Chansar på att detta är rätt delforum.. (passar det bättre någon annanstans, flytta gärna tråden)

Men jag skulle vilja veta hur man gjuter stolpar/betongpelare (gärna runda) som kan bära upp en balkong?

Det är kanske 140-150 cm upp till altandörren (rör sig om en 4-6 pelare).. och sen ska de ju ner i marken en bit också antar jag ;)

Någon som kan förklara lite hur man ska tänka/göra? :)

Vill man göra det själv eller vill man leja ut det?
Har ni något hum om priser på att göra något dyligt? (själv vs utlejt)

Tack på förhand,
MVH Sandra
 
Hej
Man måste bygga en rund form för det första, och det kan vara meckigt om man ska böja plyfa till en rund form. Alternativt att man bygger med vanliga formbrädor så det blir typ en rund form.
Ställer ganska höga krav på utförandet. Svårt att komma åt och vibrera betongen längst ned i formen pga armering om du tänkt göra det själv. Lätt att det bli blåsor i betongen.
Fundamenten kan du gjuta själv, de ska ned till frostfritt djup, cirka 1,1 m i Skåne.
Hör med en betongtillverkare typ Finja betong, de kan göra runda prefabricerade betongpelare.
 
M
Det enklaste till själva pelarna borde väl vara gjutrör:

http://www.woody.se/Anlaggningar/Frobergs/Konsument/Produkter/Grund-MuraGjuta/Formror/

När du har ett fundament av något slag fixat: ställ röret på plats, släng i ett par slevar betong, häll lite singel/makdam runt röret så det fixeras i sidled, loda in med vattenpass, staga upp, kapa av i rätt höjd, skjut ner armeringsjärn (minst 3 st najade så de blir jämnt fördelade bredvid varandra hela vägen), fyll på med betong (hela röret på en gång, inga skarvar!). Vibba och kontrollera med pass med jämna mellanrum(ev. justera)

Typ...
 
Glöm inte att pelare till balkong gör att huset yta ändras vilket då kan kräva bygglov (eller möjligen attefalls tillbyggnad)
 
MaxPax skrev:
Det enklaste till själva pelarna borde väl vara gjutrör:

[länk]

När du har ett fundament av något slag fixat: ställ röret på plats, släng i ett par slevar betong, häll lite singel/makdam runt röret så det fixeras i sidled, loda in med vattenpass, staga upp, kapa av i rätt höjd, skjut ner armeringsjärn (minst 3 st najade så de blir jämnt fördelade bredvid varandra hela vägen), fyll på med betong (hela röret på en gång, inga skarvar!). Vibba och kontrollera med pass med jämna mellanrum(ev. justera)

Typ...
Kanske skulle säga att du skulle förklara för en 5-åring ungefär.. :x haha.. :surprised:

Okej, steg ett.. man gör alltså ett fundament/plint..whatever först (med allt vad det innebär av rätt frostfritt djup, dränering, grus osv runt ..).. helt separat från själva betongpelaren?

..och sen när man är klar med det - först DÅ ska man tänka på själva betongpelaren? (trodde man gjöt hela balunset på en gång..dvs själva fundamentet och pelaren i ett..).. där ser man *i got that part*

Sen fattade jag även det där med att få saker o ting rakt genom att loda in med vattenpass osv och se till att rören håller sig på plats medan det torkar..så jag inte får lutande tornet i pisa.. :D

Men sen får jag nog backa lite och fråga om armeringen och själva starten av rören.. kanske är helt uppenbart egentligen, men eftersom det inte är det för mig haha så måste jag fråga! Hur långt ner börjar man med röret eg? Jag menar sätter jag upp träpelare så kan jag ju tex gjuta in en stolpsko eller liknande och sätta stolpen i.. och den är ju oftast en bit upp i luften så att säga.. men tom jag ser problemet med att börja gjuta i luften.. :wow:

Och nästa fråga är hur jag får de där två delarna att hålla ihop .. armerar man imellan dem (gjuter in nått i "fundamentet" från början, innan man börjar med röret..)?

Får nog börja med dom frågorna medans resten sjunker in..
Tack för inputen i min tråd :)

MVH Sandra
 
Redigerat:
Plutus skrev:
Glöm inte att pelare till balkong gör att huset yta ändras vilket då kan kräva bygglov (eller möjligen attefalls tillbyggnad)
Eller så bor man (numer) mitt på landet bland åkrarna bara.. där de för en gångs skull är lite frikostigare med vad man får göra på sina hus..utan bygglov.. :)

Men innan vi väl startar ska jag nog faktiskt ringa o kolla för säkerhetsskull (även om jag vet att vi får sätta in både fönster och bygga ut typ 30 m2 om året utan lov..).. surt om det slår tillbaka o biter en i rumpen ;)

Tack för påminnelsen!

MVH Sandra
 
M
Jag skrev inget om fundament för det är så olika beroende på markens beskaffenhet, hur mycket last det skall tåla etc, kanske det är berg en bit ner så har du naturligt fundament, är det en blöthåla är det bra om det dräneras, osv osv. Dessutom finns fler här som kan mycket mer än mig om detta och kan beskriva bättre, så jag hoppas att någon av dem flikar in sig här.

Bra är det att ha ett järn som sticker upp från fundamentet och binder samman, ja...
 
T
Som MaxPax skriver så är det ju lite olika hur man gör från början beroende på markförhållanden men det går absolut att gjuta allt på en gång.

Finns det berg nära markytan så är det bra att gräva ner till berget och sätta en dubb eller ett par där du ska ha pelaren och sen ställa dit röret(skär till underkanten så det inte "glipar" för mycket. Sen sätter du i armeringen och fyller upp med betong.
Om det inte finns berg så gräver man en grop, fyller upp med lite singel/makadam i botten och ev markisolering, ställer dit röret och fixerar i lod innan du sätter i armeringsjärn och fyller upp med betong. Glöm inte att vibrera gjutningen(typ knacka på röret) för att betongen ska fylla upp röret utan hålrum.
Storleken på hålet beror så klart på hur lös marken är då det ska bli en "fot" längst ner som bär vikten. I fast pinnmo räcker nog 50 cm diameter men väldigt lös lera kan kräva större diameter. Sen beror det lite på lasten också.

En enkel beskrivning finns här, det enda att tänka på är att ha ett längre rör för din höjd än om man gör en hel pelare och inte bara en plint.
http://www.viivilla.se/bygg/glasbetong/sa-gjuter-du-plintar/

I den här beskrivningen finns även lite tips samt beräkningsunderlag för mängden betong för olika stolpdiametrar samt längd
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5005-1.pdf

Sen är det ju aldrig fel med en stolpsko eller liknande i toppen för att fästa bärlinan för balkongen i(dvs den/de underliggare som ska bära upp reglarna som du sen skruvar trallen i).

Höjden på stolparna och var du ska justera in stolpjärnen är ju lite beroende på hur högt du ska ha trallen jämfört med dörren och hur du bygger upp regelverket som bär trallen. Det är ju olika beroende på hur stor balkongen är, vilka dimensioner man ska använda :)

Ett bra sätt att få till höjden mellan stolparna är att väga in det med laser eller murarsnöre på läkt som slås ner i marken för att sedan justeras med vattenpass som du kan mäta mot/jämföra med.

Så pass låga som dina stolpar ska vara så skulle inte jag göra dem i två delar utan gjuta dem i ett stycke.

Hoppas du har fått svar på dina frågor - annars får du ställa fler frågor om det som känns oklart :)
 
...(även om jag vet att vi får sätta in både fönster och bygga ut typ 30 m2 om året utan lov..)...

vad är det för konstigheter?
 
Thomas_Blekinge skrev:
...(även om jag vet att vi får sätta in både fönster och bygga ut typ 30 m2 om året utan lov..)...

vad är det för konstigheter?
Konstigt och konstigt.. (?)
Lägger in lite allmän info då..

Länk till boverket: Klicka här

Uttdrag ur första delen..

"Det finns vissa undantag från kravet på bygglov om du har ett en- eller ett tvåbostadshus. Du kan få bygga uteplatser, skärmtak, friggebodar, tillbyggnader, uthus, murar och plank utan bygglov. Du kan även få göra fasadändringar och bygga två takkupor utan lov.

Du behöver inte bygglov men måste göra en anmälan till byggnadsnämnden och invänta startbesked om du ska bygga ett så kallat Attefallshus, en tillbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter eller inreda en ytterligare bostad i ett enbostadshus.

De bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter om inte de grannar som berörs medger det. Godkännandet bör vara skriftligt. Nekar grannarna får byggnadsnämnden avgöra genom att du ansöker om bygglov.

Om din fastighet ligger på landsbygden kan du även få göra mindre tillbyggnader av både huvudbyggnaden och komplementsbyggnader och bygga nya komplementsbyggnader som till exempel garage, gäststugor och växthus samt murar och plank utan bygglov eller anmälan..."


Ytterligare ett uttdrag från sidan..

"Tillbyggnader och komplementbyggnader utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse

Om din fastighet ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse behöver du i vissa fall inte bygglov om du ska göra mindre tillbyggnader av bostadshus och komplementbyggnader. Det beror på var din fastighet ligger. Du får också bygga helt fristående komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset, men de får inte dominera över det ursprungliga huset. Murar och plank i omedelbar närhet av bostadshuset kräver inte heller bygglov. Men om du bygger närmare gränsen än 4,5 meter måste berörda grannar medge det. Medgivandet bör vara skriftligt. Byggnadsnämnden kan svara på om du får göra tillbyggnader, komplementbyggnader, murar och plank utan bygglov på din fastighet och i så fall hur stora de får vara."


Sedan har ju varje kommun lite egna tankar och idéer om vad de tillåter och inte.. så på vissa områden kan de vara ännu snällare.. (y)

Sen kan man ju alltid tolka saker och ting/text på olika vis, därför det kan vara bra att fråga dem om man är osäker.. (så det inte blir fel)..

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Testarn skrev:
Som MaxPax skriver så är det ju lite olika hur man gör från början beroende på markförhållanden men det går absolut att gjuta allt på en gång.

Finns det berg nära markytan så är det bra att gräva ner till berget och sätta en dubb eller ett par där du ska ha pelaren och sen ställa dit röret(skär till underkanten så det inte "glipar" för mycket. Sen sätter du i armeringen och fyller upp med betong.
Om det inte finns berg så gräver man en grop, fyller upp med lite singel/makadam i botten och ev markisolering, ställer dit röret och fixerar i lod innan du sätter i armeringsjärn och fyller upp med betong. Glöm inte att vibrera gjutningen(typ knacka på röret) för att betongen ska fylla upp röret utan hålrum.
Storleken på hålet beror så klart på hur lös marken är då det ska bli en "fot" längst ner som bär vikten. I fast pinnmo räcker nog 50 cm diameter men väldigt lös lera kan kräva större diameter. Sen beror det lite på lasten också.

En enkel beskrivning finns här, det enda att tänka på är att ha ett längre rör för din höjd än om man gör en hel pelare och inte bara en plint.
[länk]

I den här beskrivningen finns även lite tips samt beräkningsunderlag för mängden betong för olika stolpdiametrar samt längd
[länk]

Sen är det ju aldrig fel med en stolpsko eller liknande i toppen för att fästa bärlinan för balkongen i(dvs den/de underliggare som ska bära upp reglarna som du sen skruvar trallen i).

Höjden på stolparna och var du ska justera in stolpjärnen är ju lite beroende på hur högt du ska ha trallen jämfört med dörren och hur du bygger upp regelverket som bär trallen. Det är ju olika beroende på hur stor balkongen är, vilka dimensioner man ska använda :)

Ett bra sätt att få till höjden mellan stolparna är att väga in det med laser eller murarsnöre på läkt som slås ner i marken för att sedan justeras med vattenpass som du kan mäta mot/jämföra med.

Så pass låga som dina stolpar ska vara så skulle inte jag göra dem i två delar utan gjuta dem i ett stycke.

Hoppas du har fått svar på dina frågor - annars får du ställa fler frågor om det som känns oklart :)
Tackar tackar, kommer säkert fler frågor så småningom.. just nu är det tillräckligt med info för att försöka smälta i huvvet hehe.. det är när dom landat frågorna kommer ;)

En liten snabb fråga om ev inlejd hjälp har jag dock.. vem vänder man sig till om man vill ha hjälp med ett sån projekt (gjuta pelare..) ?

Än en gång, tack..

Ha en trevlig dag!!
MVH Sandra
 
De flesta byggfirmor bör klara det.
 
mexitegel skrev:
De flesta byggfirmor bör klara det.
OK tack! (y)

Kanske rent av ska fråga våra hustomtar (tillika snickare..) om saken när de kommer och river ut vårt kök/köksgolv..? De kanske gör sånt också, eller så vet de kanske någon annan som gör det i trakten..

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.