Hej Gott Folk!

Mitt första inlägg här. :)

Har ni några tips på bra och billiga larmsystem?
Är väldigt osugen på att betala Verisure / Securitas startavgift och abonnemangsavgift.
 
tommib
Vad är syftet med larmet?
Billigt och bra hör inte riktigt hemma i samma mening (för värdet av billig som jag misstänker att du menar).
Jag har precis installerat ett DSC PC-1864 med lite utbyggnadsmoduler hemma. Jag hade redan två manöverpaneler från det gamla larmet samt två PIR. Trots detta gick hela kalaset på minst 10kkr och då har jag installerat och programmerat själv. Larmet är importerat, att köpa samma som jag köpte här hemma i Sverige skulle nog gått på minst 5kkr till.
På Ebay finns massor av kinalarm till en billig penning men kvaliteten är därefter...
 
tommib skrev:
Vad är syftet med larmet?
Billigt och bra hör inte riktigt hemma i samma mening (för värdet av billig som jag misstänker att du menar).
Jag har precis installerat ett DSC PC-1864 med lite utbyggnadsmoduler hemma. Jag hade redan två manöverpaneler från det gamla larmet samt två PIR. Trots detta gick hela kalaset på minst 10kkr och då har jag installerat och programmerat själv. Larmet är importerat, att köpa samma som jag köpte här hemma i Sverige skulle nog gått på minst 5kkr till.
På Ebay finns massor av kinalarm till en billig penning men kvaliteten är därefter...
hehe precis, det är bara i en utopisk värld billig och bra går ihop. :)

Vill betala så lite som möjligt för något som är tillräckligt bra menar jag. Syftet är att det ska larma vid inbrott, samt avskräcka inbrottstjuvar.:)

Ska titta på ditt system, är helt grön på larm men om 10k behövs för ett bra system så är det en väl värd investering tycker jag. Inte sugen på ebay, vill gärna kunna reklamera produkterna och vara skyddad som konsument.

Är det stor skillnad på från PIR sensor till PIR sensor? Har nämligen 2st gamla som jag har från min gamla butik. :)
 
tommib
Troligen skillnad, jag kan för lite om dem i detalj. De jag har (DSC Bravo 6 samt DSC PIMSK-103) fungerar bra. Jag köpte stora delar av mitt larm på Ebay, men kända prylar. I Sverige kostar det mer. I USA kostar det mycket mindre men du åker på tull om du inte har en polare där som kan skicka...
Ska larmet bara låta eller ska du få en indikation på att det har skett något? I så fall krävs det någon form av kommunikator, typ BGSM-120 (är den billigaste, runt 2kkr). Ett larm som är självinstallerat och inte har klistermärken avskräcker sannolikt inte särskilt mycket. Inte ett "proffslarm" heller egentligen. Inbrottstjuvar är klara på 5 min, det tar betydligt längre tid för dig/väktare att komma på plats. Jag har mitt larm för att få veta om någonting har hänt så att jag behöver åka hem och klistra igen fönstret samt som trygghet för sambon (skalskydd som går att slå på när hon är hemma ensam).

Räkna med 15-20 kkr för något som är bra och relativt heltäckande.
 
Larm är förlegat, tjuvarna skiter i det, eller gör inbrott utan att larmet går. Flera av mina grannar har råkat ut för detta, några har haft upprepade inbrott, trots larm kopplat till larmcentral.

För min del är nästa steg nu att sätta upp kameror som tittar ut genom fönstren, väl valda fönster. Tillsammans med en liten dekal som säger "Läser du detta, är du redan filmad".
Kamerorna jag kollat på har även rörelsedetektion, så de kan "larma" när de upptäcker rörelse. På så vis kan man ha lite koll på om det är någon som smyger runt huset när man inte är hemma, även om inget händer.

Jag räknar med att det kommer att få även den mest härdade tjuv att välja ett annat hus.

Men det som jag tror haft störst effekt på att hålla tjuvarna borta från vårat hus hittills, är vår hund.

Men, mitt tips för ett billigt larm, ett par tre stycken kameror så du kan lagra materialet samt kopplat till internet så du kan få info om kamerorna ser något (rörelse).
 
Kommer nog slå till med minst en IP Kamera med, samt sätta upp skyltar. Huset är precis vid infarten från vägen, så vi är nog i riskzonen. Att en larmdörrknackare skrämmer upp en hjälper inte heller...
 
Jag har precis köpt ett beg. larmsystem på blocket. Ett DSC1616 som jag fick ruggigt billigt och sen en bunt sensorer, mest branddetektorer. Jag kommer att konfigurera larmet så att det ringer upp mig och hustrun, och sen ringer vi grannarna och ber dem kontrollera läget om vi inte är i närheten.

Vårt syfte med larmsystemet är i princip följande.

1) Ett brandlarmssystem som inte kräver batteribyten och som larmar oss och grannarna om ingen är hemma.
2) Ett larmsystem som larmar oss om inbrottslarmet går, så att vi kan be grannarna kolla läget och plasta igen eventuella sönderslagna rutor eller liknande.
3) Möjlighet att komplettera med en massa magnetdetektorer så att man på ett enkelt sätt kan kolla att alla fönster och dörrar är stängda när man lämnar huset.
4) Avskräcka tjuvar så att de väljer något annat hus istället, i kombination med andra inbrottsförsvårande åtgärder som brytskydd på dörrar och fönsterlås.
5) Möjlighet att komplettera med vattenlarm, koldioxidlarm och liknande.

Koppling till larmcentral med kamera går fetbort. Att betala 4 papp per år till ett larmbolag för att de ska kunna häfta plast över ett fönster eller ringa brandkåren går bort då man i princip kan få bättre funktion genom att ringa grannarna. De är ju där på 2 minuter, och någon granne är ju alltid hemma. Har man ringt och väckt dem så får man väl knalla över med några flaskor vin som tack för att de kollade. Sen vet man ju aldrig vad det sitter för pervon på larmcentralen, de kanske sitter och kollar på kamerorna och dreglar eller tar "roliga" screenshots och sätter upp i fikarummet. Sånt förekommer ju på flygplatsernas kroppsscanners i alla fall.

4 papp per år blir 40000 på 10 år, och hur ofta drabbas man av brand eller inbrott egentligen? Vi har ungefär 4000000 hushåll i Sverige och 20000 inbrott per år. Risken att drabbas av inbrott är därmed 0,5% per år. Risken att jag ska drabbas av ett inbrott de närmsta 50 åren är därmed 25%. Kostnaden för mig blir då 200 000 kr för att en väktare ska komma ut och plasta fönstret om det nu händer, men troligast får jag ingenting alls för mina 200 000 kr utom en falsk trygghet.
 
pelpet skrev:
Jag har precis köpt ett beg. larmsystem på blocket. Ett DSC1616 som jag fick ruggigt billigt och sen en bunt sensorer, mest branddetektorer. Jag kommer att konfigurera larmet så att det ringer upp mig och hustrun, och sen ringer vi grannarna och ber dem kontrollera läget om vi inte är i närheten.

Vårt syfte med larmsystemet är i princip följande.

1) Ett brandlarmssystem som inte kräver batteribyten och som larmar oss och grannarna om ingen är hemma.
2) Ett larmsystem som larmar oss om inbrottslarmet går, så att vi kan be grannarna kolla läget och plasta igen eventuella sönderslagna rutor eller liknande.
3) Möjlighet att komplettera med en massa magnetdetektorer så att man på ett enkelt sätt kan kolla att alla fönster och dörrar är stängda när man lämnar huset.
4) Avskräcka tjuvar så att de väljer något annat hus istället, i kombination med andra inbrottsförsvårande åtgärder som brytskydd på dörrar och fönsterlås.
5) Möjlighet att komplettera med vattenlarm, koldioxidlarm och liknande.

Koppling till larmcentral med kamera går fetbort. Att betala 4 papp per år till ett larmbolag för att de ska kunna häfta plast över ett fönster eller ringa brandkåren går bort då man i princip kan få bättre funktion genom att ringa grannarna. De är ju där på 2 minuter, och någon granne är ju alltid hemma. Har man ringt och väckt dem så får man väl knalla över med några flaskor vin som tack för att de kollade. Sen vet man ju aldrig vad det sitter för pervon på larmcentralen, de kanske sitter och kollar på kamerorna och dreglar eller tar "roliga" screenshots och sätter upp i fikarummet. Sånt förekommer ju på flygplatsernas kroppsscanners i alla fall.

4 papp per år blir 40000 på 10 år, och hur ofta drabbas man av brand eller inbrott egentligen? Vi har ungefär 4000000 hushåll i Sverige och 20000 inbrott per år. Risken att drabbas av inbrott är därmed 0,5% per år. Risken att jag ska drabbas av ett inbrott de närmsta 50 åren är därmed 25%. Kostnaden för mig blir då 200 000 kr för att en väktare ska komma ut och plasta fönstret om det nu händer, men troligast får jag ingenting alls för mina 200 000 kr utom en falsk trygghet.
Tack för bra info. Jag tycker som dig att väktare är värdelösa. De kommer i absolut bästa fall efter 30min, och ser de något ringer de bara polisen. Bättre att själv ringa polisen om man ser något suspekt = gratis.
 
Räknade lite mer..
0,5% risk för inbrott ger ett inbrott på 200 år i ett vanligt hushåll. Med en kostnad på 4000 kr/år för väktare så innebär det att kostar 800 000 kr att få fönstret plastat :).
 
pelpet skrev:
Räknade lite mer..
0,5% risk för inbrott ger ett inbrott på 200 år i ett vanligt hushåll. Med en kostnad på 4000 kr/år för väktare så innebär det att kostar 800 000 kr att få fönstret plastat :).
Nja, det kostar inte 800 000 att få fönstret plastat, däremot kan man möjligen säga att vaktbolaget tjänar 800 000 per fönster de plastar ;)
 
är påväg att investera i ett powermaster 10 via en svensk firma. Det är andra rundan jag handlar därifrån. Superb support, innan, under och efter köp. Kan varmt rekomenderas.

Då jag inte vill göra reklam på forumet så skickar jag dig PM :)
 
Om det är en bra svensk firma, varför skulle du ej vilja göra reklam för dem? Samtidigt hjälper du kanske andra konsumenter som är ute efter en powermaster 10. :)
 
haha tack än en gång. Superb uträkning. :)
 
Kan någon länka till vart jag kan köpa DSC PC-1864 ?
Inte bestämt mig än men vill se lite på priser mm. :)
 
§ 5.2 Dold reklam
Upprepade, systematiska rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som reklam även om ingen tydlig koppling finns. Denna typ av inlägg kan raderas utan förvarning.

Det är inte heller tillåtet att tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam.



därav min restrektion till att dela företaget.

Dock har jag ju faktiskt uppfyllt alla krav ser jag så här kommer det ;)



Kommer att köpa mitt andra larmsystem via http://www.protexus.se/.
Köpte för 5 år sedan och hade då kontakt med ägaren Jonas. Hans engangemang och vilja att leverera en bra produkt är utmärkt. Support innan, under och efter har varit strålande.

Därav är jag återkommande kund nu när vi flyttar igen. Ser ingen anledning att spara några kr och köpa från England. Larm är komplexa produkter där jag varken har tid eller tålamod att sätta mig in i det tekniska. Jag vill bara ha en produkt som fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.