Jag har kommit över en Luna Electronic TR100 och börjar fundera på att smälta lite elektroder med den.
Jag har ingen erfarenhet av svetsning och funderade därför på vilken sorts elektroder man bör köpa och om man kan köra på en 10A säkring eller om man måste sparka på elektrikern så att jag får upp ett 16A uttag i garaget.

Nu kommer säkert någon skriva att jag borde lägga svetsen på tippen och köpa mig en MIG-svets istället men det är inget alternativ så bemöda er icke med detta.
 
  • Gilla
Fbygg
  • Laddar…
Vad är det för sorts svets, likström/ växelström?
Tändspänning?
Strömområde?

Ett grundtips är OK 46.00 eller OK46.16

Låt dig inte övertalas att köpa 43.32
Själv använder jag Oerlikon spezial men det är en lite knepigare tråd att svetsa med.

Protte
 
Tveksamt om en så liten svets orkar hålla en 48.00 brinnande.
Det är en enfasmaskin och levererar inte världens bästa likström, men det går ju att prova.

Protte
 
10a då går de ju bra med 2,5or om du ska svetsa längre stund, ska du upp på 3,2or brukar de vilja slå ifrån efter en stund, å behöver 16a för längre svetsning. Ja kör med esab ok48. Bra grejer de.

Den där oerlikon special är väll lite sisådär med, en kass pinne om man ser ur hållfasthets synpunkt. Vi testade dom på jobbet en sväng, men dom va inte godkända att använda.
 
Provade Oerlikon special för några år sen och dom vill man inte prova igen hittade inga fördelar jämfört med en ok 48,00. Finns det inte 16 ampere 3 fas i garaget ?
 
Nu har jag kollat lite närmre på lådan och kan därefter inte säga om det är en likström eller växelström.

Efter Luna-märket är det en symbol för en diod i ring med ett extra ben om det är till någon hjälp.

På typskylten går att läsa:

Typ: 100
Anslutning: 220 V f.50Hz
Reglerområde: Amp 30-100
Tomgångsspänning Volt 50
Svetsström vid 60% interm. Amp. 60
Svetsström vid 20% interm. Amp. 100

Edit: Hittade en bild på Tovek på en likadan http://www.tovek.se/auktioner/nätau...mars/elsvets-luna-tr100/75519/?itemExecuted=1
 
M
Om det är DC så kan nog OK48.00 bli smått svårtänd med så låg tomgångsspänning, men det är den enda elektrod jag kan rekommendera till vanligt stål, svets-amatör som jag är.

Hur ser anslutningarna ut till elektrodhållaren och jorden? Står det + och - på dem så är det nog likström, eller?
 
Skulle gissa att det är likström med tanke på storleken och tyristorersymbolen. Troligen en tidig tyristorstyrd svets.
 
I
Ja, till 99,9% en tyristorstyrd.
bdol006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyhet på 70-talet men utveklades av Kemppi på 60-talet. http://www.kemppi.com/inet/kemppi/contman.nsf/Print/BC6343B865CB6A94C22571A70034EF6E?OpenDocument

Vilken tråd? Det handlar nog mycket om vad man ska svetsa. OK48.00 är en bra tråd till det mesta, kan vara lite svårtänd efter första avbrottet, ett tips är att ha något hårt, som en sten eller dyligt att knacka av slaggen som belägger elektrådens ände mot. Beroende på typ av svets kan den även "klistra". Minns den gamle transformatorn, rent hopplös om man inte använde specialtråd eller rostfri, men i ditt fall bör det mesta gå.
http://www.tenico.se/tips/tips17.htm
Har du någon verkstad i närheten kanske du kan handla enstaka trådar, dels för att se vilken du trivs bäst med men också för att konstatera att svetsen är hel innan du investerar mera.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.