Hej!

Vi har ett nybygge och funderar på att börja inreda vinden till våren.

Det kommer bli typ badrum + 2sovrum/allrum/klädkammare på vinden.

Räcker det att ha utsug i varje rum och på såvis skulle all frisk uteluft komma in via Fresh90 ventiler som är på undervåningen vid varje fönstervägg?

De ventiler som finns idag på vinden (i båda gavlarna) kommer hamna ovanför innetaket.

Eller borde man sätta nya fresh90 (eller liknande) vid fönstren på vinden i sovrummen och enbart ha utsuget i badrummet/klädkammaren?

Har sett diskussioner tidigare där man har påtalat att det vore "extra bra" ha utsug i sovrummen också?
 
nihtila skrev:
Hej!

Vi har ett nybygge och funderar på att börja inreda vinden till våren.

Det kommer bli typ badrum + 2sovrum/allrum/klädkammare på vinden.

Räcker det att ha utsug i varje rum och på såvis skulle all frisk uteluft komma in via Fresh90 ventiler som är på undervåningen vid varje fönstervägg?

De ventiler som finns idag på vinden (i båda gavlarna) kommer hamna ovanför innetaket.

Eller borde man sätta nya fresh90 (eller liknande) vid fönstren på vinden i sovrummen och enbart ha utsuget i badrummet/klädkammaren?

Har sett diskussioner tidigare där man har påtalat att det vore "extra bra" ha utsug i sovrummen också?
Ingen ventilationsexpert, men ...

Håller också på med att inreda övervåningen och kommer definitivt sätta tilluftsdon i alla rum utom badrummet (och ev. klädkammare) där det blir frånluft. Varför vill du ha frånluft i sovrummen? En dyrare lösning som väsnas mer. Är ju enklare/billigare att ta hål i ytterväggen och montera ett tilluftsdon.
 
Konsulten skrev:
Varför vill du ha frånluft i sovrummen? En dyrare lösning som väsnas mer. Är ju enklare/billigare att ta hål i ytterväggen och montera ett tilluftsdon.
Hej!

Tänkte väl mest på att få färdig uppvärmd luft från undervåningen till övervåningen samtidigt som jag har fått för mig att det blir bättre luft om man har utsug istället, blir inte lika dragigt uppe men det kommer ju in mer luft nere i för sig - nä jag vet inte egentligen... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.