Hej!

Behöver lite tips och råd inför mitt uterummsbygge!

Ska bli 7,2 x 3m, valmat tegeltak, golvvärme via värmeväxlare, och helst torpargrund.
Rummet kommer oftast inte vara uppvärmt vintertid.
Kommer också vara en passage för att komma in i huset.

1 Vad för golv kan jag ha?

2 Har tittat på isolerfönster från skånska byggvaror, någon som har provat dessa?

3 Vill ha pardörrar i glas/alu som tål daglig användning. någon som har några erfarenheter?

Tacksam för svar!
 
Hoppas du gör en tråd när bygget startar. Finns nästan inga projekt trådar ang uterum här. Golv borde du kunna ha precis som inne? Jag ska ha isolerat golv med laminat i mitt uterum. Har kollat på skånska byggvaror på deras Isolent design men frun och hennes bröder jobbar på Santex så jag kan nog få ett av dem till samma pris. Lycka till med ditt uterum :)
 
Hej!

Kul att någon svara!

Eftersom rummet inte kommer vara uppvärmt jämt kommer det ju ofta vara fuktigt under höst/vinter.
Därför har jag kommit fram till att gjuten platta med klinker är det bästa alternativet.

Har kollat vidare på fönster och nu lutar det åt 2-glas partier från willab garden.

Alu/glas dörr som tål dalig trafik och fukt från bägge håll har jag bara hittat en och det är kronfönster Royal.
Blir nog bara en enkeldörr som det ser ut nu då glaspartierna ändå går från golv till tak!

Ska försöka få upp en ritning också!

Skriv vad ni tycker!! uteplats peter3+3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir riktigt spännande att följa ditt bygge. Jag har ett badrum som måste göras iordning först så mitt uterum blir nästa sommar. Fast när jag tänker efter så går de nog mer under inglasad alltan då taket på huset redan går ut över altanen så jag behöver bara bygga väggar och skjutdörrar åt ett håll. Jag kommer ha ett vår-sommar-höst uterum som inte kommer vara uppvärmt mer än infravärme. Men svärföräldrarna har laminat i sit uterumt som inte är uppvärmt och det har inte varit något problem. Fast eftersom du har golvvärme så blir nog klinker bra :)
 
Jag byggde ett isolerat med willab wg62eco. dom fungerar bra till vad man betalade. har ej uppvärmt året om men frostfritt. satt där i jul och nyår. fungerade bra med en massa kondens vid golvskenorna. lade fuktspärr mm imot skenan och ut 10 cm på golvspånet. ytskikt har jag ej bestämmt ännu. vid fönstrena gjorde jag en speciallösning med en bottningslist och fog så det blev en fas ner mot skenan, fungerat bra inget vatten kommer ut mot träytorna.
 
Nu har jag beställt skjutpartier wg50 och en aluminiumdörr Royal!
Willab har ju 20%nu så det passade ju bra!

Säljaren jag pratade med på willab sa att det blir mycket kondens på insidan om man värmer upp när det är kallt ute. Det hamnar i någon ränna sa hon.
Vet inte om det kan gå att sätta någon slang eller något för att slippa få ut det på golvet?

Trodde laminat skulle svälla och bukta sig av fukten men jag kanske har fel!
 
Det beror ju på vilken typ av uterum man har. Min altan är 1.7m ovanför marken så det kommer inte vara speciellt fuktigt i mitt uterum. Jag kommer ha isolerat golv, tak och väggar. Om du inte använder uterummet så kommer det inte vara så fuktigt på vintern. Luftfuktigheten är ju minimum på vintern, max på sommaren
 
Jag skulle aldrig använda laminat i en hall med all blöta som alltid dras in. (Det blir väl ytterhall/veranda?)
Laminat sväller upp i skarvarna. Det är bara en tidsfråga, samt ev är resningen (mm i höjdled) beroende på kvalitet, men resning blir det alltid med tiden.

Betongplatta och klinker låter bra.
 
Ytterhall? Vi pratar väll om uterum? Mina föräldrar har laminat ända fram till ytterdörren och de har aldrig hänt något. Och som jag skrev har svärföräldrarna det i sitt ouppvärmda uterum. Inga problem. Jag kommer lägga det i vårt uterum. Jag får väll ge besked hur de går. Klinker går ju bara att ha om man har golvvärme, annars förfryser ju fötterna
 
Jo det blir ju lite som en ytterhall i och med att det blir en passage för att komma in i huset.
Fukten i ett sånt här utrymme kommer väl av ständigt temperaturskillnader. och blöta skor förstås!

Någon som vet hur mycket man ska lägga ner sig på ventilation i ett sånt här rum?
 
Den rännan dom pratar om är en kondensvagga..fungerar vid dom dörrarna som ej ligger närmast innerspår. då leder underskenan kylan så du får kondens på utsidan den mot golvet. där lade jag en fuktspärr mm så det inta skall skada golvet. jag fick även borra hål i en skenprofil från vaggan till första rännspåret en bit bortanför första dörren/fönstret, för om det blåste och regnade så ville det gärna nästan svämma över då det inte är helt tätt.
 
Lmob skrev:
Den rännan dom pratar om är en kondensvagga..fungerar vid dom dörrarna som ej ligger närmast innerspår. då leder underskenan kylan så du får kondens på utsidan den mot golvet. där lade jag en fuktspärr mm så det inta skall skada golvet. jag fick även borra hål i en skenprofil från vaggan till första rännspåret en bit bortanför första dörren/fönstret, för om det blåste och regnade så ville det gärna nästan svämma över då det inte är helt tätt.
Här skulle en bild på din modifiering sitta finfint......
 
Tror jag hajjar hur han menar men en bild vore kalas!
 
gh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fwe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske svårt att se men det första kortet är ett fönster och där ligger en bottningslist under fogen , och den sluttar ner mot rännan så om det blir kondens så åker det ner i rännan istället för ut på fönsterbrädan. det andra är vid golvet och där är det oxå en bottningslist och fog sedan en självhäftande fuktspärr sedan målat, så blir det kondens där så gör det inget. skall ha en uterumsmatta på golvet, mjukt och gott att gå på..och mattan tänkte jag låsa fast med en alulist som går ner i det första spåret och ut över mattan.en liten 90 graders profil..
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Konstigt att dom inte gjort någon dränering där från fabrik, kommer nog att göra lika dant på mina när det blir dags!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.