Ligger i startgroparna för att bygga nytt hus och har fastnat lite i värmepumpsdjungeln.

Huset är en enplansvilla på 182m2 samt ett vinterbonat uterum på 37m2 med platta på mark och golvvärme.

Det blir även ett garage på 96m2 där jag först tänkt att köra en vanlig luftvärmepump.

Har diskuterat med lite olika och vissa säger att frånluftvärmepump till huset och luftvärmepump till garaget är bäst,medans andra säger bervärme till huset + en kulvert ut till garaget är bättre?

Någon här som är insatt eller har funderingar? Bergvärmen kostar väl mer antar jag,men sparar man igen det på driften?
 
Bygger hus med 160 kvm i markplan och 50 kvm i övervåning
Ingjuten golvvärme i plattan
Funderat på frånluftsvärme men landat i bergvärme som jag tror lönar sig i längden
Har dock inga beräkningar att hänvisa till
 
Bergvärme hade jag kört på om jag byggt nytt. Jag hade även installerat ett FTX-system. Det är lite kostsamt nu men sparar pengar långt fram i tiden. Och det är lättare att sätta in ett ftx system när du bygger huset än i efterhand :)
 
Jag kan inte ge några rekommendationer för värmekälla men oavsett hade jag dragit en kulvert och gjutit in golvvärme i garaget. Golvvärmen i garaget ger dig den grundvärme du vill ha och sedan kan du komplettera med en termostatstyrd fläkt för att snabbt kunna höja temperaturen de tillfällen du vill ha varmare.

Luft/luft i garaget är kanon, det har jag, men det beror samtidigt på att någon inte tänkte från början...
 
Jo det är klart att golvvärme i garaget hade varit nice, det är väl egentligen en kostnadsfråga. Kommer det betala sig nångång,det är inte så många månader om året man behöver köra på så mycket värme där. Och 15 grader räcker om man ska vara där ute o jobba
 
Ramnemark skrev:
Bergvärme hade jag kört på om jag byggt nytt. Jag hade även installerat ett FTX-system. Det är lite kostsamt nu men sparar pengar långt fram i tiden. Och det är lättare att sätta in ett ftx system när du bygger huset än i efterhand :)
Det har du helt rätt i
Ska installera FTX också
Handlar från Soliduct
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.