S
Hej, håller på och planerar för hur jag ska fördela dessa 18 lysrören smidigast/smartast


- villa ha dessa fördelade på 3 brytare, och har en önskan att tända och släcka var tredje armatur, inte "hela raden"
- har inte bestämt om det blir T5 eller T8
- försöker rita hur de kommer att vara monterade.
- i taket finns glespanel och tanken är att sätta takdosor vid varje armatur.
- så jag behöver få hjälp med tänket ang fördelning och kabeldragning.
- jag är ingen elektriker, så jag kommer inte att koppla in dessa, bara otroligt intresserad;)
- i elcentralen finns det gott om plats.

Rad 1 - 3 armaturer
Rad 2 - 3 armaturer
Rad 3 - 4 armaturer
Rad 4 - 4 armaturer
Rad 5 - 4 armaturer

Takhöjd Takhöjd ca 350
275cm saxtakstolar
X X | X X X
.......| X X X
X X | ---------- nock
.......| X X X
X X | X X X
 
Redigerat:
Lämpligen görs detta med en trefasgrupp. Tänk dig en grenstruktur och dra en femledare till varje armatur. Om matningen kommer från en sida, så sätt alltså en kopplingsdosa där och fördela ut en kabel till varje rad av armaturer. Sy vidare med femledaren till nästa armatur på denna rad osv. Beroende på armatur så behöver du alltså inte en dosa vid varje armatur utan de brukar tillåta vidarekoppling. Koppla sedan in var tredje armatur till samma fas. Två faser kommer alltså att gå rakt igenom armaturen.

Om du vill ha "vanliga" strömbrytare så måste det vara tre st separata envägs, och enpoliga, med varsin enfasig kabel (treledare) till en kopplingsdosa. Man får inte ha flera olika faser bakom höljet på en sådan strömbrytare.

Alternativt finns ju dimbara armaturer.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det kan vara lämpligt att lägga belysningen på en separat jordfelsbrytare. Annars kan en trasig förlängningssladd förvandla garaget till en " GROTTA" när man ligger under ett fordon och jobbar.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
S
Rätta mig om jag har fel, Från elcentralen med 1 rör till första takdosan, kan man sedan gå där ifrån genom alla takdosor och fördela faserna till respektive armatur och jag vill ha dold kabeldragning, där av alla takdosor.

Och 3 rör ifrån fösta takdosan ner till 3 strömbrytare?


Alltså ifrån takdosa 1, vidare med vprör till takdosa 2 osv och avsluta med nr 18
 
Redigerat:
Man kan eventuellt sätta två kopplingsdosor bredvid varandra för kunna hantera alla rören i den första ansluter man inkommande rör, tre rör till respiektive brytare , överkopplingrör till dosa två som innehåller detta samt tre utgående rör till respektive lamprad. Med en sådan lösning hålls faserna isär i strömbrytardosorna så att endast två fk finns i varje dosa. Även en dosa kan kan funka om får alla rör åt rätt håll.
 
I stort tror jag du uppfattat det bra. Du kan, men du behöver inte använda tre separata rör till varsin dosa + strömbrytare. Du kan dra ett gemensamt rör som då kommer att innehålla tre faser och tre tändtrådar. Det är dels strömbrytaren i sig som inte får ha flera faser på sina terminaler, och dels ska kan tänka på att en lekman får byta strömbrytare och då är det bra om det endast finns en fas där.

På din beskrivning låter det som att du vill "seriekoppla" samtliga 18 armaturer, alltså dra rör som går i sicksack fram o tillbaka. Jag ser hellre att du fördelar ut 3-5 rör från första dosan, ev med fler förgreningar längre bort, så att det mer liknar ett träd med sina grenar.
 
S
Förslag 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Vilken färg är lämplig som tändtråd eller ska man ha flera färger?
 
Redigerat:
Använd samma färger som faslaedarna håll reda på dom i kopplingsdosan med t.ex ett buntbamd. Då blir det tydligare att det faser i ett trefassystem och inte " vanliga tändtråder" . Det blir även enklare om man väljer att använda kabel till några av lysrören. I strömbrytar dosorna spelar det ingen roll eftersom man koppla hur som helst på brytaren (en till P och en til pil.) i ditt fall.
 
Jag tycker att bygga efter din nedersta bild. Lyråöramaturen skall bara användas för överkoppling av max två ledningar. Den skall inte ersätta kopplingsdosor där man har behov att koppla i hop tre eller fler ledningar.

En av orsakerna till den nedre lösningen är att man har lättare att uppfylla utlösningsvillkor och får ett mindre spänningsfałl vid sista lysröret. Den övre lösningen ger en gruppledning som passerar ett tjugotal "kopplingsdosor" på sin väg till sista förbrukaren.
 
Redigerat:
S
Har lagt ut faserna (blid 2), hopps färgerna syns.
Förslag 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
Skooda skrev:
Har lagt ut faserna (blid 2), hopps färgerna syns.
[bild]
och det går säkert att "jämna/sprida" faserna bättre
 
Om matningen sker ifrån en normcentral , då kan det vara smart att använda en 3 polig autmatsäkring så att hela trefasgruppen blir spänningslös vid fel eller service.
 
S
Bo.Siltberg skrev:
I stort tror jag du uppfattat det bra. Du kan, men du behöver inte använda tre separata rör till varsin dosa + strömbrytare. Du kan dra ett gemensamt rör som då kommer att innehålla tre faser och tre tändtrådar. Det är dels strömbrytaren i sig som inte får ha flera faser på sina terminaler, och dels ska kan tänka på att en lekman får byta strömbrytare och då är det bra om det endast finns en fas där.

På din beskrivning låter det som att du vill "seriekoppla" samtliga 18 armaturer, alltså dra rör som går i sicksack fram o tillbaka. Jag ser hellre att du fördelar ut 3-5 rör från första dosan, ev med fler förgreningar längre bort, så att det mer liknar ett träd med sina grenar.
Och en tredjedel av lysrören kommer att ligga på en rörelsevakt, har fyra armaturer idag som ligger på en rörelsevakt, fungerar bra och det är praktiskt när man tex. öppnar upp porten och kör in bilen så finns det lite ledbelysning. (har inga fönster i garaget)
 
  • Från takdosa till apparatdosorna.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Från takdosa till apparatdosorna.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
Tobbe_3 skrev:
Det kan vara lämpligt att lägga belysningen på en separat jordfelsbrytare. Annars kan en trasig förlängningssladd förvandla garaget till en " GROTTA" när man ligger under ett fordon och jobbar.
Jag har två jordfelsbrytare, en för allt utvändigt och en för allt på insidan, ska fundera om jag ska lägga innerbelysningen på jordfelsbrytaren som sköter utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.