Det hus vi planerar att bygga kommer att stå tom långa perioder, mestadels vintertid. Vad väljer vi för värme då?Huset vi tittat på har golvvärme men är det så klokt att välja det. Vem behöver golvvärme på sommaren? Men vad väljer man ???? Någon som är tipssugen??
 
Direktverkande el typ oljefyllda element och FTX-aggregat?
 
FIX-aggregat??? ??? Vad är det? :-/
 
FTX var det visst Ursäkta... :-/
 
Det är ett värmeåtervinningsaggregat, den värmer upp inkommande luft med utgående. Du hittar en hel del trådar om FTX om du söker....
Tanken från min sida var att bara ha ett enkelt och billigt uppvärmningssystem med schysst ventilation som ändå erbjuder en bra ekonomi när ni väl är där. Det beror förstås på; är ni där extremt lite så kan det nog vara svårt att räkna hem FTX-aggregatet.
 
Tack för tipset kalle, men ärligt; jag blev inte klokare..är det bra och hur länge har det funnits? Hur dyrt är ett sådant här FTX system?
 
Jo-o. Du blir klokare hela tiden!  :)

Personligen är jag heltorsk på FTX-aggregat.
De har väl funnits länge, det är ju egentligen bara en värmeväxlare....om än effektiv.
De kostar mellan ca 9000:- (Luftkuben 100) till ca 19000:- ( Villavent VM2) plus rör, genomföringar, ljuddämpare,  kondensvärmare och monteringsdetaljer..

Men ska huset stå tomt större delen av vintern kan det vara en overkill...
 
Vad skiljer egentligen pelletskaminen från braskaminen?
 
Vilket är mest ekonimskt respektive smidigast att använda? Kräver inte pellets en stor förvaringsanordning ( veden kan ju ligga ute ).
 
OK tack för informationen...nu har jag blivit intresserad av pelletskamin ;)
 
Men åk och lyssna på en i drift först. Vi tyckte att fläkten lät alldeles för mycket, och dessutom vid en för örat väldigt jobbig frekvens. Fram till dess hade jag vilda planer på att bygga in ett matarrör i väggen och ha en stor behållare på vinden, men pga fläktbullret blir det en vanlig braskamin för oss.

Jag tyckte jag läste härommånaden att regeringen skulle slopa skattebefrielsen på pellets. Vet någon mer?
 
Jodå allt skall kollas mycket noga innan vi slår till :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.