Har fått uppdragen av chefen (frun) att fälla in en ljusare kakel i befintlig klinkers golv. Det är en vanlig gästtoa. Inget avlopp.
Går det att skära i klinkersen utan att skada den med mindre vinkelslip?
 
  • DSC_1967.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns ju numera även verktyg till multiskärmaskinen med särskild beläggning för kakel/sten.
Kanske lite enklare att hantera än vinkelslipen. Eller i kombination med den.

Och var försiktig så att du inte skadar eventuellt tätskikt under.
 
Ska du bara fälla i den lilla biten? Det ser ju för konstigt ut!
 
Är det en granitkeramik som ligger där så kan det bli ett jävla nötande med ett sisådär resultat. I det här fallet blir det nog både enklare och snyggare att lägga ett nytt lager plattor ovanpå de befintliga.
 
ta upp hela plattorna. skär. lägg ned?
 
Är det inte lättare att hugga upp de stora plattorna som påverkas helt och hållet. Och sen kapa till ett par nya stora plattor löst i kakelkap och lägga ner dom kapade bitarna tillsammans med de nya smårutiga kaklet. Eftersom det är en toalett utan brunn och kanske t.o.m tätskikt så kan det ju inte hända så mycket när du tar upp de hela plattorna. Men det är mycket lättare att kapa nya i maskin eller kap löst.

Edit: två på bollen
 
Ja. Granitkeramik. :(
Inga tätskikt. Provade med vinkelslip. Jättehård! Klingan kastar. Undrar verkligen om inte lägga på blir enklast. Som ni föreslagit.
 
En diamantklinga ska mumsa granitkeramik rätt bra, vad testade du med? Att på frihand få till en vettig kant skulle jag inte tro att man kan lyckas med dock. Om du inte har tätskikt och några golvplattor över borde det enda praktiskt möjliga för att få en skyst kant att du tar upp plattor där du ska sätta mosaiken, knäcker/sågar de plattor som behövs för att få en skyst ram runt mosaiken och sen kan du gå på
 
Att skära granit med diamantklinga är inga som helst problem. Jag har kört med biltemas klingor i stenhård Bohus-granit utan bekymmer. Men även om du lyckas få till en rak kant så måste det bli bekymmer i hörnen, eller tänker du skära djupt i betongen under?
 
O
hörnen blir som sagt svårast,nästan omöjligt med bara en vinkelkap multicuttern kanske kan fungera den allra sista biten...
Det gäller att vara försiktig... förresten, tänk på att det dammar nått fruktansvärt...
 
Redigerat:
Jag testade med 125mm sten klinga. Visst dammade det :)
Den har gått ca 5mm in (10mm klinkers) sen började kasta. Eller snarare, jag klarade inte att föra den rakt. Tur jag provade precis under toastolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.