Henke-el skrev:
Beskriv gärna hur du fått ihop funktionerna och vad relät samt dörrsensorn har för roll i det hela.
Självklart! :) Dörrsensorn har jag kopplat till en "push" utgång på larmet som sluter kretsen när jag larmar av. Reläet är kopplat till en utgång på larmet som ger en kort 12v signal när jag larmar på. Detta universalrelä: http://www.kjell.com/sortiment/hus-...ektorer-sensorer-brytare/universalrela-p50602 Har NC/NO-funktion och detta behövde jag så att jag kan aktivera Philio brytaren (leder 24v genom NO och COM) Philio brytaren behövde 24v, räckte inte med 12v. Det fina med Philio brytaren är också att den har en COM port som jag använder bland annat till en Fibaro röksensor. När röksensorn aktiveras så aktiverar den brytare 2 på Philion (potentialfri eftersom den sluter bara utgången på mitt larm, COM och NO2)

Hoppas att detta blev begripligt :D
 
  • Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
Byggde idag lite belysning i badrummet släpljus efter väggarna.
Jag vet att detta inte har med tråden att göra men jag styr den med zipatoboxen :)
Det känns ju som ni är mina vänner som man vill visa vad man gör och är det någon som tycker att jag missbrukar tråden säg då till mig PM går bra.

IMG_0043_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite fel färg mot verkligheten men det är knäppt med mobilkamera

IMG_0052_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inköptslista

Lister från bauhaus
Led stripes varmvit från kjell o company (3,4W per meter)


Kika nedre vänstra hörnet på andra bilden. Detta vägguttag kan jag verkligen rekommendera som smälter in i miljön fint. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
matsv och 3 till
  • Laddar…
Vad har du för fabrikat på det vägguttaget samt vrider du på det för att få i stickproppen?
 
Jag gillar dessa uttag så mycket att jag har satt dom på flera ställen.

Vid spishällen
IMG_0054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett vid fötterna i vardagsrummet så man slipper ha sladdarna över soffkanten när man laddar tex en dator.
Kabeltrumman är vardagsrumsbordet :) Vad gör man inte för att hålla ner kostnaderna ;)
IMG_0055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märket är bachman
http://www.bachmann.com/en/produkte/kitchen-solutions/twist/
 
Redigerat:
  • Gilla
tranceblast och 1 till
  • Laddar…
Jag säger så här grrrrr.
Jag har bytt vad som talar om om det är ljust eller mörkt från astro via web till ljussensor lux eftersom jag har fått för mig att använda så mycket lokalt som möjligt i mitt system. Vad tror ni då händer i kväll. Jo multisensorn som rapportera lux fick för sig att det var 975 lux ute i bäcksvarta mörkret så huset slocknade. HAHA vad kul :)
Men när fel uppstår kommer funderingarna igång kanske ska man göra regeln så att luxen måste rapportera under 400 tregånger i följd och vise versa för ljust. Någon som har det så ? Dela gärna med er hur ni styr ljust eller mörkt så man får fundera vad som är bäst.
Man håller humöret uppe och jobbar vidare men frugan och barna är inte lika imponerad lägre som dom var förr när allt rullade på utan ett minsta problem. VILL TILLBAKA DIT NU.....
Jag trot jag har någon regel som kraschar lite nu och då som gör att min box startar om men hur ska man veta vilken när jag har över 60 regler. skulle vara bra med en kraschfil som många andra produkter har.
 
Bachmann uttagen var verkligen snygga, perfekta till köket (att dra i golv i befintligt hus/golv är ju knappast möjligt).
Men vad är det för IP-klass och gärna pris och inköpsställe?
 
Tror det tyvärr är ip20 eftersom det är liggande så i badrummet blir det nog lite tveksamt om man måste ha ip21 där det sitter i mitt badrum men vid en titt på uttaget sittande på vägg skulle jag hellre spruta vatten på det när det är stängt och om det är öppet så vill jag säga att det är lika med ett ip21 standard vägguttag.

I golvet spåra upp och lägg igen. :) Nä det var nog bara för att jag kunde och jag kan lova er att det retade varenda person när jag byggde. Kommentaren var ständigt. Du och din kabel. Men sanningen är att jag hatar trådlöst och kabel men älskar kabelanslutna produkter. Därför måste kabel gömmas allt från högtalare till datorer och tv får inte synas. :p
 
Tomas.. Har för mig att du har/hade problem med att synka i nya UI`t.
Kan du prova att avaktivera reglerna utom några stycken funkar det så är de reglerna ok, kanske ett sätt att hitta felaktig regel..
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
ska prova det men jag inbillar mig att jag har för många regler så det blir time out. Det kan vara ett bra sätt att felsöka på men visst vore det trevligt med en sorts crach fil att titta på.
 
Redigerat:
Nu har jag provat att avaktivera alla mina regler men jag kan fortfarande inte synka i nya UI :(
Jag kopplade upp en ny zipatobox som en kompis skall ha och den satte jag på samma nätverk som min andra box. Denna gick bra att synka i nya UI. Det jag såg var att remot ip blev en 178.17.XXXX medan den som krånglar har min rätta ip 84.24.XXXX. Konstigt tycker jag. Vad har ni? Är det någon som vet vilka portar boxen använder tänkte öppna dom mot lockat ip och se om problemet försvinner.
 
Remote ip skall vara samma ip som du har in till din fastighet, annars kan den inte hitta din zipabox. Jag har öppnat port 8080 mot zipan.
 
Tomas Andersson skrev:
Nu har jag provat att avaktivera alla mina regler men jag kan fortfarande inte synka i nya UI :(
Jag kopplade upp en ny zipatobox som en kompis skall ha och den satte jag på samma nätverk som min andra box. Denna gick bra att synka i nya UI. Det jag såg var att remot ip blev en 178.17.XXXX medan den som krånglar har min rätta ip 84.24.XXXX. Konstigt tycker jag. Vad har ni? Är det någon som vet vilka portar boxen använder tänkte öppna dom mot lockat ip och se om problemet försvinner.
Jag har inte öppnat någon port. Zipaboxen initierar väl kommunikationen och skickar data hela tiden till molnet. Borde inte vara något som frågar efter data utifrån. Det är ju hela idén med att ha det i molnet, det ska vara säkert.

Du har ju väldigt många enheter, är det inte någon timeout som går in och förstör det? Vad säger de på supporten? de borde ju kunna se om det är någon timeout som stoppar det. Hur snabb uppkoppling har du?
 
@matsv Fiber 100/100 så där sitter inte problemet och suporten är kontaktad men inte svarat ännu.
@power650 det konstiga var ju att boxen som krånglar har min rätta ip medan boxen som jag kunde synka fick en konstig 178.17.xxxxx ip
 
Är det någon annan än jag som har Danalock till sin zipabox och i så fall har fått till det med parameterinställningarna? Defaultinställningen kör motorn för länge, och danalock hänvisade till zipato för support och zipato har inte svarat på mitt mail på snart två veckor.
 
Är det någon som har löst hastighetsreglering till mekanisk frånluft. Idag har jag en motor som går att köra i sju steg och så vill jag automatisera den. Ingen aning vad det är för motor och vill inte riva ner grejerna innan jag vet om det går att göra det. Det är ju meningslöst att montera en brytare bara för att kunna starta/stoppa utan att kunna reglera hastigheten. Och vredet sitter så dumt i ett köksskåp så jag måste plocka ut grejer, starta ställa grejerna tillbaka osv. Komplicerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.