Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska lösa uppvärmningen av mitt källarbadrum...

Golvytan är ca 7 kvadratmeter och ska bli klinkrad. Det ska rymmas ett badkar, dusch och tvättställ. En av väggarna är yttervägg och utanför är det gillestuga och gästrum. Jag räknar med att sulan är oisolerad (byggd runt 1977-78).

Om jag förstått allt jag hittat om detta så är det bästa att INTE lägga golvvärme. Det vore också det bästa för mig då jag inte vill tappa takhöjd, det är ju trots allt i en källare.

Idag värms utrymmet upp av två små radiatorer (fjärrvärme). Är det fel av mig att skippa golvvärme helt och istället satsa på två större (större än idag) radiatorer?

Jättetacksam för kritik, synpunkter på detta!!!
 
Radiatorer fungerar fint! Golvet kommer bli kallt så lägg ut några snygga mattor där man går mest.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Kanske en radiator och en handdukstork?
I duschen blir golvet varmt så fort man börjar spola vatten så det behöver man inte oroa sig för.
 
Tack för svaren!

Det finns ju numera snygga radiatorer som man hänger på väggen. Ser nästan ut som speglar. Är det viktigt att bägge radiatorerna hamnar nere vid golvet?
 
Jag fixade också källarbadrum med exakt samma inredning som du har. Trodde at golvvärme var bra och la in elektriska slingor, med timer t o m. Men det var bortkastade pengar.
Installerade en överdimensionerd radiator med tre lager vid ytterväggen och det blev det trevligaste rummet i hela huset. De pengar du spar för golvvärme kan du spendera för en riktigt snygg radiator.
 
Visst är de snygga!
Effekten anges ju som 665 W per styck. denna effekt på vattenburna element är myhcket starkt breroende på rumstemperaturen och temepen på framledningsvatten.Du får gräva i de tekniska beskrivningar för vilka temperaturer detta är räknat (jag orkar inte det nu). Har du värmepump som värmer vattnet för värme så kan det vara skralt.
Sedan beror det ju mycket på rummets värmeförluster utåt.
Ett element avger värme på två sätt: konvektion (kopplat till luftrörelser) och strålning (det du känner i ansiktet när du tittar i en lägereld). För värmekänslan på fötterna och uppvärmning av golvplattorna är strålning ganska viktig. Nu är det tyvärr så att dina förspeglade element strålar väldigt lite (pga den glänsande ytan) så jag antar att komfortkänslan kommer vara mindre än vid element med en målad yta. Jag skulle ha valt ett mörklackad element.
 
Rent ekonomiskt tror jag du lurar dig själv om du ska brassa på element tills golvet känns varmt. SÅ dyrt är det inte med golvvärme. Mitt badrum på 15 m2 drar 1600 kWh om året, och då har jag stängt av alla övriga element i källaren. Jag tycker det gör jätteskillnad, särskilt i stora badrum där man verkligen går på golvet. Angående den omvända fuktvandringen som det är mycket tal om så verkar ingen ha haft det problemet, varken här på forumet eller badrumshantverkarna kunde hitta någon med det problemet i källarbadrum, utan det är med platta på mark det kan ske.

Jag gjorde en tråd om mitt källarbadrum där diskuterades omvänd fuktvandring och kostnader för uppvärmning.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/230251-golvvarme-i-kallare-med-oisolerad-platta-vad-kostar-det-egentligen-har-ar-svaret.html
 
En källarplatta är ju samma princip som platta på mark; man kan t o m säga att det är platta på mark.
 
En källare ligger under mark och har alltså isolering(en temperaturgradient) mellan golvet (plattan) och utetemperaturen, medans en platta ju ligger på marken och inte har det. Om det sedan är "i princip" samma låter jag vara osagt, men när det gäller isolering och fukt är det två helt olika konstruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.