samma karm. Karmen är av aluminium och kan fås i vilken kulör som helst..
;)
 
Jag måste ha tänkt lite fyrkantigt och inte alls bortom Elitfönster, SP, och Traryd.
Vet du hur VELFAC ligger prismässigt? Allt under Elitfönster-nivån är acceptabelt.
 
Hej!

Ekstrands fönster kan du få med samma karmyttermått för öppningsbara och fasta. De fasta får naturligtvis smalare karmar och därmed lite större glasyta. Men det är inga problem att linjera dem mot fönsterfodren. Vi har kört med deras "Sverige-fönster" och tycker att det ser bra ut.

/pinebar
 
pinebar skrev:
Hej!

Ekstrands fönster kan du få med samma karmyttermått för öppningsbara och fasta. De fasta får naturligtvis smalare karmar och därmed lite större glasyta. Men det är inga problem att linjera dem mot fönsterfodren. Vi har kört med deras "Sverige-fönster" och tycker att det ser bra ut.

/pinebar
Det är ju inte karmyttermåttet och fönsterfoder som är problemet? Alla tillverkare har ju samma karmyttermått på fasta och öppningsbara fönster. Det är ju bågdagbredden ("glasmåttet") som skiljer.
 
MathiasS skrev:
Det är ju inte karmyttermåttet och fönsterfoder som är problemet? Alla tillverkare har ju samma karmyttermått på fasta och öppningsbara fönster. Det är ju bågdagbredden ("glasmåttet") som skiljer.
Mycket riktigt. Jag har också funderat varför man inte kan få fasta fönster i en fuskbåge, så att ett fast fönster ser ut som ett öppningsbart, och på så sätt inte skiljer sig från andra fönster. En annan sak värt att notera är att bågbredden för öppningsbara resp. fasta fönster kan variera kraftigt. T ex ERA Fönsters båge är 56mm (fast) och 105mm (öppningsbart), medan Kungsfönster påstår ha 53mm (fast) och 66mm (öppningsbart).
 
OK, då förstår jag.

På vårt hus syns det inte så mycket att karmbredden är lite olika. Om det nu är så viktigt får ni väl köpa alla fönster som sitter nära varandra öppningsbara och låta bli att öppna dem som ni inte vill öppna då. Det blir ju så klart dyrare, men om ni tycker att det är viktigt så kanske det är värt det.

/pinebar
 
pinebar skrev:
OK, då förstår jag.

På vårt hus syns det inte så mycket att karmbredden är lite olika. Om det nu är så viktigt får ni väl köpa alla fönster som sitter nära varandra öppningsbara och låta bli att öppna dem som ni inte vill öppna då. Det blir ju så klart dyrare, men om ni tycker att det är viktigt så kanske det är värt det.

/pinebar

Jag kan personligen tycka att detta inte är så jätteviktigt för fönster som inte sitter omedelbart nära varandra. Det som däremot är väldigt viktigt, och något man verkligen borde lägga tid på, det är att få ev spröjsning att se bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.